Senaste nytt

AVIS reservation

Mikey1122

Medlem

Bokade en mini-van till en tre veckors rundtur i västra USA på Avis svenska hemsida för ett halvår sedan. Betalningen skedde vid bokningstillfället och jag valde att hämta bilen på Avis kontor på Bay street i San Fancisco den 18:e juni kl. 09.00. Det gick att välja tid med 15 minuters intervall.
Trots att Avis alltså haft mina pengar i 6 månader fanns det alltså ingen bil i min klass klar när jag punktligt dök upp. Jag fick besked att det skulle dröja 30 minuter och att jag kunde ta en kaffe på Starbucks intill. Dock efter lite resonemang ökade damen bakom disken på tiden till 30-60 minuter och jag anade oråd...
Efter 60 minuter återkom jag och då var beskedet att det visst fanns bilar men hon kunde inte säga exakt när hon skulle få veta när bilen kunde komma.

Jag påpekade att avtalet säger kl. 09.00 men det är enl. Avis ingen garanti utan mer ett riktmärke (target). Jag sa att ett SUV i motsvarande storlek kan funka eftersom vi är 5 personer men det fanns inget sånt alternativ ledigt. I det läget väljer jag att sitta kvar på kontoret och stirra ut damen bakom disken som efter 1 timme ringer till sin chef och diskuterar det uppkomna läget och helt plötsligt finns en premium suv i garaget till mitt förfogande.

Slutsats är alltså att om man bokar med Avis kan man inte räkna med att bilen man bokat finns trots att avgifter är erlagda 6 månader i förväg.

Är President circle i Hertz och när jag hämtar bil normalt sett sitter nyckeln i låset. Skulle aldrig funka när man är på tjänsteresa att ha det så här. Valde Avis av skälet att det var några tusen kr billigare.

Någon annan med liknande erfarenheter?
 

agehall

Medlem
Har precis samma erfarenhet hos Hertz i NYC...

Jag, chefen och två kollegor fick vänta i över en timme på en bil.
 

chazzie

Medlem
Tråkigt att höra, jag har bara haft positiva upplevelser med Avis, med bl.a. en uppgradering då det var slut på bokad storlek.

Se till att klaga skriftligen när ni kommer hem och berätta om hur bra service du får hos konkurrenterna, det brukar skaka fram någon form av kompensation!
 

Homer

Medlem
Någon annan med liknande erfarenheter?

Japp, Hertz i Manchester, hade bokat en stationsvagn de hade ingen sen försökte de pracka på oss
en massa andra biltyper istället, fick rätt biltyp efter lååång väntan
 

doc

Medlem
Jag bokar mina hyrbilar via avisba.com och har ett BA-brandat Avis Preferred. När jag kommit har jag alltid kunnat gå direkt till garaget och hämta nyckel till bilen som i regel är snäppet över bokad storleksklass. Det enda jag kan anmärka på är att jag alltid måste bråka om att få betala i lokal valuta för att slippa Avis dåliga växlingskurs.
 

Mikey1122

Medlem
Säkert så att alla firmor har avvikelser. Kan tillägga att min kompis hade bokat en minivan på samma station fast hämtning 3 dagar innan mig. Vi bokade samtidigt och han fick ut en sedan istället för då var minivans helt slut. Han fick kompensation både genom avdrag och en tank bränsle och fick dessutom byta till en större bil på LAX. Så det känns inte som en tillfällighet. Jag känner att det inte är värt att bråka då jag fick vänta 2 timmar och fick dessutom en bra upgrade.
 

chazzie

Medlem
Jag ser inget problem om det är slut på den klass man bokat, men att man då får en upp för samma pris, det tycker jag är helt OK. Däremot så ska de inte försöka sälja på mig den större bilen utan har de klantat sig så får de stå för kostnaden.
 

Homer

Medlem
Flera år sedan, Alamo hade inte det jag bokat, Full Size V6 (Impala el likn.) , fick direkt en Chrysler 300c (med 5,7L HEMI V8) istället :)
 

agehall

Medlem
Oj, nu höjer jag lite på ögonbrynen - jag ser nog Dollar som snäppet under Alamo, så det var helt klart imponerande!
 
Toppen