Senaste nytt

BAEC förändringarna den 28 april - bra/dåliga för bokningar med poäng?

Nikolaus

Ny medlem
Hej!

Är det någon som märkt någon positiv/negativ skillnad med att boka resor med sina Avios poäng eller uppgradera med poängen sedan BAEC förändringarna den 28 april?
Anledningen till min fråga är att jag har haft svårt att hitta tillgängliga flyg eller bra alternativ efter förändringarna på några av de rutter BA använder Airbus 380.


Några exempel:

(1) ARN-LAX med utresa i november och hemresa i december; få economy tillgängliga (med Airbus 380), få business och då endast med äldre Boeing 777, hittar inga i first.

(2) ARN-HKG med utresa i november och hemresa i december; finns ett större urval av economy men hittar inga flighter i business eller first med Airbus 380. Verkar som de erbjuder business/first på bara de äldre flygplanen.

Mycket tacksam för feedback och om ni har tips på att komma åt mer tillgängliga bonus resor (och då gärna med deras nyare flygplan)!
 

agehall

Medlem
Det verkar mycket riktigt vara extremt svårt att hitta awards på A380 i F. Det har länge varit svårt med awards och den stora förbättringen är väl att BA nu lovat att släppa platser på varje flight 355 dagar i förväg. Nackdelen med det är att det i princip alltid sitter någon som bokar 355 dagar i förväg och därmed är det fortfarande svårt att hitta platser närmare avgång.

Edit: Ska rätta mig själv lite - jag har letat efter två platser i F till/från HKG. Det var helt omöjligt på A380 men på 777:an gick det bra. Såg dock nu att det faktiskt finns enkelsäten på A380 här och där.
 
Last edited:

Nikolaus

Ny medlem
Jag som trodde jag var ute i god tid :) Är detta ett generellt problem bland bolagen eller är det vissa som drabbas oftare än andra?
Med andra ord, ska jag se mig om efter något nytt bolag att vara lojal mot? :)
 

agehall

Medlem
När du hittat något bättre får du gärna säga till.. :)

Jag tror situationen är lite bättre hos M&M, förutsatt att man är minst Senator. Men annars är det ganska svårt med awards oavsett bolag ime. Är man flexibel går det att ordna, men annars är det jättesvårt.
 

nissefalk

Medlem
Jag har just blivit Guld på BA Exec upplever att det nu finns fler platser tillgängliga när jag letar reward platser, vad har ni andra för erfarenheter av tillgänglighet med guld kort.
Kanske är det också så att jag letar i April/Maj 2016 till USA att BAs 3e flyg från Göteborg öppnar upp för fler platser.
Väldigt svårt att hitta F och C till LAX och SFO dock
 

agehall

Medlem
SVJV gör inte status någon större skillnad på longhaul. Däremot så har det iaf funnits extra platser för oss på shorthaul, så det har varit enklare att ansluta till LHR tex.
 

sembl

Medlem
Jag tycker inte att det är så stor skillnad. Jag köper mycket inrikesresor a 4500 avios och där är tillgängligheten god. Har åkt både F, CW, Y och Y+ på BAs 380 på poäng till DC. Så för mig har det verkligen inte gjort någon skillnad.
 

Homer

Medlem
Det verkar mycket riktigt vara extremt svårt att hitta awards på A380 i F. Det har länge varit svårt med awards och den stora förbättringen är väl att BA nu lovat att släppa platser på varje flight 355 dagar i förväg..

I Business ja, inte i First, om 1:a klass sa de we do expect to continue to see reward seat availability in these cabins as we do today.
 

agehall

Medlem
I Business ja, inte i First, om 1:a klass sa de we do expect to continue to see reward seat availability in these cabins as we do today.

Sant. Men det är fortfarande en förbättring att det finns business på alla flighter. Club World är trots allt en rätt bra produkt, iaf om man jämför med BA F...
 

Homer

Medlem
SVJV gör inte status någon större skillnad på longhaul. Däremot så har det iaf funnits extra platser för oss på shorthaul, så det har varit enklare att ansluta till LHR tex.

Jag är ganska säker på att det också gäller long-haul men det är hursomhelst bara i ekonomi.
 
Toppen