Senaste nytt

Flyg till Nairobi

ARNBER

Medlem
Jag ska till Nairobi i höst för att leda en workshop (min arbetsgivare har kontor där). Behöver stannar i stan minst 3 dagar och vill vara hem senast på en lördag.
Tack så mycket för hjälpen!
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Nairobi
  3. När vill/behöver du resa ut? veckan 36 eller 37, alternativ veckan 39 eller 40.
  4. När vill/behöver du komma hem? Ut på måndag, tillbaka senast på en lördag.
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 3-4 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? Economy, economy plus eller business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, jag är EBG vid resetillfället.
  9. Vad är din budget? (per person) max 12.000
  10. Vad är det viktigaste för dig? Att tjäna så många poäng som möjligt, komfort, dagflyg.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Valfritt
 

agehall

Medlem
Till Nairobi föll alltid mitt val på Swiss. Om du anger vettiga datum (nej, veckor är inte vettiga datum i flygvärlden) så kanske du kan få lite mer detaljerade förslag på något.
 

Dr. Miles

Expert
Håller inte med att veckor är inte vettiga datum för att jag ville tillåta lite flexibilitet men ok: 7 september - 11 september, eller 21 september - 25 september, eller 28 september - 2 oktober.
Ju fler information du anger, desto större chans att du får hjälp av andra medlemmar.

Vecka xx betyder att andra människor måste ta reda på vilket exakt datum det är. Jag tror att det är @agehalls poäng.
 

agehall

Medlem
Turkish kan du få i business för runt 15k. Inom din budget har du bara economy att välja på och tyvärr ser det ut som att det bara är Turkish som faller inom ramen. KLM börjar strax över 12k.

Om du istället kan tänka dig vara borta natten mot söndag, så har du fler alternativ.

Håller inte med att veckor är inte vettiga datum för att jag ville tillåta lite flexibilitet men ok: 7 september - 11 september, eller 21 september - 25 september, eller 28 september - 2 oktober.

Fast där har du fel. Att uppge veckonummer är ett väldigt bra sätt att slippa få vettiga svar eftersom INGA verktyg tar vecknummer som input. Alltså måste jag först slå upp vilka datum det motsvarar och därtill lägga på dina andra krav. Vill du ha svar ska du göra det så enkelt som möjligt för andra att svara.
 

Senator

Moderator
Låt oss hålla oss till ämne. Sen om någon tycker veckonummer är enkla eller inte, är en personlig preferens. Dock är det tyvärr svårt att söka flygresor per veckonummer, kanske en affärsidé för en OTA? ;)

Två små observationer: en totalt ovetenskaplig är att de som har barn har lättare med veckonummer i min erfarenhet då skolan och förskolan verkar informera alla baserat på veckonummer. Själv är jag helt värdelös när någon säger "skall vi göra nåt i vecka 32?" Huh? :)

Den andra observationen är att vad som är vecka 1 kan skilja sig i vissa kalendrar (hint: Microsoft Outlook). Jag har även gått på en nit här..
 

ARNBER

Medlem
Hahaha @Senator jag håller med dig. Jag flyttade till Sverige för nästan 6 år sen men jag har det fortfarande jättesvårt när någon nämnar veckonummer. Så @agehall jag förstår din poäng, jag försökte bara vara "culturally sensitive" ;) Hur som helst, vilka möjligheter har jag när jag är borta natten mot söndag? Tack igen för alla tips!
 

agehall

Medlem
Är du borta natten mot söndag kommer du ner till runt 6kkr i economy och kan välja *nästan* vilket bolag som helst (Swiss, Ethiopian, KLM, TK, Air Berlin, Qatar mfl). Tyvärr är business fortfarande dyrt.

Jag vet inte hur mycket du varit i Kenya, men om du inte varit där mycket, passa på att åka på safari under helgen!
 

pep

Medlem
Prøv SWISS og fortæl os om de stadig serverer italiensk spumanti på dayflights out of Europe i economy....
 
Toppen