Senaste nytt

Stor jämförelse av 41 bonusprogram för dig som flyger i ekonomiklass

Gnopps

Medlem
Jag har bestämt mig för att byta min främsta lojalitet från Czech Airlines OK Plus till något annat program. OK Plus var för några år sedan ett toppenprogram men har succesivt försämrats och jag tror nu det finns bättre alternativ för mig. vilken allians det blir spelar inte så stor roll. Nörd som jag är inom i det här området ville jag göra en redig jämförelse vilket program som var bäst för just mig. Jag publicerar resultatet här så det kanske kan hjälpa andra också.

Jag har helt själviskt utgått från mina egna krav (boende i Finland) och jämfört programmen utifrån dessa. Mitt resmönster är mest inom Europa och till USA, en del inom USA. Både privat och med jobbet reser jag på absolut billigaste ekonomiklassbiljett, därför är det viktigt att bonusprogrammet ger 100% på dessa. Vidare vill jag kunna uppnå status för att komma in i lounger och använda mina poäng för att resa i affärsklass (eller uppgradera till affärsklass, men det har jag inte jämfört).

Detta är jämfört:
  • Krav för att nå status med loungetillgång när man flyger med alliansen (dvs guld hos de flesta bolag medan BA mfl. kallar det silver eller annat)
  • Poängbonus för alliansflyg när man har status
  • Pris för bonusresa i affärsklass till USA
  • Intjäning på billigaste priset med BA/KL/LH till USA
  • Vad kostar lägsta pris Helsingfors-Los Angeles för att få 100% intjäning på BA/KL/LH
  • Intjäning på AA/DL/UA i lägsta klassen

Jag har gått igenom samtliga bonusprogram i de tre stora allianserna och jämfört dem på dessa punkter. En sådan här jämförelse är svår eftersom programmen skiljer sig så mycket åt. Därför har jag bara gjort en ytlig jämförelse utan att gå in på djupet, exempelvis kan statuskravet innehålla att man flyger en viss andel på det egna flygbolaget. Vidare räknas status olika, så med British Airways räknade jag hur många gånger jag skulle behöva flyga till Los Angeles för att nå statusen.

Vissa program hade helt omöjliga hemsidor eller visade sig direkt vara ute ur tävlan för min del, då har jag inte brytt mig om att undersöka vidare och satt inom parentes. När program har olika kvalifikationer för att kvalificera/återkvalificera har jag valt det senare alternativet, är statusen giltig 2 år har jag halverat statuskravet eftersom det för mig betyder att jag bara behöver kvalificera vartannat år.

Ta en titt på bilderna nedan för att se en ordentlig jämförelse ur ovan perspektiv, återigen vill jag poängtera att listan på grund av dess natur innehåller en hel del felaktigheter. Som guide kan den fortfarande fungera. Bonusprogram ändras hela tiden, exempelvis Air Canada lär snart ändra sina krav så jag har fått utgå från vad som gäller idag. Är det något som är felaktigt kan du säga till, men vi behöver inte gå in på några petiga diskussioner om hur regler/krav ska tolkas.

Ett fel har redan upptäckts: LH-intjäning på US ska vara 0%.

Översikt
FFP Jämförelse.jpg


Sorterat på krav för guldkort
FFP Jämförelse Guld.jpg


Sorterat på lägsta biljettpris för 100% intjäning Helsingfors-Los Angeles (före skatt & avgifter)
FFP Jämförelse 100.jpg
 

Gnopps

Medlem
Så vilket program är bäst med dessa krav?

Aegean har lätt guldnivå och icke-dyr bonusresa, men för att tjäna 100% måste jag betala €400 mer t/r.
Turkish program ser lockande ut men intjäning är svår om jag inte reser med United.
ANAs program ser ok ut, men jag känner inte till det särskilt väl. Intjäning är också lite si & så
Deltas program är mycket generöst med intjäning men de dras med en hel del andra problem, jag tror inte heller jag kan nå status med dem.
American & British Airways gäller samma sak, generös intjäning men tvivlar på att jag når status.
China Southern verkar ha ett hyfsat program, dock är jag tveksam på hur frustrationsgraden med dem blir.
 

Ubbe

Medlem
petimeterfel men Aegan borde väl poängen slås på tre år och inte som nu på två..
Bra sammanställning annars :)
 

agehall

Medlem
Bra jobbat!

Du känner inte för att lägga upp det där i ett google-dokument? Det är ju lite enklare för folk att själva titta och sortera då...
 

Swisser

Medlem
Mycket intressant och informativt!

Jag instämmer med agehall - Det vore toppen om du kunde släppa excel-dokumenten, så att var och en kan jobba vidare och modifiera dem utan att behöva starta från scratch. Du har ju gjort ett jättebra jobb, men anpassat efter dina behov.
 

Homer

Medlem
Att använda begreppet Guld för i synnerhet OW är synnerligen missvisande och förvillande, t.ex så kallas
ju AA:s Ruby nivå för Gold.
Dessutom, vad finns efter den sk guldnivån? ingenting med t.ex. SAS

HEL är ju ett specialfall med OW eftersom BA och AY har närmast kartellbildning vad gäller priser,
å andra sidan tjänar du mer Tier Points än från ARN när du flyger till LHR/MAN
 

Gnopps

Medlem
Jag har lagt infon i bilder för att den inte ska vara så lätt att kopiera och användas av andra. Vill någon leka med orginaldatan så skicka ett pm till mig bara, jag delar gärna med mig.

Att använda begreppet Guld för i synnerhet OW är synnerligen missvisande och förvillande, t.ex så kallas
ju AA:s Ruby nivå för Gold.
Dessutom, vad finns efter den sk guldnivån? ingenting med t.ex. SAS

HEL är ju ett specialfall med OW eftersom BA och AY har närmast kartellbildning vad gäller priser,
å andra sidan tjänar du mer Tier Points än från ARN när du flyger till LHR/MAN
Som jag skrev så har jag helt utgått från mina egna krav, således spelar högre nivåer ingen roll. Vidare vet vi båda att alla flygbolag hittat på egna namn för sina nivåer, jag förklarade vad jag menade med guld (dvs. Star Gold, Skyteam Elite Plus, Oneworld Sapphire).

Angående BAs priser så ligger de ganska exakt på samma nivåer som både KL och LH, så här lyckas jämförelsen väl oavsett att jag utgår från ett Oneworld-nav.

Återigen, det här är ingen vetenskaplig undersökning. Det är min egen jämförelse som jag publicerar då den kan vara av nytta för andra i samma situation.
 
Last edited:
Toppen