Tjaeng
Medlem
Från Financial Times på tyska:
Miles & More: Vielflieger erringt Sieg gegen Lufthansa | FTD.de
Översättning med Google Translate
Handlar i kort om att nån snubbe har vunnit mot Lufthansas nya poängkostnader som infördes i fjol (?) med (enligt domstolens bedömning) för kort varsel. Fallet lär väl inte få några direkta konsekvenser (då LH förmodligen överklagar), men det är iallafall intressant att en enda persons enträgna ansträngningar kan leda till något som det här. Artikeln antyder även att denna dom, som i praktiken tvingar Lufthansa att upprätta ett andra konto med "de gamla" villkoren för Herr Eggendorfer, kan leda till att fler klumpar ihop sig för att föra grupptalan mot Lufthansa.
Om domens bredare tolkning vinner laga kraft ska det visst innebära att ändringar måste annonseras minst 4 månader i förväg, för att annars vara ogiltiga.
Det startades väl en tråd på Flyertalk redan i höstas när stämningen lämnades in, men diskussionstonen har ju inte varit på långa vägar lika upprörd som för några år sedan när SAS ville öka poängpriserna på uppgraderingar vid gate.
Hur ser ni på det här? För oss som inte hade allt för många miles i sparbössan hos LH gjorde de nya reglerna inte direkt ont i själen, men det tycks ju vara så att flygbolagen har insett att de i många fall kan bete sig svinigt mot lojala kunder på sin hemmarknad då realistiska alternativ många gånger saknas.
Miles & More: Vielflieger erringt Sieg gegen Lufthansa | FTD.de
Översättning med Google Translate
Handlar i kort om att nån snubbe har vunnit mot Lufthansas nya poängkostnader som infördes i fjol (?) med (enligt domstolens bedömning) för kort varsel. Fallet lär väl inte få några direkta konsekvenser (då LH förmodligen överklagar), men det är iallafall intressant att en enda persons enträgna ansträngningar kan leda till något som det här. Artikeln antyder även att denna dom, som i praktiken tvingar Lufthansa att upprätta ett andra konto med "de gamla" villkoren för Herr Eggendorfer, kan leda till att fler klumpar ihop sig för att föra grupptalan mot Lufthansa.
Om domens bredare tolkning vinner laga kraft ska det visst innebära att ändringar måste annonseras minst 4 månader i förväg, för att annars vara ogiltiga.
Det startades väl en tråd på Flyertalk redan i höstas när stämningen lämnades in, men diskussionstonen har ju inte varit på långa vägar lika upprörd som för några år sedan när SAS ville öka poängpriserna på uppgraderingar vid gate.
Hur ser ni på det här? För oss som inte hade allt för många miles i sparbössan hos LH gjorde de nya reglerna inte direkt ont i själen, men det tycks ju vara så att flygbolagen har insett att de i många fall kan bete sig svinigt mot lojala kunder på sin hemmarknad då realistiska alternativ många gånger saknas.