Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

jlantz

Medlem
Eftersom London inte är någon gästvänlig plats under november tänkte jag och sambon fly fältet för att få lite sol och värme. Vi har utsett Sydafrika till en lämplig destination, både då klimatet verkar härligt men även för naturen och inte minst då mat och vin sägs hålla hög klass!

Vi tänkte vara borta i 10-12 dagar och då främst hålla oss kring Cape Town. Fokus ligger främst på att ta det lugnt men utan att för den sakens skull bli uttråkad. Resan blir med stor sannolikhet med Turkish via IST då deras priser verkar klart bäst, även om flera bolag flyger direkt från LHR.

Vill gärna ha tips på bra boenden, gärna lite mindre hotell och härliga hotell som inte kostar tokmycket, men även på utflykter, bra vingårdar, grymma restauranger och annat som man inte får missa om man befinner sig i trakten!

Tusen tack på förhand!
 
R

rstenelo

Guest
Nu var det kanske 7 år sen jag bodde där men då var Cape Heritage Hotel mycket trevligt - litet boutique style hotel mitt i stan och med flera mycket trevliga restauranger runt hörnet och på innergården
Cape Heritage Hotel | Cape Town | Home
 

Brandten

Medlem
Hur ser säkerhetssituationen ut i Kapstaden och Sydafrika allmänt?
Har aldrig haft problem i Sydafrika varken under semestrar eller när jag bodde där och jag har känt mig lika trygg på kvällen där som här i Sverige. Självklart genar man inte genom skogen eller den överväxta rondellen på väg hem från puben, annars lungt.
 

Brandten

Medlem
Eftersom London inte är någon gästvänlig plats under november tänkte jag och sambon fly fältet för att få lite sol och värme. Vi har utsett Sydafrika till en lämplig destination, både då klimatet verkar härligt men även för naturen och inte minst då mat och vin sägs hålla hög klass!

Vi tänkte vara borta i 10-12 dagar och då främst hålla oss kring Cape Town. Fokus ligger främst på att ta det lugnt men utan att för den sakens skull bli uttråkad. Resan blir med stor sannolikhet med Turkish via IST då deras priser verkar klart bäst, även om flera bolag flyger direkt från LHR.

Vill gärna ha tips på bra boenden, gärna lite mindre hotell och härliga hotell som inte kostar tokmycket, men även på utflykter, bra vingårdar, grymma restauranger och annat som man inte får missa om man befinner sig i trakten!

Tusen tack på förhand!
Vet inte ens vart jag ska börja tipsa (och gör det nog från en dator imorgon) men du säger utflykter till vingårdar, ska ni åka på egen hand med hyrbil eller organiserade rundresor? Som du förstår kräver egen bil + vingård ofta även boende på vingården, så för att ge boendetips hade det varit bra att veta hur ni ska ta er runt. :)
 

XXX

Medlem
Grand Roche hotell i Paarl är helt fantastiskt med underbar mat och massor med vingårdar i närheten. Bra vingårdar att besöka är Ernie Els (speciellt om man är golfare), La Motte, Neil Ellis och Vred en Lust. Ett besök nere i Cape Horn ska man göra. Hyr gärna egen bil för det men fixa transport till vingårdarna om ni vill prova vin. Man är väldigt generös med hur mycket man får och drinking & driving är inte att rekommendera.
 
Har aldrig haft problem i Sydafrika varken under semestrar eller när jag bodde där och jag har känt mig lika trygg på kvällen där som här i Sverige. Självklart genar man inte genom skogen eller den överväxta rondellen på väg hem från puben, annars lungt.
Kan intyga att det ska man precis inte göra :)

Sydafrika är vin! Kör hårt.
 

Kricka

Medlem
Jag brukar använda denna (nedan) för att hitta trevliga B&B ställen när jag
reser runt i S.A. Kapstaden känns väldigt säkert men precis som överallt
annars i världen så skall man iakta en viss försiktighet. Antingen så kör man
bil själv (blir tyvärr inte så mycket vin då) eller så har bokat transporter men
något pålitligt företag. Lämna gärna juveler och tjusiga klockor hemma.

Luxury Accommodation South Africa Bed and Breakfasts, Guest Houses, Boutique Hotels | Portfolio Collection
 

spritfet

Medlem
Skulle säga att andra delen av November är perfekt tid att åka till Kapstaden - Skönt väder och inte så mycket turister har hunnit komma. Åkte själv vid denna tidpunkt förra året och har även studerat och bott i Stellenbosch 2009, så jag rekommenderar varmt att bo där några dagar och besöka vingårdar, dricka och äta fantastisk mat.

Boende - Svenskt, trevligt par som driver ett fint guesthouse B&B som är mycket hjälpsamma.
Home - Beautiful South Guest House

Äta (och dricka)
South Africa's Top 10 restaurants - Eat Out

Som du ser finns flera av dessa i regionen, The Test Kitchen i Woodstock är precis så bra som dem skriver (tror även nån i forumet skrivit om detta tidigare?). Utanför listan gillar jag framförallt Tokara, deras Springbok är magisk.

Tänk på att boka bord i god tid! Många vingårdar serverar också lunch, dock inte alla dagar så kolla innan du ger dig iväg.

Bara att PM:a om du önskar fler tips!
 
Toppen