Senaste nytt

iPhone som resekamera?

Duger mobilen som resekamera?

  • Ja, bildkvalitén är helt acceptabel.

    Votes: 30 68,2%
  • Nej, en systemkamera är att föredra trots riskerna.

    Votes: 14 31,8%

  • Total voters
    44

Jonas C

Medlem
Med tanke på hur bra dagens mobilkameror har blivit, så har jag på senare tid börjat fundera lite på om det är någon vits att släpa med sig en kamerautrustning på resan. I dagsläget använder jag min systemkamera några enstaka gånger om året vid längre resor, medan den under större delen av året ligger i garderoben och samlar damm. Jag överväger därför att sälja hela utrustningen, och enbart använda mobilen som resekamera.

Fördelarna blir givetvis mindre saker att släpa med sig, och minimerad risk för att något går sönder eller blir stulet. Nackdelarna är dock att bilderna inte blir lika bra, dock finns det en del bra program för bildredigering.

Hur hade ni resonerat?
 

Alexander P

Medlem
Jag brukar använda iPhone 5S vid resor och resultatet är acceptabelt:
IMG_1297_zpsikjzufpu.jpg
 

erhel

Medlem
Jag har gått i samma tankebanor som du. Jag sålde av min skrymmande utrustning (Canon 5D med flera objektiv) och köpte in mig i en kompromiss som funkar bra för mig, nämligen Fujis relativt nya system. Mindre pengar, diskretare, i stort sett samma kvalitet. Funkar för mig.
 

flum

Medlem
Mmm, jag är inte redo att släppa ett "riktigt" kanerasystem riktigt än. Den stora nackdelen i mina ögon är att det inte går att få RAW-filer. Detta kombinerat med det faktum att det är svårt att få till en vettig exponeringskompensation gör att det går bort som ensamt system. Däremot är ju sonys QX-system ett intressant koncept som jag tyvärr inte provat än.
 

dino_81

Medlem
Resonerar på liknade sätt. Tar nästan uteslutande kort med min 5s vilken jag tycker fungerar optimalt som kamera för vardags- och semesterbilder.

Packar endast med mig min systemkamera vid speciella tillfällen och även om bilderna är avsevärt bättre så finner jag det både otympligt och opraktiskt med "stora" kameran.

Mobilen är alltid med och lätt att få fram, den är smidig och jag är (oftast) väldigt nöjd med bilderna.
 

jsn

Medlem
för vanliga titta-tryck-bilder duger dagens mobilkameror, men så fort man vill börja leka med exponeringstider, skärpedjup, ljuskompenseringar, tele/vidvinkel, bländarinställningar - dvs lite roligare och mer avancerade foton - så kommer inte mobilkamerorna i närheten av vad man kan få till med systemkameror. Jag har sett en del riktigt fina bilder tagna av både @Jonas C, @flum och andra som inte hade gått att ta med mobilkameror.
 

ACervin

Medlem
Jag funderar också på att pensionera min Nikon spegelreflex, men jag är väldigt förtjust in min lilla Sony RX 100. Går lätt ned i fickan (stor som ett paket cigaretter) med väldigt bra kvalitet i förhållande till storlek.
 

Stefan62

Medlem
På den analoga kameratiden hade jag alltid hela kamerautrustningen med mig på resor, men av bekvämlighetsskäl kör jag idag med mobilkamera och en digital kompaktkamera.

Bildkvalitén är tillräckligt bra, men kanske inte perfekt - särskilt inte om man tar en bild som man skulle vilja förstora.
 

MBA

Medlem
Jag är imponerad av bildkvalitén på min iPhone 6, svårt att se skillnad jämfört med bilder tagna med min Canos EOS 700D. Men instämmer med tidigare inlägg, om man vill experimentera lite mer med skärpedjup, exponering mm så ligger iPhone i lä.
 

Palazzi

Medlem
Nya mobilkameror o snabba redigeringsprogram har gett mig fotolusten tillbaka. I flera år har jag låtit bli att ta bilder, pga lättja - inte orkat packa ner sakerna i väskan.

Nu har jag en Macbook o en telefon som tillsammans väger drygt 1kg.
 
Toppen