Senaste nytt

Att välja kort! Coop vs Amex vs SAS.

PerssonErik

Medlem
Först och främst vill jag tacka för ett underbart forum, hittade nyligen hit och detta blir mitt första inlägg.

Eftersom ni här verkar ha stenkoll så gör jag en chansning att fråga här!
Jag har idag Coop medmera mer och betalar räkningar osv med det via betalo. Började kika lite på SAS kortet(har endast ett medlemskort i dagsläget, men signat upp mig på Preem, snart Trygg-Hansa och Fortum så snart befintliga avtal löper ut för att få lite extra poäng där). Men efter att kikat runt många timmar här på forumet så tycker jag att det verkar som att en majoritet av er förespråkar Amex.

Jag har en ganska billig levnadstandard och hamnar någonstans på 150-200k i förbrukning per år på kortet. Tanken med att samla poäng är att kunna få ihop en thairesa till familjen. 2 vuxna & 2 barn 2,3år. Något som lockade med Amex var 2-1 erbjudandet.

I mitt läge vilket kort hade ni valt?
Eller kanske ha flera kort och flytta poäng?
Vilket kort ger störst utdelning på ett användningsområde på typ 200k?

Tillägg: Coopkortet har vi som familjekort, har ett Handelsbanken mastercard till mina privata nöjen/kostnader. Så ska säga upp detta och skaffa ett till kort som jag ska använda till mina privata kostnader. Funderar på SAS för att kunna växla poäng mellan SAS och Coop, åsikter där?

Mvh
 

spritfet

Medlem
Hej och välkommen!

Jag använder både Coop och SAS Amex Premium. Måste säga att i mitt fall är Coop i särklass bäst med poängkampanjer, dubblering m.m. vilket gett långt bättre intjäning än något annat kort - förutsatt att du handlar mycket på Coop. SAS Amex använder jag bara vid köp av SAS-biljetter (30poäng per 100kr) samt för att nå 150 000kr (2-4-1 vouchern) innan årets slut.
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet!

Personligen har jag SAS Amex Elite, ger 20p per 100 kronor (30p för köp av SAS-biljetter) som huvudkort och backup med COOP Med Mera Mer.
Största anledningen för mig att ha Elite kortet är för de 20k baspoäng man får som hjälper mig mot status. Annars skulle Amex Premium duga för min del. Har någorlunda lika spend som du har och kommer upp i 1 voucher med amex (150.000 spend på ett år). Denna voucher värdesätter jag oerhört högt, det är anledningen till att jag har Amex som primärt kort, sen handlar jag inte mycket på Coop heller så jag kommer inte upp i deras dubblering av poäng.

Om man tittar på skillnad i intjäning så är det inte så många poäng det handlar om i slutändan om man har en spend på 150k
Amex Elite 20p/100 = 30k poäng
Amex Premium 15p/100 = 22,5k poäng
Coop Med Mera Mer 16,7p/100 = 25k poäng

Skillnaden mellan Coop och Amex Elite är med andra ord bara 5k poäng på ett år vilket är en väldigt liten summa poäng för min del i och med att jag normalt får in omkring 150k EurbonusPoäng på ett år (3,33%).

Om du tror att du kommer upp i 150k spend med Amex (alla butiker tar inte amex) så skulle jag nog överväga att skaffa åtminstone Amex Premium som primärt kort.
 
  • Gilla
Reactions: olo

PerssonErik

Medlem
Tack för svar @palmen och @spritfet !

Då kör jag nog vidare på mitt Coopkort som familjekort, men skaffar nog ett Amex som privatkort.
Tror dock inte att jag kommer upp i 150k på privata kontot.

Går det att betala räkningar med Amex utan extra kostnad lika som Coop via betalo?
Finns det några bestämmelser gällande enskild firma?
Tänkte om det är tillåtet att betala skatt/moms via något av korten. Har letat en hel del efter det men inte hittat något riktigt svar.

Förstår jag fel eller måste jag upp i endast 100k för att få en 2-1 voucher med Classic kortet?
Betalkort Jämförelse | Jämför våra Kort | American Express
I så fall måste det väl vara ett bra alternativ till privatkontot?
 

palmen

Moderator
Tack för svar @palmen och @spritfet !

Då kör jag nog vidare på mitt Coopkort som familjekort, men skaffar nog ett Amex som privatkort.
Tror dock inte att jag kommer upp i 150k på privata kontot.

Går det att betala räkningar med Amex utan extra kostnad lika som Coop via betalo?
Finns det några bestämmelser gällande enskild firma?
Tänkte om det är tillåtet att betala skatt/moms via något av korten. Har letat en hel del efter det men inte hittat något riktigt svar.

Förstår jag fel eller måste jag upp i endast 100k för att få en 2-1 voucher med Classic kortet?
Betalkort Jämförelse | Jämför våra Kort | American Express
I så fall måste det väl vara ett bra alternativ till privatkontot?

Du kan betala räkningar med Amex men får då även betala ca 2% extra för varje räkning. Om du betalar via Betalo så är det i dagsläget Coop Med Mera mer som gäller.
Vad det gäller för enskild firma och skatt/moms så låter jag det vara osagt, det har diskuterats i forumet innan vet jag, men kanske ligger dolt långt in i någon tråd. Någon som har erfarenheter av detta kan säkert komma med bättre info än mig.
Den voucher du får med classic kortet gäller bara inom europa och med SAS, samt att det bara krävs 100k spend. Det bästa värdet på vouchern är dock när man kan nyttja den på longhaul och med alla inom star alliance, då behöver du Premium kortet dock.
 

jth

Medlem
Tack för svar @palmen och @spritfet !

Då kör jag nog vidare på mitt Coopkort som familjekort, men skaffar nog ett Amex som privatkort.
Tror dock inte att jag kommer upp i 150k på privata kontot.

Jag har "alla" kort, men använder Coop-kortet som primärt kort. Amex har ju fördelen med vouchern, men om du bara är ute efter poäng så är SAS diners club ett bättre alternativ eftersom det ger 20p/100kr. Nu är ju dinerskortet inte accepterat överallt, men jag tycker faktiskt att det fungerar ganska bra ändå.
Kan du inte komma upp i 150 kkr så skulle jag nog överväga att bara använda coop.

Går det att betala räkningar med Amex utan extra kostnad lika som Coop via betalo?
Nej, det är bara Coop som har "gratis" betalningar via Betalo.

Förstår jag fel eller måste jag upp i endast 100k för att få en 2-1 voucher med Classic kortet?
Betalkort Jämförelse | Jämför våra Kort | American Express
I så fall måste det väl vara ett bra alternativ till privatkontot?
Ja, men den vouchern gäller bara Europa-resor vilket gör den "värdelös" om man ska hårddra det lite. Här på forumet anses det vara total galenskap att använda den till något annat än en first class-resa med Star alliance, eller möjligen longhaul business på SAS.
Edit: tvåa på svar :)
 

palmen

Moderator
Jag har "alla" kort, men använder Coop-kortet som primärt kort. Amex har ju fördelen med vouchern, men om du bara är ute efter poäng så är SAS diners club ett bättre alternativ eftersom det ger 20p/100kr.
Kan du inte komma upp i 150 kkr så skulle jag nog överväga att bara använda coop.

Värt att notera är dock att Diners inte accepteras på så många ställen, jag har väldigt svårt att nyttja mitt diners kort annat än att köpa flygbiljetter och betala vissa hotell. Diners är dock gratis som EBG så jag har kvar det i alla fall.
 
  • Gilla
Reactions: jth

spritfet

Medlem
Tack för svar @palmen och @spritfet !

Då kör jag nog vidare på mitt Coopkort som familjekort, men skaffar nog ett Amex som privatkort.
Tror dock inte att jag kommer upp i 150k på privata kontot.

Går det att betala räkningar med Amex utan extra kostnad lika som Coop via betalo?
Finns det några bestämmelser gällande enskild firma?
Tänkte om det är tillåtet att betala skatt/moms via något av korten. Har letat en hel del efter det men inte hittat något riktigt svar.

Förstår jag fel eller måste jag upp i endast 100k för att få en 2-1 voucher med Classic kortet?
Betalkort Jämförelse | Jämför våra Kort | American Express
I så fall måste det väl vara ett bra alternativ till privatkontot?
Tänk också på att det finns 4000 poäng att tjäna genom sign-on-bonus även för SAS MC som är gratis första året.

Hojta till om du vill bli värvad till Amex premium! 500kr första året (istället för 1000) + 12000poäng :)
 

Delayed

Medlem
Värt att notera är dock att Diners inte accepteras på så många ställen, jag har väldigt svårt att nyttja mitt diners kort annat än att köpa flygbiljetter och betala vissa hotell.
Jag tycker det är få ställen som accepterar Amex men inte Diners. Mio-möbler och Hifi-klubben är de enda jag kommer på på raken.

Diners fungerar exempelvis på Coop, Systembolaget, Clas Ohlson, Ikea, Statoil, många/de flesta restauranger och Hotell.

Jag tycker nog att regeln är att om Diners inte fungerar så gör heller inte Amex det. Jag tar dock gärna emot exempel på motsatsen.
 

PerssonErik

Medlem
Tack så mycket för alla svar!
Känner mig något klokare nu :)

Ja ett SAS mc kanske vore ett riktigt bra alternativ då jag kan flytta poängen mellan Coop och SAS.
Ska jämföra Amex premium och SAS lite mer ingående så får det bli någon av dessa. Diners club är det så grymt få som tar här upp mot Norrland så känns inte helt aktuellt.

Få 12.000 poäng för att skaffa ett kort alltså? Berätta gärna mer! :cool:
 
Toppen