Senaste nytt

Regler för att behålla Accor Le Club Platinum?

Måste man ha samlat ihop 25000 poäng iår innan 3/6 för att få behålla platinum? Vet någon om alla poäng man kan få gäller? Dvs från kampanjer, poäng från facebook appen places by le clubaccor, överföringar poäng från Amex?
 

Homer

Medlem
Måste man ha samlat ihop 25000 poäng iår innan 3/6 för att få behålla platinum? Vet någon om alla poäng man kan få gäller? Dvs från kampanjer, poäng från facebook appen places by le clubaccor, överföringar poäng från Amex?


Det ska det göra, det är i varje fall vad experterna brukar säga. (kolla på Flyertalk, Loyaltylobby osv.)
 

Thornado

Medlem
Hej!

Jag är ytterst förvirrad kring hur det egentligen funkar med kvalificeringsperioder hos Accor Le Club. (Tidigare var jag Platinum via aktieinnehav, men när detta nu bara ger Guld så måste jag ju fundera över detta).

Jag har försökt läsa mig till den här informationen, både på Accors egna sidor (där det är extremt ont om info om just detta), samt på flyertalk och andra forum/bloggar, men jag blir ändå inte riktigt klok på hur det funkar.

Jag blev medlem i Le Club i augusti 2014 och hade min första stay på ett Accor-hotell oktober 2014.
Kvalificerade till Platinum i april 2015 genom att uppnå över 25000 poäng, och på mitt Platinum-kort står det ”06/2016”.

Det är nu för mig något oklart exakt vad som gäller för att återkvalificera till Platinum, och vilken tidsram jag har på mig för att göra det. Baserat på vad jag läst på Flyertalk så är min bästa gissning att jag återigen behöver 25k poäng innan april (när då? sista april?) 2016, kan detta tänkas stämma?
Vad gäller isf för poäng som är överskjutande över dessa 25000 från föregående period? Dagen som jag kom över 25000 så fick jag in (202+4000) poäng, vilket gav mig 29097 poäng totalt. Frågan är alltså om det finns någon chans att dessa 4097 överskjutande poäng räknas mot återkvalificeringen eller om jag är tillbaka på 0.

På min profil står det dock fortfarande ”52 nights” som det antal nätter jag bott - om jag kommer upp i över 60 nätter (vilket jag kommer att göra) innan det gått ett år från min första stay, förändrar det något?

Framförallt så är det ju väldigt irriterande att det inte finns något bra sätt att se på hemsidan exakt vad ens kvalificeringsperiod är, samt hur mycket poäng man behöver för att återkvalificera…
 

henrik l

Medlem
Vet någon om alla poäng man kan få gäller? Dvs från kampanjer, poäng från facebook appen places by le clubaccor, överföringar poäng från Amex?

Jag är ytterst förvirrad kring hur det egentligen funkar med kvalificeringsperioder hos Accor Le Club. (Tidigare var jag Platinum via aktieinnehav, men när detta nu bara ger Guld så måste jag ju fundera över detta).

Ja, det verkar som alla poäng räknas. Blev guld efter 3 nätter i december då jag lyckades pricka en Miles and More kampanj. Det verkar även som att det är någon form av rullande 12-månaders period som gäller. Jag utnyttjade även kampanjen med tre stays i Asien som skulle ge 10 000 p + att jag fick trippla poäng genom en annan kampanj. Till min förvåning fick jag även se att jag snabbt marscherade mot platinum nu under juni. Nu har dom iofs lyckats missa att kreditera min sista vistelse, men när den ramlar in så har jag lyckats få platinum på på totalt 9 nätter:D Som jag tolkade mitt gulkort var det gillitgt i ett år efter det att jag kvalat in, så jag gissar som du att det är kval.datum man utgår ifrån.
 
Hänvisar till mitt inlägg i Accor Platinum Gratis - tråden, se nedan:

"Jag insåg ju att systemet hos Accor kan va lite buggat vilket kan göra att jag fortfarande behåller Platinum, När jag övernattade på Sofitel Heathrow 24 december 2014 brände jag 14 000 poäng och dessa drogs men samtidigt debiterade hotellet fullt pris på rummet också. Dom fick via Le Club föra tillbaka poängen och jag fick såleds 14 000 poäng tillbaka som då i systemet säkert räknades som statusgrundade (Nästan lite SAS IT varning häro_O)....."
Accor Platinum still going.png

Alla poäng som sätts in på kontot räknas som statusgrundande då jag behöll mitt platinum utan problem efter början av juni.
 

Homer

Medlem
Hej!

Kvalificerade till Platinum i april 2015 genom att uppnå över 25000 poäng, och på mitt Platinum-kort står det ”06/2016”.


Har du inte fått en e-post där det står något i stil med?
To keep your new status level, all you have to do is stay 60 nights at participating Accor hotels or earn 25,000 points within 365 days from the date your card is issued

I reglerna står det:

You card is valid for 1 year from the date your status Changes

Visar inte kontot ett exakt datum, det borde stå
Validity of your status:31/06/2016

Borde vara 25k före det datumet alltså, jag vet inte med säkerhet för
jag har aldrig kvalificerat med poäng 2 år i rad.
 

Homer

Medlem
Hänvisar till mitt inlägg i Accor Platinum Gratis - tråden, se nedan:

"Jag insåg ju att systemet hos Accor kan va lite buggat vilket kan göra att jag fortfarande behåller Platinum, När jag övernattade på Sofitel Heathrow 24 december 2014 brände jag 14 000 poäng och dessa drogs men samtidigt debiterade hotellet fullt pris på rummet också. Dom fick via Le Club föra tillbaka poängen och jag fick såleds 14 000 poäng tillbaka som då i systemet säkert räknades som statusgrundade (Nästan lite SAS IT varning häro_O)....."
Visa bifogad bild 38835

Alla poäng som sätts in på kontot räknas som statusgrundande då jag behöll mitt platinum utan problem efter början av juni.

Kontot visar en massa transaktioner fram och tillbaka, men hur vet man när man passerat gränsen/hur mycket man har kvar?
 

Thornado

Medlem
Ja, det verkar som alla poäng räknas.

Alla poäng som sätts in på kontot räknas som statusgrundande då jag behöll mitt platinum utan problem efter början av juni.

Jo, jag vet att även kampanjpoäng och liknande är statusgrundande. Nuvarande platinum-kvalificering skedde efter en "få 8000 poäng för 3 stays"-kampanj. Det jag överväger nu är hur mycket det är värt att försöka få utdelning i den liknande kampanj som pågår just nu - under förutsättning att min nya period redan börjat (vilket det verkar som) så finns det ju större incitament att försöka få in dessa 8000 poäng.

Visar inte kontot ett exakt datum, det borde stå
Validity of your status:31/06/2016

Borde vara 25k före det datumet alltså, jag vet inte med säkerhet för
jag har aldrig kvalificerat med poäng 2 år i rad.

Ser man på, när jag nu klickade runt lite mer så lyckades jag få fram det där - på alla tidigare sätt jag testat så har jag bara kunnat se giltighetstid för poängen (ett år efter senaste transaktionen). Det står mycket riktigt 30/06/2016. Eftersom jag kom upp i poängen som behövdes redan i april så är ju frågan om jag verkligen har på mig fram till sista juni att tjäna ihop poängen, eller bara fram till april (om vi t.ex. kollar på SAS så är mitt kvalificeringsår feb-jan, så min status är giltig fram till april, men jag måste återkvalificera innan slutet av januari för att få behålla samma status)

Kontot visar en massa transaktioner fram och tillbaka, men hur vet man när man passerat gränsen/hur mycket man har kvar?

Det är just det här som är problemet. Första året var ju enkelt för då visste man att man startade på noll, så det var bara att kolla på totala poängintjäningen.
Viktigaste nu är väl att veta om det finns någon form av "rollover points", dvs eftersom jag kom upp i 29000 poäng samtidigt som jag passerade 25000 poäng så är ju frågan om jag då startade nya kvalificeringsåret med 0 eller 4000 poäng.
 

Homer

Medlem
Vad hade du för status förra året?
Kvalificeringsperioden ändras väl bara om man ändrar status, om du redan är Platinum borde det vara samma som tidigare.
Om man ändrar status ändras tydligen medlemsnumret också?

Antal nätter och stays ja, men däremot går det tydligen inte att se hur många poäng man tjänat/saknar för att
uppnå nästa nivå/återkvalificera sig (annat än med helt nytt konto) utan det får man hålla koll på själv :confused:

Franska lojalitetsprogram fungerar m.a.o. som franska bilar...
 
Toppen