Senaste nytt

Tips - Koh Chang i Mars (ev. Kambodja)

Vi är en familj (2 vuxna och våra 2 döttrar som inte är små utan 20 och 17 år) som åker till Koh Chang i Mars nästa år. Jo, det är ett bra tag tills dess, men att planera är ju halva nöjet :). Vi vill gärna ha så mycket tips som möjligt om ön och vilka småöar som man bör besöka. Och så funderar vi på att göra en tur till Kambodja - hur funkar det`? Vart ska man åka och hur lång tid tar det ? Behöver man flera dagar för en sådan utflykt ?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

matte_ante

Medlem
Koh mak och Koh Kod ligger ju nära. Koh Chang är den största ön av dem med bilfärjor (bilfärjor) och mest folk. Koh kod är väldigt lugn med mest lyx-resorts även om det finns andra boenden. Stranden är underbar. Men jag personligen trivdes bäst på Koh mak, lugnt och skönt och mycket bungalower vid stranden (ingen biltrafik). Det går motorbåtar mellan öarna, tar någon timme.
 

flapps

Medlem
Håller med föregående talare... Gillar Koh Mak också. Koh Chang annars är en trevlig ö. Ta en Taxi eller hyr mopeder och dra ner till Bang Bao (Lonely Beach) nån dag.

071.JPG
 

Lindberg

Medlem
Koh Chang, trevlig ö till att börja med. Med tanke på döttrarnas ålder rekomenderar jag er att bo på White Sand Beach, det är i mitt tycke den strand med mest liv (fast som ändå är synnerligen lugn jämnfört med mer party-öar). De andra stränderna blir ganska tysta efter 20-snåret.

Trevliga saker att finna på:
* Hyr skoter och kör runt ön (eller runt kan man inte köra, men fram och tillbaka). Trafiken är mycket lugn för att var Thailand. I ena änden ligger en trevlig hamn med flera bra restauranger (Budda view är min rekomendation).
*Sedan kan man (som överallt verkar det som) kika på trevliga vattenfall, bli antastad av apor, besöka internerade elefanter, besöka ABC (another bloody church) och snorkla på mer eller mindre intressanta rev.
* Längst norrut på white sand beach ligger en trevlig och lugn restaurang på en klippavsats, rekomenderas.
* Restaurang Saffron on the Sea, rekomenderas i många guideböcker etc, bra restaruang men kanske lysande.
* Kambodja - Angkor Wat! åk tid, ni ångrar er inte. Vi gjorde så att vi tog buss dit från BKK (akta er bara för folk som vill ha pengar för att fixa erat visum, bara neka och lös det själva vid gränsen, absolut inga problem att göra det själv, bara langa fram passet) och sen flög vi tillbaka till Trat (vid Koh Chang).
 

Per N

Medlem
Instämmer med föregående att Koh Mak är en trevlig ö nära Koh Chang. Blev så pass förtjust att vi köpte ett hus där för 8 år sedan. Kan man tänka sig att bo enkelt så är Koh Rayang (5 min från Koh Mak) en liten "Robinson ö"
 

JohnnyWilde

Medlem
Håller med de flesta föregående talarna angående koh chang förutom ducka för lonely beach området!!
Skitigt, illaluktande wannabe hippies med dreads/backpackers med sarong näste.
Absolut inget ställe för en medveten BC.se resenärer.

På koh mak rekommenderar jag Palm beach resort, perfekt helt enkelt!
 

JensE

Medlem
Jag var på Koh Chang tidigare denna månad vid Kai Bae Beach. Fick tag på en ocean suite för nästan inga pengar alls på sea view resort.
Dock så ligger denna lite off men himla trevligt att bara slappa och ha det skönt. Trots att det var regnsäsong så regnade det inget under en hel vecka.
För att ta sig runt kan man hyra 125cc scooter som kostar ca 500baht per dag. Men var riktigt försiktigt i backarna då det är ordentligt brant.
Alternativt så kan man åka Songtaew men detta kändes som boskapstransport.

Resorten är utspridd på ett större område. Vid incheckning och utcheckning så åker man en golfbil

Byggnaden med Ocean Suites och Honeymoon Suites
IMG_20150628_113421.jpg
När det var ebb så gick det att gå till ön på bilden.
IMG_20150628_122640.jpg
Utsikt från resturangen på toppen (nås via bergbana)
resturang.jpg
 

Ormen

Medlem
Lånar tråden för egna intressen.

Någon annan som har specifika tips på hotell på Koh Chang och Kood? Tänkte bo några nätter på vardera ö senare under året. Eftersom jag antar att det är väldigt lugnt resort-liv på Koh Kood bor jag gärna på något ställe med lite mer liv på Koh Chang, äter gärna på lite mindre restauranger etc.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen