Senaste nytt

Bagageregler med United & SAS för EBD

Hej BC,

Åker en hel del till USA i olika konfigurationer, oftast med SAS på långa benet, och har återkommande problem att reda ut hur mycket bagage man får ta med tillbaka utan att betala.

Tänkte försöka klara ut bagageregelträsket vid resa till USA en gång för alla med hjälp av expertisen här. Som exempel tar jag nästa veckas resa: åker Arlanda - Seattle i ekonomi. På vägen ut så åker jag ARN-ORD med SAS och med American Airlines ORD-SEA. På vägen tillbaka åker jag United SEA-EWR och SAS EWR-ARN. United flighten är codeshare (SK flightnummer).

Jag är är Eurobonus Diamond.

Efter att ha kollat lite regler så har jag kommit fram till följande individuella regler gäller:
  • På SAS över atlanten så får jag ta med 3 x 23kg gratis som EBD.
  • På United domestic (Star Alliance Gold) får jag ta med mig 1 x 23 kg.
  • På American Airlines domestic (utan status) får jag inte ta med mig någon väska alls.
Med “över-Atlanten” principen att första bolags bagageregler gäller hela sträckan så blir min tolkning såhär:
  • Om jag skulle ta med mig två väskor på 20 kg på båda hållen så får jag på vägen till USA ta med båda väskorna gratis då SAS regler gäller. Inga problem där.
  • På vägen tillbaka är det lite mer oklart. United har en bagagekalkylator där man kan ange bokningsnummer, men den funkar inte för min bokning. Beloppen nedan kommer från den manuella versionen.
  • Med sträckan SEA - ARN, *A Gold, United som “Marketing Carrier” blir kostnaden noll ($100 för andra väskan är struket)
  • Med sträckan SEA - ARN, *A Gold, SAS som “Marketing Carrier” blir kostnaden 91 EUR. Vilket för övrigt är samma pris som om jag inte hade någon status alls.
Nu utgår jag från att i mitt fall så är SAS "Marketing Carrier" och en andra väska därmed går loss på 91 EUR.
  1. Stämmer det här verkligen?
  2. Gör codeshare/ej codeshare någon skillnad; tex om SEA-EWR hade varit en ren United-flight?
  3. Blir det någon skillnad om man gör en OT-uppgradering på SAS-benet hem till Y/C?
  4. Finns det någon annan smart lösning att få ner kostnaderna/gratis.
 

Senator

Moderator
Hej och välkommen hit. Om SAS är din s.k. "Most Significant Carrier" (MSC) med andra ord, du reser mellan Sverige och USA med SAS på samma bokning bör SAS regler gälla hela vägen. Utmaningen uppstår (i teorin) enbart om du har olika bokningar på resorna inrikes i USA.

Jag tror också AA ger en gratis väska om du har SAS som MSC.
 

fcx

Medlem
Hej och välkommen hit. Om SAS är din s.k. "Most Significant Carrier" (MSC) med andra ord, du reser mellan Sverige och USA med SAS på samma bokning bör SAS regler gälla hela vägen. Utmaningen uppstår (i teorin) enbart om du har olika bokningar på resorna inrikes i USA.

Jag tror också AA ger en gratis väska om du har SAS som MSC.

Vänta här nu? MSC gäller väl i hela världen förutom just USA?
 

palmen

Moderator
Till och från USA är det bagagereglerna för första flighten som gäller. Här är det viktigt att göra skillnad på bagageregler och bagageförmåner (dvs extra bagage som EBD tex). Detta fick jag bittert erfara när jag flög till SFO med SAS och hem från LAS där första benet var med Virgin America till San Francisco och sedan vidare med SAS.

Min första flight var i SAS Go på ARN-CPH och jag fick därmed enligt bagagereglerna bara checka in 1 väska (sen har jag förmåner som ger mig mer bagage med SAS). På hemresan var bara 1 bagage gratis med Virgin och jag fick betala för det andra.

På utresan borde du få ta med dig så mycket bagage som SAS låter dig checka in även fast du byter till AA inom USA.
På hemresan får du nog bara ta med dig så mycket som bagagereglerna säger, dvs 1 i economy och 2 i business (om jag kommer ihåg rätt). Sen är United med i Star Alliance och du har guldstatus där så det borde väl ge 2 bagage på hemvägen som en bagageförmån, då är det nog 23kg styck dock som gäller.

Nu ska jag inte svära på att detta stämmer, tycker det är väldigt luddigt med vad som gäller.

Något du kan göra är att skicka frågan till SAS och se till att få ett skriftligt svar (förslagsvis från Diamond-supporten). Då har du något att hänvisa till efteråt om du skulle behöva betala för något bagage och SAS borde då betala för dina extra utgifter.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Har nu kollat med både Diamond-support och chat-support.

Båda är helt överens med @palmen om att det är två inkluderade väskor som gäller på vägen tillbaka - en på biljetten och en extra för *A Gold. Detta känns fullt rimligt relativt hur det funkar på andra sträckor.

Om nu inte United håller med om det så har jag iallafall argumentation att dra kostnaderna vidare mot SAS.
 

Draber

Ny medlem
Om du reser med genomgående bokning så gäller reglerna för transatlantiska flighten. Ingen ide att bråka vid incheckning t.e.x. United från somewhere till ORD, utan betala bara o spar kvittot. Sedan gå in på Uniteds hemsida o begär återbetalning av detta. Har fungerat utmärkt flera gånger.
 
Efter incheckning så kan jag jag ge facit till min ursprungliga fråga: Ser ut som att man kan checka in 2 x 32 kg gratis på United som EBD - åtminstone om man flyger vidare med SAS till Europa.
Screen Shot 2015-07-21 at 6.35.41 AM.png
 
Toppen