Senaste nytt

Tio noteringar om nya SAS Business

Malu

Medlem
Vet inte riktigt om detta hör hemma under Reserapporter eller i SAS-forum, men se det som en samling noteringar från en resenär som försökt nosa i detaljerna... ;) Jag och familjen reste tur och retur Stockholm-Chicago nu i juni och fick åka med LN-RKN på utvägen (Erik Viking, den först renoverade A330-maskinen) och LN-RKO hem (den senast renoverade). Kabinbesättningen var i huvudsak norsk i båda riktningar och vi avgick också ungefärligen på tid.

- Slitage och renlighet. Det verkar som att kabinen håller ganska bra, men det syntes några repor i plasten på RKN och fickorna för tidningar och småsaker är lite veka tycker jag. De "faller inte på plats" riktigt utan satt något snett på min plats. Metallkanter och lister ser i alla fall ut att göra sitt jobb att skydda stolarna från daglig kantstötning. Det var lite fläckar och skräp kvar om man tittade noga på och under stolen, men det får man skylla på stressad städning. Det verkade i alla fall vara prioriterat att torka av skärmarna, för det var inga fingeravtryck där som tur var, men de blir ganska smutsiga efter en resa.

- Fjärrkontrollen. Stabil och fin. Jag undrar hur många som fattar att man kan använda den lilla fyrkanten som joystick? En annan märklighet är att lampknappen i fjärren väl borde kontrollera den ordinarie läslampan i taket, men det fungerade inte på någon av stolarna som jag testade. Det var bara "mood lighting" och den lilla läslampan som lyste, men det var väl vackert så. När vi ändå pratar belysning så måste jag säga att SAS använder sin nya LED-installation ytterst försiktigt, med bara några tonade färger som simulerad kväll och morgon. Annat var det på ANA's 787 som jag flög i maj. De körde hela RGB-spektrat redan vid boarding för att ge en riktig nattklubbskänsla, eller nåt...

sas_rem.jpg


- IFE. Jodå, riktigt bra och blandat utbud. Men varför inte fler barnfilmer med svenskt tal? Som förälder är det toppen och som medpassagerare bredvid barn är det också en positiv faktor. Kamerorna utanpå flygplanet fungerade inte i någon riktning och karta/reseinfo fungerade inte på hemresan. Lite svagt när systemet är helt nytt. Tur att man kunde koppla upp sig på Internet och följa flighten på Flightradar istället.

- Internet, ja. Det fungerade utmärkt och var gratis. Genom att slå in namn och mailadress så hittades tydligen bokningen automatiskt och jag erbjöds fri surf. Andra alternativ var att betala med kort eller 3000 EB-poäng för hela redan. Även om det inte var bredbandskänsla så gick det utmärkt att surfa och läsa både DN, FB och BC.

- Armstöd. Här kommer en liten hemlis som jag tror att många missar: Det smalare armstödet går att fälla ner när man ska sova, så att man får en bredare säng. Man drar bara i spärren under stödet och trycker ner det. Fungerar både på de mot fönstret och gången. Se bild nedan.

sas_arm.jpg


- Stolen. Ja, det har skrivits spaltmeter om den, men den är bra. Hustrun klagade lite på att man inte fick lika bra stöd för benen som i gamla stolen - och det kan nog stämma. Nu fäller man ut en del för låren, men från knät så hänger foten i luften om man inte fäller stolen så långt att man får upp foten på fotpallen. I-landsproblem, eller möjligen ergonomiskt problem. Skulle tro att en längre person inte heller upplever detta. En annan märklighet är att luftpumpen till dynans hårdhet verkar motionera sig själv ibland, utan att jag trycker på firm/soft/massage.

- Lurarna. Känns igen från gamla kabinen. Här känner man sig lite lurad om man är van vid Bose eller annan kvalitetsprodukt. Brusreducering - ja kanske lite, men mest skumgummi. Mina lurar kändes inte heller helt rena på utvägen utan hade lite vitt oidentifierat grejs på kuddarna. Ofräscht. Men det är ju upp till var och en att ta med egna lyssningsprylar. Värt att notera då är att man kan plugga in vanlig 3.5-mm plugg bredvid skärmen som alternativ till trestiftspluggen. USB-port i stol och vid skärm gick bra att ladda med, men jag upptäckte inte något sätt att få tillgång till innehåll i ansluten pryl. Kanske en säkerhetsfråga?

sas_lur.jpg


- Sova. Jo, det gick utmärkt. Hästens bidrar med mönstret. Fräscht med underlägg så att man slipper ligga och svettas direkt på stolen. För de som lider av klaustrofobi så tipsar jag om att välja en plats där det är smalt armstöd mot gången. De övriga fotlådorna blir lite inklämda och särskilt fönsterplatserna på rad 2 tyckte jag var trånga pga avsmalnande kabin. Rad 1 tycker jag känns rymligast faktiskt i och med att man ha egna breda fotlådor in i "bulkhead". Är man liten så behöver man inte ens fälla stolen - det gick bra för dottern att sova skönhetssömn ändå. :)

sas_sov.jpg


- Mat och dryck. Stabilt men inte med den där extra glimten i ögat som man kan få ibland. Nya konceptet med serveringen fungerar fint och känns personligt, men jag fattade aldrig hur det var tänkt med salladen. Var den till förrätten, en egen rätt eller till varmrätten? (På utresan dukades den bort innan jag han äta upp!) Alla plast och folie togs bort snyggt UTOM på frukten till frukosten. Nåja, "good enough". Salt och peppar i små påsar, men erbjöds ändå "färsk salt och peppar" från kvarn till varje måltid. Lite komiskt. Sparsamt med påfyllning av dryck.

- Bra saker som är kvar. Fönster på toaletten! Dessutom lite rymligare toaletter än den minsta modulen (men jag undrar om man ändå inte krympt storleken lite i och med renoveringen?!) Fikabuffén! Särskilt espressobryggaren är suverän. Och möjligheten att ta en frukt eller chokladbit. Även en chipslåda hämtades efter förfrågan. Men jag utmanade inte ödet och frågade efter en smoothie.

Sammantaget 9 av 10 pinnar. Med en något vässad service tror jag totalkänslan har potential att komma upp till 10 av 10. Intressant var att jag hörde flera amerikaner ombord som var klart överraskade över förbättringen och jag tror att SAS kan vinna nya passagerare!
 
Last edited:

jth

Medlem
En mycket bra och gedigen genomgång! Jag hade tänkt skriva något liknande efter min första resa men det blev inte riktigt av.

Just hörlurarna var en lite trist sak. Varför ha något som kanske är brusreducerande (Jag märke då ingen direkt skillnad?) men som ser ut som något man får för 99 kr på teknikmagasinet? American airlines kör tex med Bose QC15 i sin transkontinentala business class. Tur man hade med sig sina egna lurar och att det fanns ett bra uttag i skärmen.

IFE: Touchskärmen buggade ur flera gånger! Det verkar som det finns en hel del tekniska brister i systemet. Jag fick boota om min enhet genom att trycka ca 10 sekunder på knappen till höger om skärmen flera gånger.
Utbudet är bra, dock är det lite trist att man lagt in det gamla filmlagret i 4:3 standardupplösning. Det ser verkligen inte så kul ut på en sådan ny skärm. Jag märkte också att exteriörkamerorna inte fungerade, hoppas det är något de kommer att fixa till.

Service & Mat: Jag noterade också att plastlocken sitter kvar på smör och frukt till frukosten, så det verkar vara någon mening med det. Det gick runt en gång med påfyllning av dryck, vilket kanske är lite lite. Annars upplevde jag servicen som ok men lite typiskt skandinavisk. Här tycker jag att SAS fortfarande inte når upp till tex British Airways nivå.

Det verkar inte heller som personalen fått någon direkt utbildning i de nya stolarnas funktioner. Jag hörde flera som frågade hur kontrollerna fungerade och det verkade inte som om personalen kunde ge klara besked.Det är lite tråkigt om det är så att man satsar en massa pengar på hårdvara och sedan inte tar chansen att ge personalen en ordentlig kurs i handhavandet.
 

Malu

Medlem
Vi tar menyn från utresan också. Det mesta låter gott. Laxfylld spätta (!), kyckling eller griskind? Även det vegetariska alternativet såg fräscht ut.
Äppelkakan serverades med en vanilj-kvark. (Ja, jag vet vad det betyder, egentligen...)
Glassintresserade kan notera att det var Valrhona på väg från Europa och Ben&Jerrys på väg från USA. Som väntat.


sas_menu.jpg
 

Wendestam

Medlem
Trevligt inlägg! Provade själv den nya kabinen för ett par veckor sedan på väg hem från ORD och jag kan bara hålla med om att den är väldigt bra :):)
 

goransson

Medlem
Håller med om dina noteringar! Har nu åkt nya kabinen i samtliga klasser och det är ju en stor förbättring. Dock känns nya Business-upplägget lite "trångt" och inte alls lika luftigt som förut, eller hos t.ex. Turkish. Även lite svårt att prata lågmält med sin medpassagerare.

Stör mig även rejält på att skärmen, enligt min mening, lyser alldeles för kraftigt även i det mest dimmade läget. För mig var det så gott som möjligt att slumra till med skärmen i bakgrunden. Fick stänga den helt o ersätta med min Macbook Pro, som lyser mycket svagare i svagaste läget. Noterade även att flera av mina medpassagerare hade skärmar som buggade rejält.

Skulle nog ge betyget 7/10.
 

goransson

Medlem
Tillägg ang LED-belysningen: noterade samtliga gånger att den används mycket mer frekvent i just Plus. I Go och Business mer nedtonat. Ganska märkligt. Aldrig varit med om så stora variationer mellan olika klasser på samma plan och flight. Har ni övriga noterat samma sak, eller är det bara en ren slump att det råkat bli så på mina flighter?
 
Om man sätter 9 av 10 på SAS nya så har man antingen provat väldigt få andra bolag eller så är man väldigt svensk och tycker att "lagom är bäst" :D
 

Malu

Medlem
Om man sätter 9 av 10 på SAS nya så har man antingen provat väldigt få andra bolag eller så är man väldigt svensk och tycker att "lagom är bäst" :D

Ja, jag föredrar det skandinaviska och en lite mer nedtonad stil... Mina favoriter är Swiss och Singapore, medan jag inte alls gillar mellanösternbolagen. Nya business tycker jag är ett lyft som placerar SAS bland de bättre produkterna, därav mitt omdöme. Men OK - det är en bit från full poäng eftersom det helt klart finns brister.
 

Malu

Medlem
Håller med om dina noteringar! Har nu åkt nya kabinen i samtliga klasser och det är ju en stor förbättring. Dock känns nya Business-upplägget lite "trångt" och inte alls lika luftigt som förut, eller hos t.ex. Turkish. Även lite svårt att prata lågmält med sin medpassagerare.

Stör mig även rejält på att skärmen, enligt min mening, lyser alldeles för kraftigt även i det mest dimmade läget. För mig var det så gott som möjligt att slumra till med skärmen i bakgrunden. Fick stänga den helt o ersätta med min Macbook Pro, som lyser mycket svagare i svagaste läget. Noterade även att flera av mina medpassagerare hade skärmar som buggade rejält.

Att det är mer trångt känns som en trend i branschen. Man använder mer av väggar och "lådor" för att öka privacy, men avskildheten har en baksida. Titta bara på nya Swiss C-klass. Men det är inte så bra för att resa med sin respektive om man vill umgås...

Skärmen stängde jag av helt när jag inte tittade, så jag noterade inte ljusstyrkan. Mina skärmar fungerade dock bra - och jag testade film, musik, spel, kund-enkäten och prislistan där man kunde bläddra direkt på skärmen. Kanske jag hade tur.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen