Senaste nytt

Prisgaranti - nästan ren bluff?

Fosca

Medlem
Har nyss bokat flyget för kommande jorden runt resa. Kapstaden, Hong Kong och Vancouver.
Så nu var det dags att boka hotellrum.

Här hemma brukar jag ha tur att priserna oftast är snarlika mellan prisjämförelsesajterna och Rezidors och Accors egna hotellsidor, vilket gör att det känns okej att boka via hotellsidan. Några kronor extra har inte skadat någon. Men nu när jag tänkte boka hotell i Kapstaden var prisskillnaden enorm.
Deras egna sidor: Standardrum utan frukost. 1061kr per natt.
Deras egna sidor: Superiorrum inkl. frukost 1166kr per natt.
Hos prisjämförelse: Standardrum inkl. frukost. 767kr per natt.
Hos prisjämförelse: Superiorrum inkl. frukost. 838kr per natt.

Då tänkte jag testa använda deras prisgaranti, men gick bet direkt. Via deras egen hemsida kunde man avboka fram tills dagen man anländer, med prisjämförelsen till tre dagar innan. Har svårt motivera mig 30-40% högre kostnad för rummet - med motiveringen att man då kan avboka rummet till den 16e och inte enbart till den 13e. Så deras prisgaranti verkar vara värd ungefär noll... för det är rätt lätt för dem att hela tiden hitta på någon klausul så att deras villkor är obetydligt bättre och därav gör prisgarantin ogiltig.

Så min fråga var... har någon av er någonsin lyckats med en prisjämförelse hos någon av Rezidors varumärken? Eller är garantin enbart till för att ge sken av att deras egna sidor är billigaste alternativet, för de som inte orkar jämföra :)

Ps. ja jag vet att man inte får några poäng eller andra benefits. Men skulle dessa verkligen motsvara 30-40% av rummets kostnad? ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Försökte använde den en gång, men gick bet på klausulen om att man måste boka minst 72 timmar i förväg (eller något liknande).
 

Jonas C

Medlem
De försöker ofta nästla sig ur och neka på direkten. Men mitt tips är att stå på sig, och skicka screenshots med tid och datum på. Då brukar de tillslut gå med.
 

Luft

Medlem
Tycker ofta att det är svårt att använda prisgarantin när det gäller avbokningsbara rum eftersom det oftast skiljer något i avbokningsvillkoren, antingen en dag, en timme eller dylikt. När det istället gäller förbetalda rum som inte är avbokningsbara har jag alltid lyckats med både Radisson och Hilton.
 

Flying P

Medlem
Sparade ca 500 EUR med hjälp av prisgarantin på Radisson champs elysee 1,500 EUR blev 1,000 EUR så bluff är den inte.
 
Toppen