Senaste nytt

Erfarenheter från AVIS på Malta

erc

Medlem
Kunde inte motstå SAS-kampanjen Go VIP och bokade in mig själv, fru och två småpojkar för en sommarvecka på Malta.

Boendet vi hittade låg på Maltas norra kust, ungefär tre mil från flygplatsen. Vi hade också identifierat några intressanta platser att besöka under veckan varvid en hyrbil kändes som det optimala verktyget för resorna på ön.

Bäst pris hittade jag (som så ofta) inloggad på BAEC där priset för en compact (grupp L, exempel Peugeot 208) hos AVIS inklusive extra förare, CDW, TP, fria mil etc landade på fantastiskt låga SEK428. För sex dagar.

Väl vid hyrbilsdisken frågar representanten naturligtvis om jag ville teckna tilläggsförsäkringar. Då jag innehar ett British Airways VISA med full täckning för självrisker svarar jag naturligtvis nej tack. Som alltid. Då kommer överraskningen - depositionen var EUR1500. För att citera Luke Skywalker i Star Wars - A New Hope; "We could almost buy our own ship for that!".

Tilläggsförsäkringarna uppgick till ca EUR26/dygn, alltså i runda slängar SEK1500. Jag gjorde då en avvägning där jag bara utgick från att de deponerade EUR1500 säkert skulle bli föremål för någon påstådd skada och valde för första gången på evigheter att teckna tilläggsförsäkringarna. Surt - men totalpriset för hyran uppgår ju faktiskt bara till knappa SEK2000.

Lätt irriterade får jag också höra att bilen har halv tank och att jag ska förbetala denna halva tank. Bilen kan alltså lämnas tillbaka med tom tank. Priset för detta: EUR50. En femhundring för en halv tank. Förmodligen ca 20-25 liter. Drygt 20 kronor litern. Accepterar då resesällskapet börjar tröttna på att vänta...

Väl ute på parkeringen får jag nyckeln till en Kia Rio men visas till en Hyundai i20 med en miljard stora och små skador. Påpekar detta men parkeringsrepresentanten hävdar bestämt att det är rätt bil och vi packar in oss, moterar GPS och försöker åka iväg. Nej - går naturligtvis inte att starta motorn. Representanten ursäktar sig och visar oss till en Kia Rio som accepterar nyckeln... Denna Kia Rio har Budgetklistermärken, har gått 4200 mil och är den mest skadade hyrbil jag någonsin sett. Inte en oskadad karrossdel. Skadenoteringarna på hyresavtalet ser smått humoristiskt ut med markeringar precis runt om. Nåväl - vi packar om och åker iväg norrut, lite lätt ovan vänstertrafiken. Tanken var faktiskt mer än 3/4.

Inga funktionella fel på bilen förutom att treans växel skrapade. Vi skadade inte bilen ytterligare och återlämnade bilen utan bekymmer igår morse. Representanten bemödade sig inte ens att kontrollera skadorna.

Så - för att göra en kort historia kortare. Kom ihåg att AVIS kräver rejält hög depostistion på Malta och att bilarna ser för eländiga ut.
 

Morgan

Medlem
Låter som min erfarenhet av Europcar på Larnacas flygplats...

Hyundai I30 med manuell växellåda från 2009 var "flera klassers" uppgradering från bokade Ford Focus automat. Det var en "service" för mig som de nästan gick back på att köpa halv tank för €50 och skadenoteringarna var kladd över hela bilden på bilen - såg ut som en teckning av en tvååring.

Tyvärr är väl hyrbilsfirmorna dåliga på att upprättahålla samma standard på turistorter i Sydeuropa som på storstadskontor...
 

erc

Medlem
Låter som min erfarenhet av Europcar på Larnacas flygplats...

Hyundai I30 med manuell växellåda från 2009 var "flera klassers" uppgradering från bokade Ford Focus automat. Det var en "service" för mig som de nästan gick back på att köpa halv tank för €50 och skadenoteringarna var kladd över hela bilden på bilen - såg ut som en teckning av en tvååring.

Tyvärr är väl hyrbilsfirmorna dåliga på att upprättahålla samma standard på turistorter i Sydeuropa som på storstadskontor...

Kommer du ihåg hur depostionen såg ut?
 

erc

Medlem
Nu visar det sig att AVIS Malta släppt en del av kostnaden. CDW ingår alltid i BAEC-bokningarna. Allt jag tycks ha betalat är någre EUR för den töntiga PAI-försäkringen.

Ibland hatar jag hyrbilsdelen i resandet.
 
Toppen