Senaste nytt

Klockor som ställer in sig automatiskt efter tidzon

bL0m

Medlem
Visst skulle det vara skönt att ha en klocka som ställer in sig automatiskt beroende på vilken tidszon du befinner dig i? Idag finns det många mobiltelefoner som ställer om klockan efter tidszonen med hjälp av det mobilanätet. Nu finns det även klockor som kan ställa in korrekt tid antingen genom att synka via mobiltelefonen med hjälp av Bluetooth eller via en satellit

Nedan finner ni lite olika förslag som jag hoppas kan vara till nytta


G-shock
g-shock.jpg

När man landar i ett nytt land och knäpper på telefonen så får ju den lokal tid via mobilnätet - denna förs automatiskt över till klockan. En annan cool lösning är att man ser att det ringer och en tredje att man kan hitta telefonen och man har tappat bort den.

18 900 yen eller drygt 1500 kronor kommer de att kosta.

Seiko

[video=youtube;hAkkobw7Fy8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hAkkobw7Fy8[/video]

Seiko har släppt en klocka med inbyggd GPS. Syftet är att man med en knapptryckning ska kunna ställa klockan, eftersom klockan vet i vilken tidzon den befinner sig och får exakt klockslag från satelliten.

Seikon är betydligt snyggare än G-shocken men den billigaste versionen kostar 152 250 yen vilket är typ 12 500 kronor.

Mont Blanc

Mont blanc.jpg

En riktigt snygg klocka som visar UTC-tiden. Förutom de tre vanliga visarna finns en fjärde för UTC-tiden, som visas i 24-timmarssteg runt uret.

Greubel Forsey GMT

lyx klocka2.JPG

Denna klocka är extrem, både prismässigt och teknikmässigt!

På klockans ovansida finns förutom en vanlig analog klocka även en liten jordglob som snurrar runt i takt med klockan så att man till och med kan se var någonstans på jorden det för tillfället är natt. Vänder man klockan så hittas även markeringar för 24 stycken olika städer där var och en representerar en av våra tidszoner.
 
Last edited:

bL0m

Medlem
Menar du Today I Learned

Jag tycker personligen att det är en snygg detalj att ha en klocka kring handleden, jag förstår vänner och bekantas tankar när de säger att de har klockan i telefonen.
 

Marcus01

Medlem
Vill du utveckla ditt inlägg? :)

Vet inte vad du vill att jag ska utveckla men att flyg och klockor är starkt förknippat känner nog många till? Breitling och div. länders flygvapen, Rolex och Pan Am mfl. Min egen samling är dock ganska blygsam och mer inriktad på dykare, iallafall just nu.... Det tenderar ju att variera liksom!
 

bL0m

Medlem
Vet inte vad du vill att jag ska utveckla men att flyg och klockor är starkt förknippat känner nog många till? Breitling och div. länders flygvapen, Rolex och Pan Am mfl. Min egen samling är dock ganska blygsam och mer inriktad på dykare, iallafall just nu.... Det tenderar ju att variera liksom!

Nu hänger jag med... :)

Jag har ingen stor eller skrytsam samling. Har två automatiska klockor, ena med läder och den andra med stållänk (föredrar den sistnämnda).
 
Toppen