Senator
Moderator
Vänner!
Jag har ofta funderat på hur intäkterna fördelas på en komplex resa med olika bolag, och gärna med "Interline" överenskommelser mellan olika bolag. Idag (tror jag) att jag fick lite bättre insikt.
Som egenföretagare är jag också medlem i de olika bolags företagsprogram: SAS Credit, Lufthansa PartnerPlus och BA OnBusiness. BAs program gjorde en del uppdateringar nu i våras, och idag kollade jag status.
I BAs program kan jag tjäna credit på BA, Iberia och American. Min senaste resa hade jag:
CPH-HEL med Finnair (ej credit)
HEL-LHR med Finnair (ej credit)
LHR-YYZ med BA
YYZ-LGA med American
LGA-DCA med US Airways/American (ej credit så långt)
DCA-BOS med US Airways/American (ej credit så långt)
BOS-LHR med BA
LHR-CPH med BA
Resan kostade SEK 8766 + Tax/Fee/Charge SEK 3807 = SEK 12573. Såhär fördelar BA OnBusiness värde av min resa:
07/07/15 Flight award London (LHR) - Copenhagen (CPH) +€75.68
06/07/15 Flight award Boston (BOS) - London (LHR) +€418.13
03/07/15 Flight award Toronto (YYZ) - New York (LGA) +€46.32
02/07/15 Flight award London (LHR) - Toronto (YYZ) +€454.76
För någon med snabb matematikhjärna så måste skatter och avgifter vara inräknat, eller så kör BA med egen valutaväxling då det saknas 4 segment.
Om ovan är rätt så är det bra riktlinjer på relationen mellan långa och korta sträckor, och varför det kanske inte år så lönsamt att agera interline inom Europa. T.ex. hur lönsamt är det för SAS att transportera kunder mellan GOT och LHR för United.
Jag har ofta funderat på hur intäkterna fördelas på en komplex resa med olika bolag, och gärna med "Interline" överenskommelser mellan olika bolag. Idag (tror jag) att jag fick lite bättre insikt.
Som egenföretagare är jag också medlem i de olika bolags företagsprogram: SAS Credit, Lufthansa PartnerPlus och BA OnBusiness. BAs program gjorde en del uppdateringar nu i våras, och idag kollade jag status.
I BAs program kan jag tjäna credit på BA, Iberia och American. Min senaste resa hade jag:
CPH-HEL med Finnair (ej credit)
HEL-LHR med Finnair (ej credit)
LHR-YYZ med BA
YYZ-LGA med American
LGA-DCA med US Airways/American (ej credit så långt)
DCA-BOS med US Airways/American (ej credit så långt)
BOS-LHR med BA
LHR-CPH med BA
Resan kostade SEK 8766 + Tax/Fee/Charge SEK 3807 = SEK 12573. Såhär fördelar BA OnBusiness värde av min resa:
07/07/15 Flight award London (LHR) - Copenhagen (CPH) +€75.68
06/07/15 Flight award Boston (BOS) - London (LHR) +€418.13
03/07/15 Flight award Toronto (YYZ) - New York (LGA) +€46.32
02/07/15 Flight award London (LHR) - Toronto (YYZ) +€454.76
För någon med snabb matematikhjärna så måste skatter och avgifter vara inräknat, eller så kör BA med egen valutaväxling då det saknas 4 segment.
Om ovan är rätt så är det bra riktlinjer på relationen mellan långa och korta sträckor, och varför det kanske inte år så lönsamt att agera interline inom Europa. T.ex. hur lönsamt är det för SAS att transportera kunder mellan GOT och LHR för United.