Senaste nytt

OM SAS skulle ändra intjäningsmodell..?

AABack2ARN

Medlem
Spekulera i att SAS skulle ändra intjäningsmodell så att det är att start- och slutpunkt på en bokning som avgör hur många poäng man tjänar oavsett resrutt.

Till exempel skulle ARN-CDG ge lika mycket poäng som ARN-CPH-CDG eller ARN-OSL-CPH-CDG skulle ni då i mesta mån undvika "onödiga" anslutningar eller helt gå på tidtabell/pris? (Bygger givetvis på att segmentbaserad status försvinner eller att man får ett (1) segment oavsett antal mellanlandningar.)

För länge (?) sedan var ju Eurobonus uppbyggt så att man fick något i stil med 600 poäng mellan ARN-CPH och 1800 poäng mellan CPH-CDG medan direktflyge ARN-CDG gav 2400 poäng. Något som inte uppmuntrade till resor via CPH (men väl via OSL) eller att danskarna glatt åkte via Stockholm eller Oslo för att tjäna fler poäng.

Jag antar att det revenuebaserade system som United och Delta infört i princip borde medföra färre "onödiga" segment eftersom de ger betydligt färre extra poäng jämfört med tidigare?
 

Carl

Medlem
Tror med ett (förtydligande på tror) att det bara är en tidsfråga innan europeiska bolag som tex SAS tar efter Deltas modell. I andra branscher så handlar lojalitetsprogrmen om hur mycket kunderna spenderar men inte inom flyget. Den som lever få se :)
 

Bryant

Medlem
Jag skulle hellre se att SAS går över till att ge poäng efter antal miles. Något som de flesta bolag gör. Detta för att komma bort ifrån att hela Europa är en zon.

Men det kanske skulle bli sämre intjäning?
 

AABack2ARN

Medlem
Nu är jag inte speciellt insatt i de andra programmen, men Miles & More har väl fasta poäng inom hela Europa beroende på bokningsklass?

Och de amerikanska bolagen har/hade en minmigräns motsvarande 500 miles.

OBS! Jag vill förtydliga att jag inte har någon information om att några förändringar är på gång eller ens att min spekulativa idé är något som finns på kartan, utan den var mest ett resultat av att en vän tittade på mig som om jag var dum i huvudet när jag sa att jag skulle flyga via Köpenhamn för att få fler poäng när det gick att flyga direkt samt den misär jag samtidigt upplever på just de (ofta) överfulla flighterna i huvudstadstriangeln...
 

Jonas C

Medlem
Det du beskriver är ett icke-problem. Tror att väldigt få normala människor skulle välja att ta omvägar för att få mer miles. Logik är något som inte funkar på flygbranschen. Visserligen kan man jaga bort kunder som anses vara olönsamma, men det sker ju på bekostnad i form av opportunity costs, exempelvis att kunden går över till konkurrenten eller att man kunde ha skapat en lojal kund som blir lönsam på längre sikt. Man får inte glömma att flygbolagen genom lojalitetsprogram [i första hand] försöker uppnå mer pluralistiska målsättningar än att maximera vinsten.

Tror nog att SAS skulle förlora många kunder till Norwegian om man bestämde sig för att gå samma väg som Lufthansa… Som för övrigt också har förlorat massvis med kunder på sina "enFranzements".
 

Flying P

Medlem
Tror nog att SAS skulle förlora många kunder till Norwegian om man bestämde sig för att gå samma väg som Lufthansa… Som för övrigt också har förlorat massvis med kunder på sina "enFranzements".
Har du fakta på att Lufthansa förlorat kunder? Enligt senast publicerade kvartalsrapport så ökade Lufthansa (inte Lufthansa Group) passagerarantalet med 0.5% till 15,900,000 passagerare under Q115. Framgår dock inte om det är mot föregående kvartal eller quarter on quarter.
 

flum

Medlem
Tror med ett (förtydligande på tror) att det bara är en tidsfråga innan europeiska bolag som tex SAS tar efter Deltas modell. I andra branscher så handlar lojalitetsprogrmen om hur mycket kunderna spenderar men inte inom flyget. Den som lever få se :)
Risken för SAS är väl att ett helt revenuebaserat system skulle få skatteverket att lättare kunna sätta ett förmånsvärde på poängen, något jag tror SAS vill undvika.
 

PetrelliDK

Medlem
Ville give fin mening, hvis de går over til en revenue baseret model.

Som Carl nævner, så er det jo også sådan at i andre brancher får man fordele alt efter hvor mange penge man bruger.

Dette ville personligt ramme mig nu(da jeg bliver guld baseret på billige segmenter), men fra et økonomisk perspektiv er jeg ikke en god kunde.

Er vel ikke fair at jeg får samme fordele som en der bruger 50.000 DKK på 4x long haul flyvninger imens jeg bruger 25-30k på 50 segmenter.
 
Toppen