Senaste nytt

EuroBonus retroclaim of AI/SQ Codeshare flight

Elberto

Medlem
Hej!

Under Junimånaden flög jag SIN-BKK. Den bokades som codeshare flight. Biljetten var såld via AI hemsida. Biljetnummer är 098-211259XXXX. Class W. Samma flight utfördes av SQ med SQ976
Enligt SAS Earning chart är det 100% som gäller för klass W.

Men SAS skriver till mig:

Dear EuroBonus Member, 143062XXX
We regret that we are unable to retroactively register points for our partner flight number/s.
Our partner has confirmed that your booking class on AI 7242 09jun15 SINBKK is not valid for accrual of EuroBonus points.

Är detta någonting jag förstår fel här?
 

Fedup

Medlem
I och med att du har bokat codeshare så är det möjligt att W-class som bokats med AI-kod mappas till en annan bokningsklass hos SQ som inte ger några poäng till SK. Av just denna anledning är det inte rekommenderat att boka codeshare.
 

AABack2ARN

Medlem
Gör en retroclaim via hemsidan och skriv in SQ976 samt all annan information och se vad som händer. Det finns dock flera (oskrivna) undantag om codeshare-flyg som inte ger poäng även om både marketing och operating carrier är inom Star Alliance.
 

Elberto

Medlem
Läs gärna #1 i Agehalls Budord som behandlar just det som du råkat ut för
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Bara för att det är W hos Air India (vilket jag antar att AI står för) så betyder det inte att det är W hos Singapore Airlines.

Jag förväntade mig att du eller nån annan kommer skriver om budordet;)
Jag skulle ALDRIG boka en codeshare om motivation nummer 1 är att tjäna poäng.

Den flighten bokades som billigt transfer mellan SIN och BKK.

En Bonus om man tjäna 875 miles på den.
Dock var jag inte säker om SAS gjorde fel. Du svarade på detta. Jag missad hela mapping grej.
Tack.
 
Kanske något OT, men finns det någon guide på vad en bokningsklass på marketing carrier A översätts till på operating carrier B? Får man veta först efter man redan rest?
 

Elberto

Medlem
Gör en retroclaim via hemsidan och skriv in SQ976 samt all annan information och se vad som händer. Det finns dock flera (oskrivna) undantag om codeshare-flyg som inte ger poäng även om både marketing och operating carrier är inom Star Alliance.

Bra tipps. Värt ett försök! :)
 

AABack2ARN

Medlem
Nej, det finns ingen sådan tabell. Och det är dessutom så att mappningen är dynamisk, dvs kod A kan översättas till kod B vid en bokning och till kod C vid en annan bokning. Det beror på bokningsläget hos operating carrier och vilket avtal som finns mellan de bägge bolagen. Ibland blir det till en positiv överaskning men oftast inte...
 

Brandten

Medlem
Jag fick inga poäng för min LH flight ARN-FRA-JNB-FRA-JNB och jag retroclaimade med LH flightnummer men fick avslag. Men när jag retroclaimade och skrev in SK flightnummer dök de upp efter någon vecka på kontot (hela 3700 EB poäng )
 
Toppen