Senaste nytt

Tid för byte mellan terminal 5 och 3 på heatrow?

freno

Medlem
Som rubriken lyder, hur lång tid tar ett terminalbyte med enbart handbaggage mellan t5 och t3? Och hur går det praktiskt till? Har bara svängt vänster vid connection för terminal 5 och in i england men alldrig mellan terminalerna.
 

agehall

Medlem
Du tar bussen från flight connections i 5A (eller 5B som har en egen pickup point) till T3.

Det tar ca 30 minuter gate till gate om man inte släpar benen efter sig.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är välskyltat. När du kommer till T5 och är vid transferdiskarna går du ner en trappa och där tar du anslutningsbussen till T3. Upp till säkerhetskontrollen och sedan är du i vänthallen. Om du ansluter från BA till AA bör du gå till AAs transferdiskar för att checka in även med AA. Det är lite oklart om du behöver göra detta om du enbart reser med handbaggage men kan vara bra. Transferdiskarna är efter säkerhetskontrollen.

Transfern tar allt mellan 20 och 40 minuter beroende på hur länge du får vänta på bussen, vilken gate du ankommer till på T5 och hur mycket folk det är i säkerhetskontrollen på T3. Själva bussresan brukar ta 8-10 minuter.

P.S. Som agehall skriver finns det även en hållplats i T5B om du landar i den terminalen (eller T5C antar jag).
 

agehall

Medlem
Tror inte man kommer ner i T5B om man landar i T5C. Och utgången där är inte välskyltad imho. Jag har själv aldrig hittat ner till den, troligen mest för att jag aldrig själv kommer ihåg att den finns när jag ska göra bytet.
 

nota bene

Medlem
Allt från en timme är OK.

Bussen går typ var 10:e minut, och tar ca 10-15 min. Någon enstaka gång kan det vara lite kö i security om man inte har FT, men oftast är det kolugnt. Det brukar ta 25-45 min att göra denna transfer gate-gate.
 

AABack2ARN

Medlem
Tror inte man kommer ner i T5B om man landar i T5C. Och utgången där är inte välskyltad imho. Jag har själv aldrig hittat ner till den, troligen mest för att jag aldrig själv kommer ihåg att den finns när jag ska göra bytet.

Så kan det vara. Har inte själv sett detta från insidan - enbart när bussen stannar utanför T5B.

Allt från en timme är OK.

Under förutsättning att inkommande planet är i tid...
 

Flightdoc

Medlem
British Airways och terminal 5 och 3 är i stort sett okända storheter för mig. Jag har en flygning CPH-LHR-GIB T/R och måste då byta mellan terminal 5 och terminal 3. Hur fungerar det praktiskt? Info ovan är lite gammal.
Jag har ingen status i BA men flyger Club Europe. Finns det fast track?
 

palmen

Moderator
British Airways och terminal 5 och 3 är i stort sett okända storheter för mig. Jag har en flygning CPH-LHR-GIB T/R och måste då byta mellan terminal 5 och terminal 3. Hur fungerar det praktiskt? Info ovan är lite gammal.
Jag har ingen status i BA men flyger Club Europe. Finns det fast track?
Du tar bussen och sen är det en security när du kommer till T3. Du har ingen förtur till bussen och i transit security får du eventuellt gå förbi 3-4 personer men ni hamnar ändå i samma kö.

Allt som allt görs detta på typ 30 minuter om inget extremt inträffar.
 
Toppen