Senaste nytt

Mellanlandning 10 timmar Peking

Wilhelm00

Medlem
Hej!

Ska resa till Vietnam och kommer ha en mellanlanding i Peking under 10 timmar. Med Kinas nya 72 timmars visumfritt tillträde till landet lockar det att åka in till Peking, dock är frågan om vi hinner igenom passkontroller och ta oss in och ut från city på tio timmar? Är det någon som har erfarenhet hur lång tid det kan ta? Vilket transportmedel som är snabbast in till city? Tar gärna emot tips på vad man kan tänkas göra under några timmar i Peking, även om det finns någon resturang som kan rekomenderas?

Tack på förhand,
Wilhelm
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Flying P

Medlem
@Dr. Miles

Personligen hade jag tagit taxi till Förbjudna Staden om det var första gången i Peking.
10 timmar räcker gott och väl för ett besök och en bit mat någonstans i närheten.

Eftersom jag inte är ett stort fan av Peking vill jag även ge ett alternativ. Ta ett dagrum på Hilton Beijing Airport Hotel och slappa. :)
 

Wilhelm00

Medlem
Hej, tack för svar!
Har läst någonstans att man kan boka vilorum i Star alliance lounge, stämmer det? Finns det fler Star alliance lounger på flygplatsen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Tips från andra liknande trådar.

7 timmar i Peking (PEK)? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/t...på-transfer-ska-jag-ge-mig-in-i-staden.23062/
Hej, tack för svar!
Har läst någonstans att man kan boka vilorum i Star alliance lounge, stämmer det? Finns det fler Star alliance lounger på flygplatsen?
Air China First class lounge på Beijing Terminal 3E (utrikes) har vilrum (ej vilorum), men jag har blivit nekad flera gånger att använda vilrum som Business class passagerare eller som Economy classs passagerare med Star Alliance Gold status.
Språkbruk skrev:
Språkvården rekommenderar ordet vilrum för ett rum där man kan vila sig t.ex. på en arbetsplats. Vilorum används i den högtidliga frasen ”(någons) sista vilorum” och betyder då ’grav’.
Vilorum/vilrum - Språkbruk
 

Johan Hbg

Medlem
Jag hade 23h i Peking förra året, bokade en guidad tur genom Privat guidade resor till Kina - Kinaupplevelser
Kan jag verkligen rekommendera, skräddarsydde program som passade mina tider etc, fixade hotell, bord på restaurang och transport etc.
De hämtar på flygplatsen, en guide och en chaufför, sen lämnar de i tid till avgång (i mitt fall med hotellnatt). Väldigt bra priser också.

10h är gott om tid, passkontroll tog 1 minut för mig, är speciell kö för 72h visa, och skulle nåt skita sig så bara avbryter ni och kör mot flygplatsen igen. Jag rekommenderar kinesiska muren, som lätt hinns med, är fantastiskt! Och så klart förbjudna staden / röda torget. Om båda hinns med dvs.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Wilhelm00

Medlem
En fråga till, hur gör vi med bagaget? Vi vill helst slippa ta med våra resväskor under dagen. Kan dom ligga kvar för transfer eller måste vi plocka ut vårat baggage och sedan låsa in det? Ska vi säga till på ARN att vi har tänkt att lämna flygplatsen?
 

Johan Hbg

Medlem
En fråga till, hur gör vi med bagaget? Vi vill helst slippa ta med våra resväskor under dagen. Kan dom ligga kvar för transfer eller måste vi plocka ut vårat baggage och sedan låsa in det? Ska vi säga till på ARN att vi har tänkt att lämna flygplatsen?
I ert fall låter det ju smidigast att låta dem ligga för transfer. Annars finns det bagage inlämningsmöjligheter för just 72h visum resenärer.
Kan inte se att ARN har något med det att göra, dubbelkolla dock var bagaget tar vägen.
 
Toppen