Senaste nytt

RFID passfodral/plånböcker

111120

Ny medlem
hej
ny medlem här, men har länge varit inne och kikat på forumet.
Jag har en fråga direkt, vilket också är anledningen till att jag gick med.

Jag har fått lite nya kort och noterar att fler banker och kreditutgivare kommer att ha sk RFID kort.
Svenska pass har dessa sedan en tid tillbaka.

Har ni medlemmar RFID passfodral eller plånböcker, i så fall vilka? Letar runt en del efter snyggare fodral i skinn men kan inte riktigt nöja mig med vad jag hittar.

Tack för ett trevligt forum


/Peter
 

ACervin

Medlem
Jag tror att det är helt onödigt. Alla mina kort här i Australien så kallade PayWave or PayPass (AmEx+Visa+Mastercard). Väldigt smidigt. RFID kort har slagit igenom stort och ingen verka oroa sig.
 

agehall

Medlem
Jag behövde en ny plånbok och då blev det en Tumi Global Site | Homepage som har RFID-skydd. Det var inget jag specifikt letade efter, men den råkade ha det. Denna finns även i läder men jag tyckte den i nylon var trevligare.

Jag tror att det är helt onödigt. Alla mina kort här i Australien så kallade PayWave or PayPass (AmEx+Visa+Mastercard). Väldigt smidigt. RFID kort har slagit igenom stort och ingen verka oroa sig.

Nja, helt onödigt är det nog inte - det är relativt enkelt att sniffa RFID på relativt stora avstånd om man har lite utrustning (läs: "om man är intresserad av att sno prylar kan det göras enkelt"). Jag har inte kollat så noga på vad man faktiskt kan sno för information, men jag har inte allt för höga tankar om kreditkortsbolagens säkerhetstänk generellt sett, så det går säkert att exploatera på något sätt.

Kommentarer ang säkerhetsaspekterna från @lnixon?
 

Valley

Medlem
Jag behövde en ny plånbok och då blev det en Tumi Global Site | Homepage som har RFID-skydd. Det var inget jag specifikt letade efter, men den råkade ha det. Denna finns även i läder men jag tyckte den i nylon var trevligare.



Nja, helt onödigt är det nog inte - det är relativt enkelt att sniffa RFID på relativt stora avstånd om man har lite utrustning (läs: "om man är intresserad av att sno prylar kan det göras enkelt"). Jag har inte kollat så noga på vad man faktiskt kan sno för information, men jag har inte allt för höga tankar om kreditkortsbolagens säkerhetstänk generellt sett, så det går säkert att exploatera på något sätt.

Kommentarer ang säkerhetsaspekterna från @lnixon?

Nyfiken - Vad måste du ha för utrustning för att läsa en passiv tagg på stort avstånd ? Beroende på definitionen av avstånd så snackar vi fort utrustning a la Alma :p
 

sembl

Medlem
En liten lätt varning: I london på tuben har många råkat ut för att det drar pengar både på ostronkortet och bankkortet om de var för nära varandra när man blippade så skydd mellan korten kan vara bra med.
 

111120

Ny medlem
Jag vet inte hur vanligt det är. Men det är klart att det kommer att bli vanligare, desto vanligare korten blir.
Avseende pass så har ni aldrig reflekterat över det?
 

Kastrup

Medlem
Jag vet inte hur vanligt det är. Men det är klart att det kommer att bli vanligare, desto vanligare korten blir.
Avseende pass så har ni aldrig reflekterat över det?

Taggen i passen är väl krypterade med passnumret som nyckel, så är väl inte jättelätt att skanna dem på avstånd?
 

agehall

Medlem
Jag vet inte hur vanligt det är. Men det är klart att det kommer att bli vanligare, desto vanligare korten blir.
Avseende pass så har ni aldrig reflekterat över det?

Nej - de delar som är publika är rätt tråkiga imho.

Taggen i passen är väl krypterade med passnumret som nyckel, så är väl inte jättelätt att skanna dem på avstånd?

Det finns väl vissa publika delar ojmr, men de är rätt trista. Det viktigaste är krypterat.

Risken här, är väl att någon lyckas avlyssna en transaktion som sker mellan en riktig scanner och ett pass - då borde man kunna få ut lite mer info, men jag är inte helt insatt.

Väntar fortfarande på att @lnixon ska tala om hur det egentligen ligger till...
 
Toppen