Senaste nytt

Lufthansa förlorar rättsmål ang. ökade poängpriser på award flights

Tjaeng

Medlem
Från Financial Times på tyska:

Miles & More: Vielflieger erringt Sieg gegen Lufthansa | FTD.de
Översättning med Google Translate

Handlar i kort om att nån snubbe har vunnit mot Lufthansas nya poängkostnader som infördes i fjol (?) med (enligt domstolens bedömning) för kort varsel. Fallet lär väl inte få några direkta konsekvenser (då LH förmodligen överklagar), men det är iallafall intressant att en enda persons enträgna ansträngningar kan leda till något som det här. Artikeln antyder även att denna dom, som i praktiken tvingar Lufthansa att upprätta ett andra konto med "de gamla" villkoren för Herr Eggendorfer, kan leda till att fler klumpar ihop sig för att föra grupptalan mot Lufthansa.

Om domens bredare tolkning vinner laga kraft ska det visst innebära att ändringar måste annonseras minst 4 månader i förväg, för att annars vara ogiltiga.

Det startades väl en tråd på Flyertalk redan i höstas när stämningen lämnades in, men diskussionstonen har ju inte varit på långa vägar lika upprörd som för några år sedan när SAS ville öka poängpriserna på uppgraderingar vid gate.

Hur ser ni på det här? För oss som inte hade allt för många miles i sparbössan hos LH gjorde de nya reglerna inte direkt ont i själen, men det tycks ju vara så att flygbolagen har insett att de i många fall kan bete sig svinigt mot lojala kunder på sin hemmarknad då realistiska alternativ många gånger saknas.
 

agehall

Medlem
Det är alltid ett oskick att ändra reglerna med kort framförhållning. Jag skulle vilja se minst 6 månaders framförhållning på ev höjningar av poängpriser. Flying Blue gjorde ju en liknande grej för några år sedan, allmänt känt som "April Fools Day" då ändringarna hastigt infördes 1/4.
 

Gnopps

Medlem
Vad för lag grundar sig den här domen på? Jag trodde bonusprogram helt och hållet var ett avtal mellan företag & kund.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om hur konsumentlagar är i Europa&USA, men i Japan finns det något som lagen säger att ett ytterst orättvist avtal för konsumenten är ej giltig enligt konsumentlagen. (B2B gäller annat)
 

A380*G

Medlem
Vad för lag grundar sig den här domen på? Jag trodde bonusprogram helt och hållet var ett avtal mellan företag & kund.

Det som är grundcaset är att M&M bara lämnade info en månad innan de nya högre poängnivåerna för awardresor började gälla. Personen i fråga hade ca 800k miles som minskade i värde ca 10% givet ett visst resmönster för awardresor.
 

Gnopps

Medlem
Det som är grundcaset är att M&M bara lämnade info en månad innan de nya högre poängnivåerna för awardresor började gälla. Personen i fråga hade ca 800k miles som minskade i värde ca 10% givet ett visst resmönster för awardresor.
Jovisst, men hade inte LH rätt att göra så enligt sina avtalsvillkor? Absolut bra att de inte fick göra så men jag är nyfiken på varför. Borde kanske ta å läsa om fallet själv... :)
 
Toppen