Homer
Medlem
Bryssel, 13 juli 2015
Fem stora biluthyrningsföretag enades i dag om att göra betydande ändringar i hur de behandlar konsumenterna.
Detta sker efter en gemensam tillsynsåtgärd som Europeiska kommissionen och de nationella konsumentskyddsmyndigheterna vidtagit tillsammans.
Medborgarna kommer att gynnas genom tydligare försäkringsvillkor och tankningsregler, rättvisare hantering av skadestånd och ökad pristransparens. Klagomålen på biluthyrning till europeiska konsumentcentrum har ökat kraftigt de senaste två åren.
- När man reserverar en bil på nätet idag, är det enkelt att hyra den i ett land och lämna den tillbaka i ett annat.
Men villkoren är ofta oklara och detta gör att konsumenterna drabbas av oförutsedda merkostnader.
Fem stora biluthyrningsföretag har nu lovat att förbättra sin information och ta fram rättvisare villkor för konsumenterna.
Företagen har lovat att anpassa sin biluthyrningspraxis så att den bättre stämmer överens med kraven i EU:s konsumentlagstiftningen vad gäller konsumenträttigheter, otillbörliga affärsmetoder och oskäliga avtalsvillkor.
Några av de viktigaste utlovade förbättringarna är:
- Tydligare information om de viktigaste hyresvillkoren och kraven , bl.a. information om den deposition som dras på konsumentens kort.
Företagen tänker successivt förverkliga förslagen och de flesta av dem bör vara införda i slutet av 2015. Enligt konsumentmyndigheterna kvarstår några frågor som ytterligare behöver granskas, bland annat vad gäller:
Beslutet om att agera kom efter en stadig ökning av konsumentklagomål på hyrbilstjänster som var bokade i ett annat land – från ca 1 050 år 2012 till över 1 750 år 2014 – enligt nätverket av europeiska konsumentcentrum. En dialog har skett mellan nationella myndigheter för samarbete om konsumentskydd (CPC), under ledning av Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet (CMA), och de fem största biluthyrningsföretagen i EU: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz och Sixt. Den europeiska branschorganisationen Leaseurope, som hjälpt branschen att agera, har även accepterat att ytterligare utveckla sina praktiska riktlinjer för hela biluthyrningssektorn.
Läs mer
Pressmeddelande från Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet (CMA)
Om tillämpningen av EU:s konsumentpolitik: tillämpning
Europeiskt konsumentcentrums årsrapport
European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Kommissionen samarbetar med europeiska konsumentmyndigheter för att bättre kunna tillvarata konsumenternas rättigheter vid biluthyrning
Fem stora biluthyrningsföretag enades i dag om att göra betydande ändringar i hur de behandlar konsumenterna.
Detta sker efter en gemensam tillsynsåtgärd som Europeiska kommissionen och de nationella konsumentskyddsmyndigheterna vidtagit tillsammans.
Medborgarna kommer att gynnas genom tydligare försäkringsvillkor och tankningsregler, rättvisare hantering av skadestånd och ökad pristransparens. Klagomålen på biluthyrning till europeiska konsumentcentrum har ökat kraftigt de senaste två åren.
- När man reserverar en bil på nätet idag, är det enkelt att hyra den i ett land och lämna den tillbaka i ett annat.
Men villkoren är ofta oklara och detta gör att konsumenterna drabbas av oförutsedda merkostnader.
Fem stora biluthyrningsföretag har nu lovat att förbättra sin information och ta fram rättvisare villkor för konsumenterna.
Företagen har lovat att anpassa sin biluthyrningspraxis så att den bättre stämmer överens med kraven i EU:s konsumentlagstiftningen vad gäller konsumenträttigheter, otillbörliga affärsmetoder och oskäliga avtalsvillkor.
Några av de viktigaste utlovade förbättringarna är:
- Större tydlighet vid bokning eller reservation på nätet:
- Tydligare information om de viktigaste hyresvillkoren och kraven , bl.a. information om den deposition som dras på konsumentens kort.
- Bättre information under själva bokningen om självriskreducering och andra försäkringsprodukter, bland annat vad de kostar, vad de inte omfattar och hur stor självrisken är.
- Förbättrad och tydligare information om bränsleregler
- Tydligare och rättvisare kontroll av fordonet.
- Bättre metoder vid uttag av extra avgifter från kunder: Konsumenterna ges rimlig möjlighet att bestrida en skada innan de krävs på betalning.
Företagen tänker successivt förverkliga förslagen och de flesta av dem bör vara införda i slutet av 2015. Enligt konsumentmyndigheterna kvarstår några frågor som ytterligare behöver granskas, bland annat vad gäller:
- Konsumenternas ansvar för fordonsskador som andra har orsakat.
- Förmedlares och mellanhänders affärsmetoder.
- Vilket språk som bör användas i villkoren för biluthyrning i en annan medlemsstat.
- Den täckning erbjudna försäkringar har, och undersökning av alternativa försäkringar på marknaden.
Beslutet om att agera kom efter en stadig ökning av konsumentklagomål på hyrbilstjänster som var bokade i ett annat land – från ca 1 050 år 2012 till över 1 750 år 2014 – enligt nätverket av europeiska konsumentcentrum. En dialog har skett mellan nationella myndigheter för samarbete om konsumentskydd (CPC), under ledning av Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet (CMA), och de fem största biluthyrningsföretagen i EU: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz och Sixt. Den europeiska branschorganisationen Leaseurope, som hjälpt branschen att agera, har även accepterat att ytterligare utveckla sina praktiska riktlinjer för hela biluthyrningssektorn.
Läs mer
Pressmeddelande från Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet (CMA)
Om tillämpningen av EU:s konsumentpolitik: tillämpning
Europeiskt konsumentcentrums årsrapport
European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Kommissionen samarbetar med europeiska konsumentmyndigheter för att bättre kunna tillvarata konsumenternas rättigheter vid biluthyrning
Last edited: