Senaste nytt

120 EUR avgift för att ändra avgångstid?

Elberto

Medlem
Hej!

Jag har bokad 2 biljetter ARN - IAD via CPH i november.
Nu tycker jag att eftersom sonen och jag sa flyga GO skulle det var kul om vi hade lite mer tid i Kastrup för att "fika" i loungen.
Men tyvärr så bokade jag biljetter med layovern endast 1h 10min.
Jag ringde precis till SAS och frågade om de kan boka om flighten till CPH till en tidigare avgång.

Hon svarade att det är 120 EUR ändringsavgift per person.
Kan det verkligen stämma? Jag är EBG om det hjälper något.


Tack
 

fcx

Medlem
Hej!

Jag har bokad 2 biljetter ARN - IAD via CPH i november.
Nu tycker jag att eftersom sonen och jag sa flyga GO skulle det var kul om vi hade lite mer tid i Kastrup för att "fika" i loungen.
Men tyvärr så bokade jag biljetter med layovern endast 1h 10min.
Jag ringde precis till SAS och frågade om de kan boka om flighten till CPH till en tidigare avgång.

Hon svarade att det är 120 EUR ändringsavgift per person.
Kan det verkligen stämma? Jag är EBG om det hjälper något.


Tack

Det stämmer, ombokningsavgiften på interkontinentala resor i Minus oflexibel är 120 EUR per person plus eventuell skillnad i bokningsklass (om ursprungliga bokningsklassen är slut). Så du kommer aldrig under 120 EUR, men i det flesta fall får du säkert betala ännu mer.

Ta fika på stan i Stockholm kvällen innan istället, 240 EUR räcker långt :D
 

Magino

Medlem
I biljettreglerna för billigare ekonomibiljetter står det
CHANGES

ANY TIME
PER TICKET CHARGE EUR 120.00 FOR REISSUE.
NOTE -
NO CHILD DISCOUNT. INFANT FREE OF CHARGE.
--------------------------------------------------
REBOOKING IN SAME BOOKING CLASS AS TICKETED CHARGE
EUR120.00 PER TRANSACTION
----------------------------
Så du har troligen fått rätt information, förutsatt att du inte köpt en Go Flex biljett
 

agehall

Medlem
Högst troligt skulle jag säga. Du måste vara bokad i H eller högre för att slippa €120/ändring. (Och H är dyrare än billigaste SAS Plus...)

Det är viktigt att läsa biljettvilkoren när man bokar - där framgår sådant här.

Låter ju som du bokat med Ryan Air. Får hoppas det inte stämmer :(

På vilket sätt påminner detta om Ryan Air? ALLA bolag tar ut ganska rejäla avgifter ifall man försöker ändra på biljetter bokade i låga bokningsklasser. Inget konstigt med det. Vill man ha flexibilitet får man betala för det.
 

johhenrik

Medlem
Eftersom din resa sker först i November, så finns det chans att SAS ändrar tidtabell på någon av dina flygningar.
Om det blir tidtabellsändring, har du rätt att ändra din bokning utan att betala ombokningsavgift. :)
Bara att hoppas på det där mailet man får ibland, som visar att planet går fem minuter senare eller tidigare. ;)
 

Dr. Miles

Expert
På vilket sätt påminner detta om Ryan Air? ALLA bolag tar ut ganska rejäla avgifter ifall man försöker ändra på biljetter bokade i låga bokningsklasser. Inget konstigt med det. Vill man ha flexibilitet får man betala för det.
och i detta fall tycker jag att SAS är fortfarande schysst. Det finns många flygbolags biljetter som inte tillåter ändring, inte ens mot avgift.
Bara att hoppas på det där mailet man får ibland, som visar att planet går fem minuter senare eller tidigare. ;)
Jag utnyttjade denna regel maximalt när jag bokade bonusresor med bmi Diamond Club miles.
Jag bokade mina bonusresor i vinter redan i januari/februari så att det ofta blev tidtabellsändring. Sedan ändrade jag boningen gratis eller avbokade helt, det var också gratis förutom kreditkortsavgift.
 
Toppen