Senaste nytt

Amex 2-4-1 Hur bör man tänka?

Mankepanke

Medlem
Hej alla,

Har varit passiv här länge och har tagit del av mycket matnyttigt de senaste åren. Stort tack för det! Upplever alltjämt att en del information kanske går över huvudet på mig och gör som man bör - frågar.

Skaffade AMEX SAS Elite i höstas och fick för ngn vecka sedan brev från Amex att min 2-4-1-förmån hade trillat in. Nu vill man ju göra något med den här och då är frågan - hur tänker man?

Bakgrundsinfo:
- Reser gör två vuxna och två barn, idag 8 och 5 år
- Jag har i dagsläget ca 220'000 Eurobonuspoäng
- EBG-status
- Min fru åker helst till ngt varmt ställe på vintern


Hur tänker man?
- Är det direkt korkat att åka Economy pga tillägg äter upp en stor del av besparingen?
- Hur gör man om man inte vill låsa sig till SAS vintervarma destinationer?
- Är mina 220'000 EB-poäng för lite för att börja drömma om Businessbiljetter till värme...bör jag tänka om?
- När kan man glömma att hitta bonusbiljetter? Jullov? Sportlov?


Undrar,

Magnus
 

lillemannen

Medlem
Välkommen Mankepanke,
Man kan alltid hitta bonusbiljetter om man är ute i tid. Det är lite av slöseri att boka Economy med en 2-4-1 men ibland gör man det. Har nyligen bokat och använt 2 st 2-4-1 till Grekland i september för att bli av med dom.
Eftersom du har Amex Elite kan du boka med Star Alliance med dom nya 2-4-1
Kolla denna tråden som skapades nyligen av @Dr. Miles där han förklarar bra hur man kan gå tillväga. SAS EuroBonus American Express Premium & Elite 50% rabatt voucher tråd (Amex 2-4-1 voucher fr. 2015) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Stefan62

Medlem
För 220 000 EB-poäng och en "2-4-1" så kan Du välja första klass till Asien, t ex Bangkok eller Bali. Observera dock att Du får räkna med ca 6 000 SEK i skatter och avgifter, men det är det värt!
 

MarkusL

Medlem
För 220 000 EB-poäng och en "2-4-1" så kan Du välja första klass till Asien, t ex Bangkok eller Bali. Observera dock att Du får räkna med ca 6 000 SEK i skatter och avgifter, men det är det värt!

Tror dock att det blir svårt att klämma in ett stycke respektive samt 2 barn i det priset.

Själv hade jag inte haft några skrupler att boka in mig själv och frugan i first och låta kidsen flyga economy men det finns andra som har mer moral än mig ;)
 

Stefan62

Medlem
För 220 000 EB-poäng och en "2-4-1" så kan Du välja första klass till Asien, t ex Bangkok eller Bali. Observera dock att Du får räkna med ca 6 000 SEK i skatter och avgifter, men det är det värt!

OBS - det ska vara 6000 SEK per person. Hur det fungerar med barnen är en annan historia, men det blir nog till att betala för deras biljetter.
 

Patrik

Medlem
Fyra businessbiljetter på någon av de mer avlägsna destinationerna kan man också lägga ner rätt raskt, två brukar gå att ordna med framförhållning och flexibilitet. Så själv har jag bränt 2-4-1 nu två ggr inom europa för att få med mig hela familjen. Flyger man SAS så är ju skatter&avgifter rimliga. ...så man får välja vad som är bang-for-the-buck för en själv, hela familjen eller en weekend med frun i businessclass.
 

jth

Medlem
Economy kan bara vara motiverat om alternativt är att inte utnyttja vouchern alls :)

Det går att hitta businessbiljetter med SAS interkontinentala flygningar med några månaders framförhållning om man är flexibel med datum och kan tänka sig att resa mitt i veckorna tex. Jag bokade precis 2 st till Washington i September med min 2-4-1.
Vissa destinationer är dock svårare, San Fransisco och new York hör till de som är nästan omöjliga att hitta bonusbiljetter.
Problemet är att ni är 4 st, och SAS släpper i princip alltid bara 2 st businessbiljetter per flygning.
Nu är det ju också lite dåligt med SAS-destinationer till vintervarma ställen, det skulle väl vara Hong Kong och sedan fortsätta vidare ner i sydostasien då.

Jag tror det är lite väl häftigt att gå på första klass inom star alliance för er del, tänk på att det oftast bara är två veckors framförhållning som gäller då (om ni ska flyga med LH) ich relativt få platser. det borde gå att hitta betydligt fler resmål om man "nöjer" sig med business.
 

Stenis32

Medlem
Jag har samma utgångsläge, fruga plus två barn (6+8år). Planen är att jag nyttjar 2-4-1 för mig själv och ett barn i Business och sedan köper två Business-biljetter och får ner priset på de biljettterna med resterande poäng. Då blir det en billig Business-resa för hela familjen plus att det blir en del nya fräscha poäng för de köpta biljetterna.
 

palmen

Moderator
Economy kan bara vara motiverat om alternativt är att inte utnyttja vouchern alls :)

Det går att hitta businessbiljetter med SAS interkontinentala flygningar med några månaders framförhållning om man är flexibel med datum och kan tänka sig att resa mitt i veckorna tex. Jag bokade precis 2 st till Washington i September med min 2-4-1.
Vissa destinationer är dock svårare, San Fransisco och new York hör till de som är nästan omöjliga att hitta bonusbiljetter.
Problemet är att ni är 4 st, och SAS släpper i princip alltid bara 2 st businessbiljetter per flygning.
Nu är det ju också lite dåligt med SAS-destinationer till vintervarma ställen, det skulle väl vara Hong Kong och sedan fortsätta vidare ner i sydostasien då.

Jag tror det är lite väl häftigt att gå på första klass inom star alliance för er del, tänk på att det oftast bara är två veckors framförhållning som gäller då (om ni ska flyga med LH) ich relativt få platser. det borde gå att hitta betydligt fler resmål om man "nöjer" sig med business.

Personligen har jag inte haft några problem att hitta till NY, man behöver bara vara ute i väldigt god tid (ca 10-11 månader i förväg). San Francisco är däremot väldigt svårt, släpps ytterst få biljetter dit och man ska ha rejält tur om man lyckas få till det.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har samma utgångsläge, fruga plus två barn (6+8år). Planen är att jag nyttjar 2-4-1 för mig själv och ett barn i Business och sedan köper två Business-biljetter och får ner priset på de biljettterna med resterande poäng. Då blir det en billig Business-resa för hela familjen plus att det blir en del nya fräscha poäng för de köpta biljetterna.
Även om ni reser tillsammans, bokar ni som två bokningar där en bokning för två vuxna och en bokning för 2 barn under 12 år, kan det bli problem.
Bokningen med två barn under 12 år räknas som Unaccompanied Minors.
 
Toppen