Senaste nytt

Kontrastsignatur pass

J

JPMorgan

Guest
Min dotter hämtade ut sitt pass och jag noterade att hennes signaturer inte överensstämmer. På själva pass delen har hon bokstaverat sitt namn och efternamn jätte fint medans kontrastsignaturen är ett gäng kråkor. Hon förklarade att hon blev stressad och brukar ha två olika signaturer för olika ändamål. För mig ringer det varningsklockor då vi ska till USA. Slänga och hämta nytt pass där signaturerna stämmer eller ska jag sluta oroa mig för allt här i världen?
 

marbe166

Medlem
Min dotter hämtade ut sitt pass och jag noterade att hennes signaturer inte överensstämmer. På själva pass delen har hon bokstaverat sitt namn och efternamn jätte fint medans kontrastsignaturen är ett gäng kråkor. Hon förklarade att hon blev stressad och brukar ha två olika signaturer för olika ändamål. För mig ringer det varningsklockor då vi ska till USA. Slänga och hämta nytt pass där signaturerna stämmer eller ska jag sluta oroa mig för allt här i världen?

Polisen som lämnade ut passet borde inte ha godkänt kontrasignaturen, i min mening.
 

Patrik

Medlem
Har passpolisen godkänt så ska det inte vara några problem, man behöver ju inte signera något på väg in i USA, så de kommer inte jämföra någon signatur. Snarare då att de använder den biometriska informationen som finns lagrad i passet.
 

SNIFF

Medlem
Har passpolisen godkänt så ska det inte vara några problem, man behöver ju inte signera något på väg in i USA, så de kommer inte jämföra någon signatur. Snarare då att de använder den biometriska informationen som finns lagrad i passet.

Det finns ju nummer på passet som man kan ringa för att verifiera det, så det borde inte vara något problem :)
 
Inget att oroa sig för... Jag märkte att jag fyllt i fel utgångsdatum på mitt pass ESTA nu senast jag flög in till USA och de är 3 gången jag flyger in på det ESTA ansökan.... För oss svenskar är allt rent formellt och sen får man träffa en "tuff" amerikansk gränspolis som ställer några frågor och så är man inne i landet.
 

dino_81

Medlem
OT-svar men när jag ansökte om e-Channel ("frequent visitor" på Hong Kongs flygplats) tog gränspolisen en kopia på mitt pass tillsammans med min ifyllda och signerade ansökan.

Signaturen på ansökan stämde inte med min underskrift på passet vilket först var helt oacceptabelt för gränspolisen och jag såg ett obehaglig scenario framför mig. Skulle de ifrågasätta min identitet eller syftet med mina resor till/från Hong Kong?!

Men icke, istället ombads jag bara att stryka över den signaturen på ansökan och göra ett nytt försök - med uppmaningen att "försöka" efterlikna signaturen på passet... :)
 

SNIFF

Medlem
Signaturen på ansökan stämde inte med min underskrift på passet vilket först var helt oacceptabelt för gränspolisen och jag såg ett obehaglig scenario framför mig. Skulle de ifrågasätta min identitet eller syftet med mina resor till/från Hong Kong?!
Åter igen kan jag applicera min favoritvideo på det scenariot... [varning för hög volym]
 
J

JPMorgan

Guest
Jag vill tacka för svaren. Resan bokad! Återkommer om det blir en snabb retur!
 

agehall

Medlem
Om detta vore ett problem, så skulle jag nog aldrig kunna resa med mina pass... Har dock aldrig haft någon som ifrågasatt mina underskrifter.

Hvordan skal det forstås? Tror du at man skelner mellem de forskellige nationaliteter som deltager i ESTA-programmet?
Ja, det är tyvärr skillnad på folk och folk. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att det ska märkas tycker jag att folk som inte ser europeiska ut blir behandlade annorlunda. De kanske inte hade ESTA, men man brukar ju se när folk som inte har det langar fram flera blanketter...

Min analys är att vissa får en något djupare genomgång än andra pga utseende.
 
Toppen