Senaste nytt

Guide: Växla hotellpoäng till miles

henrik l

Medlem
Det är välbekant att det går att växla poäng intjänade på hotellnätter till miles. Men frågan är vilka kedjor som erbjuder de förmånligaste villkoren om man vill växla sina hotellpoäng till miles? Eftersom jag själv började fundera på detta insåg jag att det finns nog fler som också är intresserade. Jag har försökt att samla information från sex hotellkedjor, samt göra en del beräkningar för att kunna göra jämförelser, vilka jag hoppas är korrekta. Hela mitt resonemang utgår ifrån att man inte tänker ta bonusnätter på hotell.

Man kan i och för sig argumentera för att man lika gärna kan kreditera milen direkt till sitt FF-konto, istället för att ta omvägen via hotellpoängen, det kan ju gå ganska jämt ut i normalfallet. Men vad man missar då är at kunna ”boosta” poängen via olika kampanjer, som ofta inte gäller när man direkt samlar mil. Samlar man poäng kan alla sköna kampanjpoäng ofta håvas in och sedan kan man vid senare tillfälle växla in dem till miles, om man vill.

Den viktigaste jämförelsen vi måste få fram är hur mycket måste du spendera på hotellet för att tjäna in t ex 1000 miles. Detta styrs i sin tur av två saker: 1) Intjänade poäng per spenderad US $ (alt Euro), 2) ”Växelkursen”, dvs hur många hotellpoäng krävs för en mile. Tre saker komplicerar dock jämförelserna lite. 1) Ju mer poäng som du löser in, desto mer miles, dvs, bättre växelkurs ju fler poäng som löses in. Tillämpas av Club Carson, Marriott och Starwood. 2) Hiltons dubble-dip, tjäna både poäng och miles på de pengar som du spenderar. 3) Om du är Elite-member. T ex ger Club Carlson sina guldkortsinnehavare 50% bonuspoäng, medan Marriott ger 25% bonus, o s v. Men i jämförelserna har jag utgått från basmedlemskap.

Fördelaktigast är om man kan utnyttja Hiltons doubble dip med 10 poäng per spenderad US $ + 500 miles per vistelse. 2 vistelser á 100$ skulle utmynna i 1200 miles. Vill man däremot spara på lite sikt och inte har bestämt sig för var poängen skall hamna verkar Marriott vara förmånligast följt av Club Carlson. Men tar vi överkursen och tar hänsyn till intjäning (poäng/spenderad $), ”växelkurs” (mer miles ju mer poäng som löses in), samt elite-status och jämför en guldmedlem hos Marriott och Club Carlson, så blir spendering/mile 200$/1000 mile hos Marriott och 186$/1000 mile hos Club Carlsson, om vi ser till bästa växelkurs. Vad som även klart framgår i jämförelsen är att A-Club har klart sämst villkor när det gäller att växla hotellpoäng mot flygmile.

Slutligen kan man även köpa hotellpoäng som man sedan växlar in. Generellt sett är detta en mycket dålig affär. Undantaget är dock Starwood där man kan komma ned på en kostnad på 22,4$/1000 miles, under förutsättning att man köper poängen med 20% rabatt och konverterar poängen till miles i block om 20 000 p för att få 25% bonus. Som en jämförelse kostar 1000 miles hos US-Airways 17,5$ under deras kampanjer. Det finns dock ytterligare ett tänkbart undantag till och det är om man hos Club Carlson och Marriott ligger precis under gränsen till en bättre växelkurs, samtidigt som man behöver ”milesen”, men inte drar in poäng under den närmaste framtiden. Den matematiken blir dock lite för komplicerad att redogöra för här.

I nedanstående tabell kan du se en översikt av 6 hotellkedjor. Där visas ”växelkursen”, dvs hur många hotellpoäng som behövs för en mile. I de fall man har en bättre växelkurs för ju mer mile man löser in visas högsta och lägsta växelkurs. Var dock medveten om att det kan variera mellan flygbolagen hos de olika hotellkedjorna. Sedan visas hur mycket man måste spendera på hotellet för att tjäna in tillräckligt med poäng som kan växlas till 1000 miles. Här har jag utgått från de högsta ”växelkurserna”. För de kedjor som har en växelkurs som förbättras, ju mer man växlar redovisas "växelkurser" och kostnad/1000 miles under respektive kedja.


HotellkedjaPoäng per mile (hög/låg)Kostnad/1000 miles
Club Carlson8 / 5,55400$
Marriott5 / 2,5500$
Priority Club5 / 5500$
Starwood1 / 0,8500$
A-Club2 / 21000 Euro
Hilton*10 / 10500$¤
*)Baseras på intjäning 10 p + 1 mile per spenderad $

Nedan följer en genomgång av detaljerna för de 6 hotellkedjorna. Alla beräkningar är baserade på en medlem med basstatus.

Club Carlsson
Intjäning basmedlem: 20 p/$

Växla poäng till miles:
PoängIntjänade milesPoäng/mileKostnad/1000 miles
20002508400¤
50 00080006,25312$
100 00018 0005,55277$
Mera info

Köpa poäng: 1000 p / 7$. Upp till 40 000 p.

Marriott
Intjäning basmedlem: 10 p/$ (Avvikelser förekommer)

Växla poäng till miles:
PoängIntjänade milesPoäng/mileKostnad/1000 miles[/td
10 00020005500$
20 00050004400$
30 00010 0003300$
70 00025 0002,8280$
125 00050 0002,5250$
[td]
Tabellen gäller för: Aeromexico, Aeroplan (Air Canada), Alaska, British Airways, Continental, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Gol/Varig, Hawaiian Airlines, United Airlines, US Airways, Virgin Atlantic. För mer info:

Tabeller med "växlingskurser"

Köpa poäng: 1000 p /12,5$. Upp till 50 000 p.

Priority Club
Intjäning basmedlem: 10 p/$ (avvikelser förekommer)

Växla poäng till miles:
PoängIntjänade milesPoäng/mileKostnad/1000 miles[/td
10 00020005500$
[td]
Kreditera direkt till miles.

Medverkande flygbolag där man kan växla poäng mot miles.


Köpa poäng:
1,000 - 10,000 points for $13.50 per 1,000 points
11,000 - 25,000 points for $12.50 per 1,000 points
26,000 - 50,000 points for $11.50 per 1,000 points

Starwood
Intjäning basmedlem: 2 poäng/$ (finns en hel del finstilt kring detta)

Växla poäng till miles:
PoängIntjänade milesPoäng/mileKostnad/1000 miles[/td
100010001500$
20 00025 0000,8400$
[td]
Mera info om medverkande flygbolag.

Köpa poäng: 1000 poäng/35$ (kampanjer inför halvårsskiften bruka ge 20% rabatt: 1000 poäng för 28$)

A-Club
Intjäning basmedlem: 2 poäng/Euro (Avvikelser förekommer)

Växla poäng till miles:

PoängIntjänade milesPoäng/mileKostnad/1000 miles
4000200021000 Euro
Flygbolag där poäng kan växlas in.

Hilton
Intjäning basmedlem (doubble dipping) alternativ 1: 10 poäng/$ + 1 mile/$,
Alternativt 2: 10 poäng/$ + 500 miles per vistelse,
Alternativ 3: 15 poäng/$

Växla poäng till miles:

PoängIntjänade milesPoäng/mileKostnad/1000 miles
10 000100010500$*
*) Gäller alternativ 1.

Flera avvikelser förekommer.


Köpa poäng: 10$/1000 poäng (vid köp av mer än 10 000 p, annars 12,50$/1000 p)
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Snygg sammanställning. Nått som kan vara bra och ge ett mervärde är att överföra några poäng till ANA för att slippa den halvjobbiga workaround som finns för att söka bonusresor. Hur man värderar det är ju en rent personlig fråga men jag överförde 10000 points från Priority Club till ANA vilket gav mig 2000 miles. Sen kommer det ju quiss som förnyar poängen rätt regelbundet... Bra värde för mig. För dig??
 

henrik l

Medlem
Snygg sammanställning. Nått som kan vara bra och ge ett mervärde är att överföra några poäng till ANA för att slippa den halvjobbiga workaround som finns för att söka bonusresor. Hur man värderar det är ju en rent personlig fråga men jag överförde 10000 points från Priority Club till ANA vilket gav mig 2000 miles. Sen kommer det ju quiss som förnyar poängen rätt regelbundet... Bra värde för mig. För dig??

Det är helt rätt att det är värdefullt att hahotell poäng lite här och var. Själv har jag använt dem för att hålla liv i American Airlines mil, så det är ett bra användningsområde. Sen kan man ju också använda dem för US-Airwyas grand slam. Många kedjor verkar vara generösa med livslängden på poängen också, i princip evig liv. Med tanke på att Club Carlson och Marriott har progressiva växelkurser, såkan det vara bra ställen att bunkra upp poäng, medan program som Priority Club kan användas för att hålla i liv i miles. För oss norbor är nog Club Carlson ett väldigt bra alternativ, med tanke på att man kan få "evig" guld om man är aktieägare. Guldboosten på 50% är väldigt bra jämfört med många andra program, oavsett om man jagar frinätter, eller mera mil:cool:
 

Mikael

Medlem
Om man jämför att använda hotellpoängen till hotellnätter med att växla dem till miles, vad är bäst?
 

henrik l

Medlem
Det beror väl på:) Skämt åsido, första jämförelsen man kan göra är att se hur vad dom nätter man plockar ut för poängen kostar och jämföra med vad flygresan skulle kosta som man plockar ut. Jag har inte gjort jämförelserna än, men då t ex Priority Club kör kampanjer med 7500-10 000 p per natt på bra hotell, känns detta som bäst värde för pengarna.
 

Homer

Medlem
Det beror väl på:) Skämt åsido, första jämförelsen man kan göra är att se hur vad dom nätter man plockar ut för poängen kostar och jämföra med vad flygresan skulle kosta som man plockar ut. Jag har inte gjort jämförelserna än, men då t ex Priority Club kör kampanjer med 7500-10 000 p per natt på bra hotell, känns detta som bäst värde för pengarna.

eh, det är Pointbreaks (5000poäng/natt) som är det riktiga klippet, så bra att det ofta t.o.m kan vara ett klipp att köpa
poängen (10k för $60) om man inte har tillräckligt.
(Last Minute Rewards må vara bra, men det gäller bara följande helg)
 
Toppen