Senaste nytt

Definition av red-eye flight?

palmen

Moderator
Hur ska man definiera en red-eye flight?
Det nämndes i en annan tråd att Lufthansa mellan Frankfurt och Buenos Aires var en Red-eye flight vilket jag tyckte kändes lite konstigt.

Tittade lite på wikipedia hur de benämner detta
Red-eye flight - Wikipedia, the free encyclopedia
Det stämmer in på att det är en flight som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen, det är dock en 14 timmars flight. Är detta per definition då en red-eye flight?

Jag trodde mest att det användes när man reste österut i några timmar (3-6h) sent på kvällen och landade tidigt på morgonen (tack vare tidsskillnad).

Hur definierar ni en red-eye flight?
 

Dr. Miles

Expert
Hur ska man definiera en red-eye flight?
Det nämndes i en annan tråd att Lufthansa mellan Frankfurt och Buenos Aires var en Red-eye flight vilket jag tyckte kändes lite konstigt.

Tittade lite på wikipedia hur de benämner detta
Red-eye flight - Wikipedia, the free encyclopedia
Det stämmer in på att det är en flight som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen, det är dock en 14 timmars flight. Är detta per definition då en red-eye flight?

Jag trodde mest att det användes när man reste österut i några timmar (3-6h) sent på kvällen och landade tidigt på morgonen (tack vare tidsskillnad).

Hur definierar ni en red-eye flight?
Ja, en 14 timmars flight kallar jag inte Red-eye flight.
 

Anfield

Medlem
Hur ska man definiera en red-eye flight?
Det nämndes i en annan tråd att Lufthansa mellan Frankfurt och Buenos Aires var en Red-eye flight vilket jag tyckte kändes lite konstigt.

Tittade lite på wikipedia hur de benämner detta
Red-eye flight - Wikipedia, the free encyclopedia
Det stämmer in på att det är en flight som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen, det är dock en 14 timmars flight. Är detta per definition då en red-eye flight?

Jag trodde mest att det användes när man reste österut i några timmar (3-6h) sent på kvällen och landade tidigt på morgonen (tack vare tidsskillnad).

Hur definierar ni en red-eye flight?


När fikat varit så välsmakande på planet, att man glömt bort att sova :)

Eller som min kamrat som höll sig vaken hela nattflyget med en tv serie, och landade super trött i Asien.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Jonas C

Medlem
Jag ser redeye flygningar som de som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen. Exempelvis Asien-Europa flyg som går vid midnatt och landar kl 5 på morgonen, eller USA transcontinental, eller liknande.
 

Senator

Moderator
Jag tror (fokus på tror) att begreppet kommer från USA och är kopplat till kvällsavgångar från t.ex. SFO eller LAX till NYC (transcont) eller kanske HNL till LAX/SFO som sedan landar tidigt på morgonen med lite sömn.

Mina ögon har i alla vara blodröda de gånger jag har gjort detta
 

mha321

Medlem
En poäng är väl att fighten är så kort att man inte hinner sova, men natten är ändå slut när man kommer fram.

En del av de kortaste österut över Atlanten borde också räknas då, kanske.
 

palmen

Moderator
Jag ser redeye flygningar som de som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen. Exempelvis Asien-Europa flyg som går vid midnatt och landar kl 5 på morgonen, eller USA transcontinental, eller liknande.
Men då ä rju frågan om en flight på 14h ska ses som en red-eye flight? Där har man alla möjligheter att få 8-10 timmars sömn (förutsatt att man kan sova bra på ett flygplan).
 

Pho

Medlem
Men då ä rju frågan om en flight på 14h ska ses som en red-eye flight? Där har man alla möjligheter att få 8-10 timmars sömn (förutsatt att man kan sova bra på ett flygplan).
Jag hade aldrig kallat en 14 timmars flight för Red eye. I min värld så är det kortare nattflighter i östlig riktning... Likt de senator nämnde ovan.
 
Toppen