Senaste nytt

En liten snabbvisit till USA via Lufthansa First Class Terminal

Senator

Moderator
Hej cybervänner!

Då var resan i gång! Äntligen efter en jättetuff vinter med riktigt ’kniven på strupen’ affärsmässigt är man på väg på den första av flera planerade resor för att fira Senator 4.0. Det är fortfarande ovist vad som händer med min kund, men det känns skönt att komma bort från detta i några dagar.

Jag har varit LH SEN sedan 2001, har åkt F på LH 3 gånger innan men alltid med snabba OpUP eller voucher vid gaten. Men idag skulle jag äntligen få prova på Första Klass Terminalen i Frankfurt.

Tillsammans med en av mina bästa kompisar som numera bor i södra Sverige köpte vi biljetter till Washington DC under LH/JV rean i december. Vi flyger med SAS från CPH/ARN, Lufthansa från FRA, och ”nya” United från DCA-EWR till CPH, innan jag åker upp till ARN med SAS. Jag använde mina SEN Vouchers för uppgraderingen, medan han betalar för hotellen med Starwood poäng. I detta fall Sheraton i Frankfurt samt St. Regis i DC.

SK673 ARN-FRA, Plats 1D MD-80 Avgång 16:50

Jag är en stor fan av dessa gamla MD-80or så länga man sitter framme. Stabila i luften, och jag älskar känslan av att man ”pushas” fram och inte ”dras fram” som med B737 eller A320. Plats 1D på denna kärra är bäst i Europa med hela ”världen” öppen framföre.
IMG_0065.jpg

Totalt 3 passagerare i C medan det även finns 4 i Y+. Rad 1-5 används för detta, med skynke mellan rad 5 och 6. Snabb, personlig, och trevlig service som alltid från SAS tycker jag. Trots att det är bättre för mig som M&M att flyga med LH till FRA när man tänker poäng och HON poäng väljer jag SAS på sträckan om jag kan. Helt enkelt bättre.
IMG_0064.jpg

Måltiden på flighten var lamm, sötpotatis, och spenat med vitlök. Det var ungefär som Senator skulle beställa det om han fick välja! En mycket bra måltid, och toppen service på en flight som efter sedvanlig SAS service landade 15min innan tidtabell. Dock är FRA som LHR, ”no good deed goes un-punished”. Med andra ord, vi parkerade vid gaten på tidtabell, då gaten (A17) inte var redo.
IMG_0066.jpg

10min senare är jag i baren på Sheraton där jag inväntar min kompis som ligger 20min efter i tidtabellen. Helt vanlig/ok upplevelse på hotellet, men jag skippar detaljerna.

Lufthansa First Class Terminal
Vi vaknar båda runt 06:00, troligen med lite resfeber. Min kompis och jag har rest mycket tillsammans innan han träffade sin nuvarande tjej och fick barn. Detta är vår första långresa på nästan 3 år, och vi gillar samma saker. Vi börjar dagen med ett träningspass vid 06:15, innan vi packar och drar över till FCT. Vi promenerar över, och tar hissen upp från marknivå. Där möts vi av en mycket trevlig kvinna som sedan är vår värdinna under vistelsen. Vi är där vid 08:15 för avresa klockan 13:00.

Precis när vi lämnar SEN och EBG kort, en kopia på hotellbokning samt pass till värdinnan kommer det flera passagerare som hon skall hantera. Vi bes ställa oss i den mycket korta säkerhetskön, och inom 3min är vi redo. Värdinnan visar oss snabbt runt, och eftersom vi är jätte hungriga drar vi rakt till restaurangen för frullen. Kvaliteten och kvantitet på det som presenteras till frukost håller mycket hög klass. Det är DO & CO som numera ansvarar för detta. Vi får kaffe serverat från baren tillsammans med champagne! Vad annars skall man dricka till frukost?

Jag intar en ganska lite måltid då jag vet att vi kommer hinka mat hela dagen. Men allt jag käkar är mycket gott.
Tyvärr är det som jag befarade att man har en policy som säger nej till foton, så jag har inga. Dock tar jag en promenad runt, och allt håller hög kvalité. Jag gillar verkligen stilen med färgnyanserna, det känns väldigt avslappnad. Dock är det ganska mörkt, och jag tycker att BA:s Concorde Room är bättre i det avseende. Jag tycker även att deras Cabanas och Spa är bättre hos BA. Dock håller service, mat/dryck en mycket bättre klass på FCT. Båda LH egen personal samt catering interagera med gästerna så mycket mera än vad BA gör. 11 av 10 poäng på service, mat och dryck. Drinklistan skulle få vilken hotellbar på vilket 5* hotell att skämmas. Makalöst! Tyvärr är klockan inte ens 12, så man kan jo inte supa ner sig. Jag känner hellre inte för att puffa på en cigarr klockan 10:00, men om man gillar sånt är det helt överlägset. En liten detalj som var lite jobbigt, är att det finns bara 5 små arbetsrum om man vill jobba/ringa. Det hade varit bättre med lite mer yta för detta.

Men, där hela upplevelsen är i en egen liga är att när klockan blir 12:25 kommer vår värdinna fram till oss och frågar om vi är redo. Vid in-checkning har jag frågat om vi kommer få personlig bil eller delat. Hon säger att det beror på. Då säger jag lite fint att det är första gången och vi är där med tanke på min 40 års dag. Hon säger; jag skall se vad jag kan göra. Processen sen är helt underbar; vi har redan fått våra boarding kort, men våra pass ligger hos den tyska gränspolisen en trappa ner. Där möts vi av en trevlig ung man som skall ta oss i en Porsche sedan. Och tur är det! Vår B747-400 står vid C-16 visar det sig. Herregud vilken promenad det hade varit! Han kör oss till plattan, tar oss med upp en magisk hiss och ombord där vi hamnar på överdäck som planerat. Vi vet redan innan att detta blir gamla F, men det kan vi leva med.
MF och HB med Pocshe.jpg

to be continued....
 

Attachments

  • IMG_0065.jpg
    IMG_0065.jpg
    97 KB · Visningar: 609
  • IMG_0066.jpg
    IMG_0066.jpg
    108,1 KB · Visningar: 614

MarcusC

Medlem
Kul läsning, blir inte alls sugen på att göra ett besök snart i FCT....Ser fram emot att höra hur ni hade det ombord också.

Bra utdelning få åka "hela vägen" till C16 med Porschen också !

Bara tanken på drinklista & bar får det vattnas i munnen....Desserterna är inte att leka med heller....
 

Senator

Moderator
Part Deux

LH418 FRA-IAD Plats 83C B747-400 Avgång 13:10

Senast jag åkte LH F var december 2007 FRA-HKG. Då hade man kvar alla 16 stolar, och jag satt på exakt samma plats. Som vanligt är det ett Über-proffsigt bemötande på LH. Kompisen sitter på 83H, och jag har glömt bort att dricksvagnen står där. Vi serveras snabbt skumpa; smakar som alltid mycket gott! Den röda rosen är alltid en fin detalj:

DSC00113.jpg

Som vanligt är det 2 personer som jobbar där uppe, och vi är totalt 7 passagerare. Tur visar det sig sen att vi inte har satsat på en OpUP då det finns mycket platser i C och Y. En sak som man alltid måste tänka på med LH är att den mjuka, personliga, och egalitära stilen sällan finns på LH. Så det tar lite tid att mjukna upp besättningen. :rolleyes:

Mat och dryck är alltid av mycket hög klass på LH. Jag orkar inte skriva upp hela menyn så jag lägger med en bild. Notera även hur Senator njuter av hela Hors d’oeurves menyn.

DSC00115.jpg

HB anonym.jpg

Måltiden tar lagom med tid och kommer rätt för rätt. Allt är superbra; fisken kanske aningen platt men allt annat av hög kvalité. Vinerna även så. Champagne är numera ”D” de Devaux Brut – en ny bekant för mig men en mycket trevlig ny vän. Jämfört med BA vinner LH tycker jag.

Jag avrundade den underbara måltiden med en gamla BC.se vän; en dryck som jag vet många av er uppskattar.

DSC00114.jpg

Om man är sugen på IFE, är tyvärr denna gamla produkt alldeles för dålig. Skärmen är väldigt lite, och utbudet begränsat. Dock var detta perfekt tid att jobba lite, läsa lite Economist samt konversera med polaren.

DSC00112.jpg

Efter den längre lunchen bäddar man upp stolen vid fönstret som en säng, och man kan lägga sig och ta en lite välbehövlig ryggsträckare efter en maskodon måltid. Jag har alltid sovit mycket gott i denna stol på tidigare resor, så med ”paltkoma liknande status” drar Senator sig tillbaka.

En liten petitess som är lite anmärkningsvärd är att Lufthansa inte delar ut PJs på dagsresor, men man får en fin tröja. Personligen vill jag gärna byta om, och efter ett tag med lite skratt och konversation öppnade man lådan och jag fick en hel PJ.

Innan landning var det dags för lite mat igen. Då jag fortfarande kände mig supermätt tog jag bara lite frukt. Den mycket trevliga pursern som jag hade talat en hel del med under resan undrade åter om det var något mer vi behövde. Jag frågade snällt om det fanns någon ankomst service som underlättar med US CBT. Iväg med en telex, och inom 15min kom svaret: ”Dear Mr Senator, we regret due to US CBT procedures we will be unable to provide special assistance upon arrival.” Det var en fråga, man fick nej så man går vidare. Lite synd, då det tog oss 1:15t att ta oss genom sen.

Under sista delen av resan hade vi jobbat med charmen tillräcklig att den tyska stelheten var borta, och vi var (nästan) på förnamns och ”kramis” basis. Dock skulle det aldrig hända på LH. Vid landning hamnade vi precis bredvid Aeroflot, så det tog lite tid att för oss att kliva av. Som sagt, tyvärr låååååååååång passkö. Men det är inte LH fel.

Allt som allt, superservice från Lufthansa. Stolen i sig själv fortfarande mycket komfortabel för en dagsresa, men vill man ha IFE blir man besviken.

"More to come......."
 
Last edited:

Tockstew

Medlem
Trevligt!!!

Stolen ser så skönt "space age-mässig" ut. Precis så som en 70-tals designer som fått tänka fritt hade tänkt sig 00-talets flygstol.
 

Tockstew

Medlem
Ah....mycket stiligt.......så tyskt. Lite samma känsla som Hugo Boss kostym i lite för blankt material kombinerat med en aning för mycket rakvatten.
 

Jonas C

Medlem
Hej Senator, underbart reportage! En helt klart trevlig läsning.

Kan inte undgå att imponeras över dina 11 år som SEN. Minns att du i tidigare inlägg skrev att du alltid omkvalat på första året. Så vad innebär detta med "extraåren". Försvinner dessa efter omkvalningen eller lagras de upp? (dvs att du har 11 som SEN utan krav på omkval?)

11 år är förståss en imponerande tid, och jag är mycket säker på att du redan passerat din livstidskvot gällande revenue för Lufthansa. Man tycker ju att LH borde ge kunder som dig extra förmåner t.ex 4 vouchers ist för 2, lifetime SEN, eller en "belöningsperiod" som HON. Men men, det är väl upp till CRM folket på Lufthansa att bestämma ;)
 
Toppen