Senaste nytt

Hur olika flygbolag agerar när du trycker på call button

Dr. Miles

Expert
Hur olika flygbolag och i olika klass agerar när du trycker på call button på taket eller på konsolen.

På Singapore Airlines (i Business class): FA kommer till dig när du försöker att trycka på knappen.

På Cathay Pacific (i Business class): FA kommer till dig direkt efter du har tryckt på knappen.

På SAS (i ekonomiklass): FA kommer till dig en lång stund efter du har tryckt på knappen.

På United (i ekonomiklass): De kommer inte alls. (De äldre FA:erna kanske hör dåligt.)

På Ryanair (monoklass): FA kommer direkt till dig och säger att du behöver att betala 5 GBP + administrationsavgift för att du har tryckt på knappen.

*FA: Flight Attendant; kabinpersonal
 
Last edited:

Kaellstroem

Medlem
Tryckte på knappen förra helgen när jag flög hem från Malta med SAS. Någon hade glömt kvar sin iPad i min stolsficka. Det tog en stund innan någon kom och hämtade den :p
 
Last edited:

Homer

Medlem
På British Airways kommer det aldrig någonsin någon Flight Attendant hur mycket man än trycket på knappen,
och det beror på att BA inte har Flight Attendants utan Cabin Crew :cool:

BAs plan har heller inga restroom, däremot så har de toilets och lavatories
 

JonW

Medlem
PÅ TG Y nollställer dom knapplampan från remote utan att komma fram om det är runt serveringstid.
Kommer dom fram dagtid och man beställer något att dricka svarar dom ofta "Wait for the trolley"
Kommer dom fram sen kvällstid och man beställer något att dricka svarar dom "Please go to the galley".
I galleyet svarar dom "Gin finished, Sil", eller "Solly Sil, alcohol restricted on this flight".
 
Last edited:

vicce

Medlem
När jag var mindre, ca 10 år och flög med Air China, så tyckte jag det var kul att trycka på alla knappar som fanns i stolen. Tryckte på en knapp med en "gubbe" på, och så plingade det, vilket var rätt skoj. När jag gjort det två gånger så kommer det fram en flygvärdinna och skäller ut mig... Sen dess är jag väldigt försiktig med att trycka på knappen med en "gubbe" på.:eek:
 

Fredrik

Medlem
Jag läste ett inlägg av en person som utger sig för att vara kabinchef på SQ(inget talar mot) på sqtalk.com och han nämnde följande tider:

First Class 15-20 secs
Business Class 30-45 secs
Economy Class 90-120 secs

Men även
In SQ, the standards expected from the crew working in Suites or First class, is: If the pax has to activate the call button, to get attention, then the crews' performance is wanting and deserves a debriefing. It is one of the KPI.
SQTalk - View Single Post - Attendant call button - the rules?
 
Toppen