Senaste nytt

Ny möjlig insikt: hur fördelas intäkter på en komplex bokning?

Senator

Moderator
Vänner!

Jag har ofta funderat på hur intäkterna fördelas på en komplex resa med olika bolag, och gärna med "Interline" överenskommelser mellan olika bolag. Idag (tror jag) att jag fick lite bättre insikt.

Som egenföretagare är jag också medlem i de olika bolags företagsprogram: SAS Credit, Lufthansa PartnerPlus och BA OnBusiness. BAs program gjorde en del uppdateringar nu i våras, och idag kollade jag status.

I BAs program kan jag tjäna credit på BA, Iberia och American. Min senaste resa hade jag:
CPH-HEL med Finnair (ej credit)
HEL-LHR med Finnair (ej credit)
LHR-YYZ med BA
YYZ-LGA med American
LGA-DCA med US Airways/American (ej credit så långt)
DCA-BOS med US Airways/American (ej credit så långt)
BOS-LHR med BA
LHR-CPH med BA

Resan kostade SEK 8766 + Tax/Fee/Charge SEK 3807 = SEK 12573. Såhär fördelar BA OnBusiness värde av min resa:
07/07/15 Flight award London (LHR) - Copenhagen (CPH) +€75.68
06/07/15 Flight award Boston (BOS) - London (LHR) +€418.13
03/07/15 Flight award Toronto (YYZ) - New York (LGA) +€46.32
02/07/15 Flight award London (LHR) - Toronto (YYZ) +€454.76

För någon med snabb matematikhjärna så måste skatter och avgifter vara inräknat, eller så kör BA med egen valutaväxling ;) då det saknas 4 segment.

Om ovan är rätt så är det bra riktlinjer på relationen mellan långa och korta sträckor, och varför det kanske inte år så lönsamt att agera interline inom Europa. T.ex. hur lönsamt är det för SAS att transportera kunder mellan GOT och LHR för United.
 

agehall

Medlem
Fast vad kostar en billig biljett, tex ARN-LHR? SAS säljer ju dessa för i princip ingenting då och då, så jag tror inte det är så dåligt som man kan tro. Nu flög du väl visserligen business, men ändå. Jag tror helt enkelt att dessa biljetter (för det där är ju en biljett köpt på rea) ligger precis på marginalen. Det är dock många biljetter som inte gör det...
 

Senator

Moderator
Fast vad kostar en billig biljett, tex ARN-LHR? SAS säljer ju dessa för i princip ingenting då och då, så jag tror inte det är så dåligt som man kan tro. Nu flög du väl visserligen business, men ändå. Jag tror helt enkelt att dessa biljetter (för det där är ju en biljett köpt på rea) ligger precis på marginalen. Det är dock många biljetter som inte gör det...

Nu blir det ju extra "billigt" eftersom jag som du inte åker CPH-NYC snabbaste vägen som normalstörda människor gör ;).. Med andra ord, ett reapris som skall fördelas på massor av segment.

Det överraskar mig fortfarande att det är en relation på nästan 10-1 på vad AA får mellan YYZ och LGA mot vad BA får LHR-BOS..
 

Jonas C

Medlem
Fast vad kostar en billig biljett, tex ARN-LHR? SAS säljer ju dessa för i princip ingenting då och då, så jag tror inte det är så dåligt som man kan tro
Å andra sidan är det inte många bankers som köper full fare PLUS på London rutten, så förmodligen bör det täcka upp förlusterna för alla 399kr biljetter.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant :)

Jag skulle tro att bränsleavgifter (Carrier Imposed Charges) är inkluderade i det som räknas som pris.

När jag (för ett tag sedan) läste lite på FT om hur United implementerat sitt revenuebaserade bonussystem fanns det ganska många exempel på hur ett biljettpris hade fördelats över de olika segmenten. Det var helt klart så att långa segment fick mycket pengar.

Av de segment du fått kredit för är sträckorna fördelade längdmässigt enligt följande på totalen 7788 miles

CPH-LHR 610 miles (7,83%)
LHR-BOS 3265 miles (41,92%)
LGA-YYZ 357 miles (4,58%)
YYZ-LHR 3556 miles (45,66%)

Du har fått cirka €995 och det känns som om fördelningen ganska väl stämmer med längden på segmenten. Antar att de pengar du inte fått tillfaller Finnar och US Airways.
 
Toppen