Gnopps
Medlem
Jag har bestämt mig för att byta min främsta lojalitet från Czech Airlines OK Plus till något annat program. OK Plus var för några år sedan ett toppenprogram men har succesivt försämrats och jag tror nu det finns bättre alternativ för mig. vilken allians det blir spelar inte så stor roll. Nörd som jag är inom i det här området ville jag göra en redig jämförelse vilket program som var bäst för just mig. Jag publicerar resultatet här så det kanske kan hjälpa andra också.
Jag har helt själviskt utgått från mina egna krav (boende i Finland) och jämfört programmen utifrån dessa. Mitt resmönster är mest inom Europa och till USA, en del inom USA. Både privat och med jobbet reser jag på absolut billigaste ekonomiklassbiljett, därför är det viktigt att bonusprogrammet ger 100% på dessa. Vidare vill jag kunna uppnå status för att komma in i lounger och använda mina poäng för att resa i affärsklass (eller uppgradera till affärsklass, men det har jag inte jämfört).
Detta är jämfört:
Jag har gått igenom samtliga bonusprogram i de tre stora allianserna och jämfört dem på dessa punkter. En sådan här jämförelse är svår eftersom programmen skiljer sig så mycket åt. Därför har jag bara gjort en ytlig jämförelse utan att gå in på djupet, exempelvis kan statuskravet innehålla att man flyger en viss andel på det egna flygbolaget. Vidare räknas status olika, så med British Airways räknade jag hur många gånger jag skulle behöva flyga till Los Angeles för att nå statusen.
Vissa program hade helt omöjliga hemsidor eller visade sig direkt vara ute ur tävlan för min del, då har jag inte brytt mig om att undersöka vidare och satt inom parentes. När program har olika kvalifikationer för att kvalificera/återkvalificera har jag valt det senare alternativet, är statusen giltig 2 år har jag halverat statuskravet eftersom det för mig betyder att jag bara behöver kvalificera vartannat år.
Ta en titt på bilderna nedan för att se en ordentlig jämförelse ur ovan perspektiv, återigen vill jag poängtera att listan på grund av dess natur innehåller en hel del felaktigheter. Som guide kan den fortfarande fungera. Bonusprogram ändras hela tiden, exempelvis Air Canada lär snart ändra sina krav så jag har fått utgå från vad som gäller idag. Är det något som är felaktigt kan du säga till, men vi behöver inte gå in på några petiga diskussioner om hur regler/krav ska tolkas.
Ett fel har redan upptäckts: LH-intjäning på US ska vara 0%.
Översikt
Sorterat på krav för guldkort
Sorterat på lägsta biljettpris för 100% intjäning Helsingfors-Los Angeles (före skatt & avgifter)
Jag har helt själviskt utgått från mina egna krav (boende i Finland) och jämfört programmen utifrån dessa. Mitt resmönster är mest inom Europa och till USA, en del inom USA. Både privat och med jobbet reser jag på absolut billigaste ekonomiklassbiljett, därför är det viktigt att bonusprogrammet ger 100% på dessa. Vidare vill jag kunna uppnå status för att komma in i lounger och använda mina poäng för att resa i affärsklass (eller uppgradera till affärsklass, men det har jag inte jämfört).
Detta är jämfört:
- Krav för att nå status med loungetillgång när man flyger med alliansen (dvs guld hos de flesta bolag medan BA mfl. kallar det silver eller annat)
- Poängbonus för alliansflyg när man har status
- Pris för bonusresa i affärsklass till USA
- Intjäning på billigaste priset med BA/KL/LH till USA
- Vad kostar lägsta pris Helsingfors-Los Angeles för att få 100% intjäning på BA/KL/LH
- Intjäning på AA/DL/UA i lägsta klassen
Jag har gått igenom samtliga bonusprogram i de tre stora allianserna och jämfört dem på dessa punkter. En sådan här jämförelse är svår eftersom programmen skiljer sig så mycket åt. Därför har jag bara gjort en ytlig jämförelse utan att gå in på djupet, exempelvis kan statuskravet innehålla att man flyger en viss andel på det egna flygbolaget. Vidare räknas status olika, så med British Airways räknade jag hur många gånger jag skulle behöva flyga till Los Angeles för att nå statusen.
Vissa program hade helt omöjliga hemsidor eller visade sig direkt vara ute ur tävlan för min del, då har jag inte brytt mig om att undersöka vidare och satt inom parentes. När program har olika kvalifikationer för att kvalificera/återkvalificera har jag valt det senare alternativet, är statusen giltig 2 år har jag halverat statuskravet eftersom det för mig betyder att jag bara behöver kvalificera vartannat år.
Ta en titt på bilderna nedan för att se en ordentlig jämförelse ur ovan perspektiv, återigen vill jag poängtera att listan på grund av dess natur innehåller en hel del felaktigheter. Som guide kan den fortfarande fungera. Bonusprogram ändras hela tiden, exempelvis Air Canada lär snart ändra sina krav så jag har fått utgå från vad som gäller idag. Är det något som är felaktigt kan du säga till, men vi behöver inte gå in på några petiga diskussioner om hur regler/krav ska tolkas.
Ett fel har redan upptäckts: LH-intjäning på US ska vara 0%.
Översikt
Sorterat på krav för guldkort
Sorterat på lägsta biljettpris för 100% intjäning Helsingfors-Los Angeles (före skatt & avgifter)