Senaste nytt

Har jag rätt till någon kompensation?

K0ngo

Medlem
Flög nyss SK020, ARN - LLA. Trots en timmes försening på grund av strul med både sena piloter och byte av plan så var kabinpersonalen den överlägset trevligaste jag stött på.
Resenärer med barn fick böcker, mjukisdjur och memory. Vatten delades ut då vi blev stående ett tag innan start. Helt enkelt grym service ombord!

Lite ris också. Jag reste i Plus och bokningsklass C. På grund av vad jag antar var planbytet fick jag byta plats från 4F till 15C.
Bokningsklassen ändrades från C till M. Som kompensation fick jag en voucher som gjorde det möjligt att ändå åtnjuta en ölfika. Tror ni det är möjligt att få mer kompensation i form av poäng?
 

flum

Medlem
Flög nyss SK020, ARN - LLA. Trots en timmes försening på grund av strul med både sena piloter och byte av plan så var kabinpersonalen den överlägset trevligaste jag stött på.
Resenärer med barn fick böcker, mjukisdjur och memory. Vatten delades ut då vi blev stående ett tag innan start. Helt enkelt grym service ombord!

Lite ris också. Jag reste i Plus och bokningsklass C. På grund av vad jag antar var planbytet fick jag byta plats från 4F till 15C.
Bokningsklassen ändrades från C till M. Som kompensation fick jag en voucher som gjorde det möjligt att ändå åtnjuta en ölfika. Tror ni det är möjligt att få mer kompensation i form av poäng?
Har du kvar boardingkort där det står M borde du definitivt ha rätt till ersättning. Fick du inget nytt boardingkort är det nog upp till den goda viljan hos den som får ärendet. SK20 verkar sköta sig bra. I torsdag fick jag egen rad i Go trots nästan helt fullt plan samt "plus-servering" (är EBD).Min första "riktiga" recognition som EBD trots 72 flighter senaste året.
 

K0ngo

Medlem
Har foto på boardingkortet från sasappen som visar 4F och bokningsklass C. Fick inget nytt boardingkort utan bara lappen med plats som man brukar få vid gaten. På den står det 15C.

Med ett EBD antar jag att det inte hade varit några problem med kompensation. Tyvärr har jag bara EBS ;(
 

flum

Medlem
Har foto på boardingkortet från sasappen som visar 4F och bokningsklass C. Fick inget nytt boardingkort utan bara lappen med plats som man brukar få vid gaten. På den står det 15C.

Med ett EBD antar jag att det inte hade varit några problem med kompensation. Tyvärr har jag bara EBS ;(
Hmmm, då kan det vara lite klurigt då dom kanske inte ändrade din bokning utan bara gav dig ny plats. På det sättet syns det inte i systemet att du blivit nedgraderad. En liten indikation på hur systemet tolkar detta får du när poängen kommer in. Om du får 1000 poäng (har du bokningsklass C, eller bara C-kabin?, om du hade en billig plus dvs ej C,D,Z, så ska det vara 750 poäng) så tror nog systemet fortfarande att du satt i plus och då blir det nog svårt om du inte har boardingkort med klass M att visa upp, men om du får 250 eller 500 poäng är det nog jackpot. Då SKA du ha ersättning dels för nedgraderingen (kan inte det exakta beloppet men misstänker 300 Euro), och dessutom ska du få poäng enligt ursprungsbokning, dvs 1000 poäng om du hade bokningsklass C.
 

flum

Medlem
Hmmm, då kan det vara lite klurigt då dom kanske inte ändrade din bokning utan bara gav dig ny plats. På det sättet syns det inte i systemet att du blivit nedgraderad. En liten indikation på hur systemet tolkar detta får du när poängen kommer in. Om du får 1000 poäng (har du bokningsklass C, eller bara C-kabin?, om du hade en billig plus dvs ej C,D,Z, så ska det vara 750 poäng) så tror nog systemet fortfarande att du satt i plus och då blir det nog svårt om du inte har boardingkort med klass M att visa upp, men om du får 250 eller 500 poäng är det nog jackpot. Då SKA du ha ersättning dels för nedgraderingen (kan inte det exakta beloppet men misstänker 300 Euro), och dessutom ska du få poäng enligt ursprungsbokning, dvs 1000 poäng om du hade bokningsklass C.
Obs, sas-appen visar vilken kabin man sitter i och inte vilken bokningsklass man har, det står i kvittot du fått av sas när du köpte resan.
 

flum

Medlem
Ja det var även min tanke.
Kan docj tycka det är lite sniket att inte uppgradera fem personer istället. Merkostnaden av varorna borde ju vara lite kontra en eventuell downgrade claim, kanske därför dom försökte "fula" sig lite och bara ge @K0ngo en ny plats. Är det så är inte detta inlägg i rätt tråd, även om upplevelsen verkar ha varit bra :p.

Edit: Liten intrikat fråga: kan SAS hävda att plus kan vara vilken plats som helst på planet? Skiljer ju faktiskt inget i produkten då @K0ngo fick service som plus-resenär.
 
Toppen