Senaste nytt

Ekonomi ena vägen och business andra?

Flying P

Medlem
Efter en diskussion om resa till Nairobi där detta inlägg skrevs (Flyg till Nairobi | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor så undrar jag hur ni resonerar om ni bara kan/får/vill åka business ena vägen och måste åka ekonomi andra.

Själv så föredrar jag att ha business på hemresan. På utresan är jag vanligtvis laddad inför mötena och har förhoppningsvis kunnat preparera mig väl på kontoret. Jag är fokuserad och 100% inställd på de möten och aktiviteter som jag har framför mig. På hemresan är jag normalt sett helt slut efter intensiva dagar, kvällar och nätter med jobb. Lägg till att jag ofta har hemkomst fredag eller lördag morgon och vill då umgås en hel helg med familjen där dottern ska få stå i centrum. För att ha en chans att orka med en sådan helg är business på hemresan en riktig lyx.
 

Jonas C

Medlem
Föredrar helst att ha Business bägge vägar, men annars föredrar jag att ha det på hemresan. Främst då man gärna vill få ett skönt avslut på resan och en liten tröst att man måste åka hem.
 

fcx

Medlem
Efter en diskussion om resa till Nairobi där detta inlägg skrevs (Flyg till Nairobi | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor så undrar jag hur ni resonerar om ni bara kan/får/vill åka business ena vägen och måste åka ekonomi andra.

Själv så föredrar jag att ha business på hemresan. På utresan är jag vanligtvis laddad inför mötena och har förhoppningsvis kunnat preparera mig väl på kontoret. Jag är fokuserad och 100% inställd på de möten och aktiviteter som jag har framför mig. På hemresan är jag normalt sett helt slut efter intensiva dagar, kvällar och nätter med jobb. Lägg till att jag ofta har hemkomst fredag eller lördag morgon och vill då umgås en hel helg med familjen där dottern ska få stå i centrum. För att ha en chans att orka med en sådan helg är business på hemresan en riktig lyx.

Jag skulle planera efter flygtiderna, dvs. business på nattflyg och economy på dagflyg.
 

Flying P

Medlem
Givetvis, business åt båda hållen är det bästa men då vi har en policy om ekonomi så är det även lättare att få till business på hemresan. En "olycklig" ombokning av returen brukar lösa det. :p
 

Jonas C

Medlem
Jag skulle planera efter flygtiderna, dvs. business på nattflyg och economy på dagflyg.
På vissa nattflyg är det ju omöjligt att sova, exempelvis de som avgår runt lunch/eftermiddag från Europa och anländer i Asien på morgon/förmiddag. Nästan omöjligt för mig att sova, så då tar man hellre Business på returen som är en dagflygning där man kan njuta ordentligt ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Flying P

Medlem
På vissa nattflyg är det ju omöjligt att sova, exempelvis de som avgår runt lunch/eftermiddag från Europa och anländer i Asien på morgon/förmiddag. Nästan omöjligt för mig att sova, så då tar man hellre Business på returen som är en dagflygning där man kan njuta ordentligt ;)
Exakt, som dem resa @Cristoffer Cedergren gör nu ZRH-PEK, den är hemsk ur en sovaspekt. Gjorde den resan i F för ett tag sedan och fick väl max en timmes sömn.
 

nota bene

Medlem
Jag undviker om möjligt avgångar som leder till konstiga sovperioder (tidiga eftermiddagsavgångar till Asien eller tidiga eftermiddagsflyg från USA->Europa). Där landar du morgon lokal tid emedan det är innan midnatt i ens egen tidszon. Dessa flygningar är värdelösa oavsett kabin, eftersom det är omöjligt att sova och jag kommer fram helt förstörd (blir alltid 30-40h utan sömn om man inte ska förstöra dygnsrytmen helt).

Jag föredrar business på nattflyg där jag avser sova, för att kunna får 4+ timmar med riktig sömn. Om jag har mycket att jobba med och inte kan räkna med seat block i Y (eller 2+2 eller liknande) kan det vara viktigare att ta business där på ett dagflyg.
 

Brandten

Medlem
Kan jag haka på den här tråden och fråga vart/hur jag kan boka en flygning med business ena vägen och ekonomi andra? Tänkte till Mexico i mars 2016 men har bara hittat möjlighet till enkel ekonomi och enkel business = svindyrt!
 
Toppen