Senaste nytt

Tips om semester sommaren 2016!

Stenis32

Medlem
Semestern lackar mot sitt slut. Tre veckor på Bali och Gili-öarna var sommarens höjdpunkt och tack och lov för det med tanke på vädret här hemma. Sitter och planerar lite för nästa resmål men det som slår mig är att allt blir så oerhört exploaterat och ”förstört”. Exempelvis har enkla bungalows på Haad Rin på Koh Phangan vid en återkomst fem år senare blivit ersatta av större hotellbyggnader/komplex, och Kuta Beach var sig inte alls likt som för drygt 10 år sedan med hur många nya stora hotellkomplex som helst. Det känns som att världens unika och genuina ställen håller på att försvinna i takt med att vi reser allt mer.

Min fråga till er beresta, vad kan ni rekommendera för resmål som är genuint och inte ännu fullt exploaterat?

Några preferenser:

Typ av semester: Värme, eller rättare sagt sol och bad J
Var: Gärna Sydamerika/Karibien/Oceanien
När: Sommar 2016
Referensramar: Bor nästan uteslutande i bungalows vid resa privat på sol och badsemester, vill absolut inte bo på något stort hotellkomplex och all-inclusive är ett big NO-NO. Snorkling från stranden ett plus.

Resmålet ska vara nåbart med *A då jag har minst en, kanske två, 2-4-1-voucher att nyttja om det går.
 

Voyageur

Medlem
Vietnam kommer upp spontant för mig. Fortfarande genuint, turismen har inte nått runt än men visst är det tyvärr bara en tid till det händer.
Hoi An är en smått fantastisk kolonialstad längs kusten med hög charmfaktor. Stranden längs med utkanten av staden är lång, pittoresk och vacker. Finns även ande pärlor. Nha trang är väl den utvecklade charter staden.

Missade ni Lombok utanför Giliöarna? Där har ni en anledning annars att återkomma. Motsatsen till Bali och erbjuder mycket natur och upplevelser.
 

Stenis32

Medlem
Lombok missade vi tyvärr men det är mycket intressant, likaså har vi sneglat lite på Sulawesi, dock vill jag inte till samma område/kultur igen så tätt inpå :) Du är inne på rätt spår, vi gillar en skön natur. Vietnam skulle kunna vara något men jag är mer inne på någon ö alt. Sydamerika.

Börjar bli allt mer sugen på Curacao, det verkar vara lagom exploaterat, har schyssta boenden och en underbar natur. Men jag tar gärna emot tips om just det eller andra resmål. Tack så länge :)

Edit: Kollade just kartan och Curacao ligger ju rätt långt ner mot fastlandet. Har varit på Isla Margarita som också ligger nära fastlandet fast längre österut. Någon vet hur dessa två öar skiljer sig?
 
Last edited:

Homer

Medlem
Los Roques 350 öar bara en är bebodd


Förutsatt att du inte är vidskeplig förståss ;)
Are the Los Roques islands the new Bermuda Triangle?



Börjar bli allt mer sugen på Curacao, det verkar vara lagom exploaterat, har schyssta boenden och en underbar natur. Men jag tar gärna emot tips om just det eller andra resmål. Tack så länge :)

Edit: Kollade just kartan och Curacao ligger ju rätt långt ner mot fastlandet. Har varit på Isla Margarita som också ligger nära fastlandet fast längre österut. Någon vet hur dessa två öar skiljer sig?

Curacao, underbar natur?? i min bok är det torrt och kargt .
få bra stränder som dessutom är små, de bästa är packade med folk.

Isla Margarita = många stora bra stränder.
Säkerhetsläget är "lite" bättre på Curacao priserna mycket högre.
 
Last edited:
Jag var på Curacao i april 2014 och precis som @Homer säger så är ön väldigt torr och karg. Även runt ön ligger hyfsat stora hotellkomplex och när vi väl var inne i Willemstad så var det turister banne mig överallt så ön är troligtvis högt rankad på en exploateringsskala.
 
Vietnam kommer upp spontant för mig. Fortfarande genuint, turismen har inte nått runt än men visst är det tyvärr bara en tid till det händer.
Hoi An är en smått fantastisk kolonialstad längs kusten med hög charmfaktor. Stranden längs med utkanten av staden är lång, pittoresk och vacker. Finns även ande pärlor. Nha trang är väl den utvecklade charter staden.

Missade ni Lombok utanför Giliöarna? Där har ni en anledning annars att återkomma. Motsatsen till Bali och erbjuder mycket natur och upplevelser.

+1 på Hoi An. Väldigt mysig stad. Värt att tilläggas att även maten är fantastisk och väldigt billig.
 

Stenis32

Medlem
Stort tack för alla tips och bidrag! Hmm, okej, Satt igår kväll och spanade in de flesta öarna i Karibien och får nog tänka om. Martinique verkar rätt stiff, och på öar som Grenada, S:t Vincent m.fl. verkar det vara rätt tråkigt boende. Antigua eller S:t Lucia verkar nice men går bort då boendena är sjukt dyra med priser från 4000 spänn per natt och uppåt.

Frugan verkar vara het på antingen Vietnam men även Malaysia. Mekong-deltat? Har en vän som är på Perhentian i Malaysia nu och bilderna kombinerat med det lilla jag hört via FB verkar lovande. Får höra med honom när han är hemma igen! Pangkor i Malaysia, någon som varit där?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan inte tipsa om något specifikt, men det låter lite som att du glömt bort Filippinerna. Tämligen oexploaterat jämfört med Thailand, vi var förra året i El Nido och Coron som väl är nr 2 i Filippinerna efter Boracay vad gäller besökta mål, men det kändes som gamla "backpacker-Sydostasien" blandat med gammal grekisk båtluff.

Framför allt var det fantastiskt vackert både över och under ytan, även om byarna/städerna kanske oftast är bättre att hoppa över.

Väldigt tydliga klimatskillnader beroende på säsong och årstid dock, så kanske Palawan inte passar maj-juni. Men det ska finnas fantastiska öar typ öst om Cebu som är rätt torra den säsongen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Philippine_climate_map.png
 
Stort tack för alla tips och bidrag! Hmm, okej, Satt igår kväll och spanade in de flesta öarna i Karibien och får nog tänka om. Martinique verkar rätt stiff, och på öar som Grenada, S:t Vincent m.fl. verkar det vara rätt tråkigt boende. Antigua eller S:t Lucia verkar nice men går bort då boendena är sjukt dyra med priser från 4000 spänn per natt och uppåt.

Frugan verkar vara het på antingen Vietnam men även Malaysia. Mekong-deltat? Har en vän som är på Perhentian i Malaysia nu och bilderna kombinerat med det lilla jag hört via FB verkar lovande. Får höra med honom när han är hemma igen! Pangkor i Malaysia, någon som varit där?

Perhentian Islands är också verkligen att rekommendera. Helt underbara stränder. Malaysia känns som det ultimata resmålet om man vill ha drömstränder medan Vietnam var mer av en upplevelse av både mat och kultur.
 

Voyageur

Medlem
Stort tack för alla tips och bidrag! Hmm, okej, Satt igår kväll och spanade in de flesta öarna i Karibien och får nog tänka om. Martinique verkar rätt stiff, och på öar som Grenada, S:t Vincent m.fl. verkar det vara rätt tråkigt boende. Antigua eller S:t Lucia verkar nice men går bort då boendena är sjukt dyra med priser från 4000 spänn per natt och uppåt.

Frugan verkar vara het på antingen Vietnam men även Malaysia. Mekong-deltat? Har en vän som är på Perhentian i Malaysia nu och bilderna kombinerat med det lilla jag hört via FB verkar lovande. Får höra med honom när han är hemma igen! Pangkor i Malaysia, någon som varit där?

Mekong deltat absolut! Spenderat mycket tid i vietnam, kambodja och laos. Ett måste tidigare eller senare i livet är Siem Reap och Angkor Wat templen! Tempel hiking om dagarna och ligga och slappa i 5* poolen om kvällarna! Finns mycket variation för alla där!

Ha Long Bay i norra Vietnam med utgång från Hanoi är smått fantastisk. För en spottstyver kan ni ta några dagars eller en veckas kryssning på en tämligen privat båt längs de 1000 öarna och smaragdgröna bergen! Finns oetmotståndliga stränder att finna också!
 
Toppen