Senaste nytt

Czech Airlines OK Plus - Akta er!

Gnopps

Medlem
Jag har varit guldmedlem i Czech Airlines OK Plus i mer än 6 år och skulle nu till sist lösa in mina ihoptjänade poäng till en resa i affärsklass till Hawaii för mig och familjen, totalt 3 personer.

När man bokar med OK Plus måste man betala flygbolagens bränsletillägg vilket gör att om vi reser med AF/KL blir kontantkostnaden omkring €600 per person. När man reser till Hawaii så tillåter dock programmet att man reser via Seoul med Korean Air istället. Korean Air tar ut ett betydligt lägre bränsletillägg så vi skulle bara behöva betala €200 per person med dem; en mycket välbehövd besparing på €1200 för hela familjen.

När jag så ringer för att boka får jag veta att alla bonusbiljetter måste absolut bokas med den mest direkta resvägen. Således måste jag resa med KL/DL Helsingfors-Amsterdam-Los Angeles-Honolulu. Finns det inte plats på den dag jag önskar så måste jag byta datum, jag får inte hitta en annan resväg!! I praktiken betyder det här inte bara en merkostnad på €1200 utan även att det i praktiken blir omöjligt för oss att resa till Hawaii eftersom Delta som flyger Los Angeles-Honolulu så gott som aldrig släpper bonusplatser i affärsklass på denna sträcka.

Jag har ingen aning vad jag ska mig till nu. En sådan värdelös regel och oflexibilitet. Så se till att hålla er borta från detta program om ni någon gång vill använda era intjänade poäng!
 

Bonden

Medlem
Prova att ringa igen och prata med en annan agent, ibland räcker det för att lösa situationen :)
 

Gnopps

Medlem
Tyvärr står det på deras hemsida (men inte i avtalstexten) att resrutt måste vara den mest direkta. Jag trodde dock det betydde att man inte fick åka till New York via Los Angeles, inte att de skulle vara så här nitiska. Det blir ju i praktiken omöjligt att lösa en bonusresa till vissa destinationer.
 

Senator

Moderator
Det blir ju i praktiken omöjligt att lösa en bonusresa till vissa destinationer.

Just det där med "Mainland USA" till Hawaii är ett stor bekymmer på nästan alla program. Även Star med AC, UA och US är det svårt att få det att hitta platser.

Trots att det är frustrerande, kan man till en viss del förstå logiken att kortaste vägen gäller. Alternativet är att göra som BA EC och ta betalad för distansen man flyger. Inom Star t.ex. tror jag inte jag kan flyga till Hawaii via Asien..
 

Dr. Miles

Expert
De flesta flygbonusprogram brukar ha krausul om "Most direct routing", men i praktiken kan man ändå boka en bonusresa någonlunda flexibel routing.
Jag håller med andra, det är nog dags för agent roulette. Har OK Plus inte ha ett telefonnummer i USA?
Med tanke på generellt dålig geografikunskap hos amerikanska agenter (oavsett program), är det värt att försöka.
 

Elsson

Medlem
HEL-AMS-LAX-HNL är 9082 miles (via CDG blir det 9406 miles)

Om ni åker via Moskva HEL-SVO-ICN-HNL blir det 9224 miles, 142 miles längre än via AMS-LAX och faktiskt 182 miles kortare än via CDG-LAX. Det borde även en agent som vaknat på fel sida acceptera.
 

Gnopps

Medlem
HEL-AMS-LAX-HNL är 9082 miles (via CDG blir det 9406 miles)

Om ni åker via Moskva HEL-SVO-ICN-HNL blir det 9224 miles, 142 miles längre än via AMS-LAX och faktiskt 182 miles kortare än via CDG-LAX. Det borde även en agent som vaknat på fel sida acceptera.
Jättebra tips, hade inte tänkt på det själv. Men när jag nu tittar på tidtabellen verkar det krävas två övernattningar i vardera riktning..
 
Toppen