Senaste nytt

Hong-Kong, utflykter

Anfield

Medlem
Någon som tagit båten till Macao ? funkar det bra ? är det värt en dags utflykt ?
Är det någon som tagit sig till Shenzhen ? såg att man behöver visum ! kan man fixa det där ? eller måste det göras i Sverige ? är det värt ett besök ?
Någon som vandrat på Dragon´s back Ridge ? hur var det ?

Söker fortfarande ett bra hotell med Pool i Hong Kong !


Tacksam för all Hjälp !
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RobRoy

Medlem
Jag åker till Macau då och då och har aldrig haft några problem. Det tar 45-60minuter beroende på båt och destination. Vissa tider är det mycket folk och några timmar köer (läs helgdag och många som ska förnya sitt visa) men har man bråttom så funkar det alltid att betala business class (~300kr).

Shenzhen är @HenrikL bättre på. Jag åker sällan dit (mkt lätt dock).

Dragon's back är OK, men inte fantastiskt. Avslutningen ner mot shek-o är bra men annars är sai kun eller lantau bättre (in my book)
 

Lollet

Medlem
Någon som tagit båten till Macao ? funkar det bra ? är det värt en dags utflykt ?
Är det någon som tagit sig till Shenzhen ? såg att man behöver visum ! kan man fixa det där ? eller måste det göras i Sverige ? är det värt ett besök ?
Någon som vandrat på Dragon´s back Ridge ? hur var det ?

Söker fortfarande ett bra hotell med Pool i Hong Kong !


Tacksam för all Hjälp !
Jag har tagit båten över två gånger, men har som kortast sovit en natt i macau. Men jag skulle nog säga att det är värt en dagsutflykt om du har nått gambling intresse eller vill testa bungyjump eller så. Tänk på att det kan gunga ordentligt på färjan över till macau!
Det gick bra att ordna visum på plats i shenzhen. Om du vill shoppa så är det värt ett besök. Se till att ha ätit dig mätt och vart på toa innan du åker dit. Fasen vad vidriga toaletter och mat det var där! Nu kan man väl visserligen ta sig till nått Shangri la. Jag gjorde nån hike på Dragon's back några år sedan och var väldigt nöjd med den. Kommer ihåg att den avslutades på någon strand med så maffiga vågor att man nästan slogs gul och blå när man tumlade runt av kraften i vågorna
 

bossefin

Medlem
Tog en dagstur till Macau i höstas. Fick ta businessbiljett dit då det var slutsålt. Macau imponerade inte på något sätt. Fast det var lite intressant att se de portugisiska arvet i arkitektur o trottoarers mosaik. Jag skulle ta färjan (50min) från HK till Lemma - fantastiska fiskrestauranger o mysig laidback ö känsla.
 

Traveller

Medlem
Båten till Shenzhen är inga problem alls. Du kan åka helikopter om du vill för enkel resa cirka 4500 sek. Båten kostar runt 150 sek. Då det gäller visum till Kina för ditt besök i Shenzhen så är det inga problem alls. Du kan få ett 5 dagars visum för 300 sek men detta måste du ansöka om vid gränskontrollen. Dock inte vid en kontroll som du åker båt till. Du betalar direkt ditt visa vid gränsstationen och det kommer inte vara några problem. Själv bor jag i Hong Kong. Hoppas detta hjälper.

Då det gäller sådant du måste se så är det Victoria Peak, Shek O beach, Stanley beach & Stanley market, female market i Knowloon, Big Budda, och Walk of stars som ligger vid kajkanten på Knowloon sida.
 

henrik l

Medlem
Som #Traveller säger är det inga problem med visa till Shenzhen. Jag brukar ta mig dit via MTR till Lo Wu. Visat söker man innan man kommer till immigration, 180 grader till vänster och upp för en trappa. Se till att ha RMB i kontanter. Om S-z är värt ett besök? Finns kasnke 6-7 saker jag skulle göra innnan, bl a Macau. Dragons back är väl ok, sprang den i höstas och avslutade på stranden i Shek O. Men Sai Kun mera spektakulär, men mer svårtillgänglig. Peak är ett givet val och det finns lite vandringsleder där som erbjuder en del sköna kontraster av HK-Island. En lämplig dagutflykt är annars Big Budha på Lantau och sedan ta sig med buss till Tai O.
 

David

Medlem
Intressant, hade ingen aning om att det gavs möjlighet till visum på plats i SZ. Kan vara bra att veta för framtiden då det några gånger varit sista-minuten-besök på tal. Antar att det bara är giltigt i regionen likt transitvisa i BJ,SH,CQ mm?
 

Dr. Miles

Expert
Intressant, hade ingen aning om att det gavs möjlighet till visum på plats i SZ. Kan vara bra att veta för framtiden då det några gånger varit sista-minuten-besök på tal. Antar att det bara är giltigt i regionen likt transitvisa i BJ,SH,CQ mm?
Ja, visumet som man får vid gränsen till Shenzhen gäller endast i Shenzhen. Man får inte besöka andra kinesiska städer.
Oli Norwell skrev:
Also remember to stick to Shenzhen, your visa is not valid elsewhere in China.
How to Visit China Without A Visa (Shenzhen 5 Day Visa – from Hong Kong) | Oli Norwell
 

Jakob K

Medlem
Jag har även jag varit i Macau och tycker det var "sådär". Känns lite fånigt att kopiera Las Vegas kanske. Men att flyga boeing 929 är väl ett måste för en flygnörd?! :)

Även jag tar mig in i Kina via Lo Wo och MTR. Köerna brukar inte vara så långa tycker jag. Ofta blir man som västerlänsk business man framvinkad och prioriterad av vakterna. (Till kongkong-pensionärernas stora missnöje). Väl inne i Kina är det väl den enorma kontrasten mot HongKong som märks mest. Inget att egentligen besöka faktiskt.
 
Toppen