Senaste nytt

Varför bör jag undvika SkyTeam?

olo

Medlem
Efter att ha läst ett tag här så har jag uppfattat att det finns en allmänt negativ inställning till SkyTeam - eller ScaryTeam som det också kallas här av vissa.
De som skriver mycket gör det sällan ur ett SkyTeam-perspektiv. Att det är högst fokus på *A är inte så konstigt i Sverige, men det är även ett betydlig större fokus på oneworld, trots att det är en mindre allians.

Med nytt projekt på gång, där det verkar vara bra tider/priser med AF/KLM så behöver jag ta i denna fråga som jag länge har funderar på - och hittills bara accepterat som en tyst sanning.
Jag har länge försökt förstå, men utan att greppa det, så nu undrar jag vilka de "riktiga" skälen är som ger skepsisen mot SkyTeam.

Kort sagt: Varför bör jag undvika SkyTeam?
 

agehall

Medlem
Det här är en diskussion jag helst tar över en öl någonstans och inte online - det kommer bara att bli missförstånd och pajkastning.
 
  • Gilla
Reactions: bnr
A

Aurora

Guest
Er det ikke sykt dårlig poengopptjening/ratio-to-tickets? Mener jeg leste det ett sted.
 
Med nytt projekt på gång, där det verkar vara bra tider/priser med AF/KLM så behöver jag ta i denna fråga som jag länge har funderar på - och hittills bara accepterat som en tyst sanning.
Jag har länge försökt förstå, men utan att greppa det, så nu undrar jag vilka de "riktiga" skälen är som ger skepsisen mot SkyTeam.

Gör ett försök att undvika en negativ spinn på konversationen ser jag följande fördelar med KLM/AF:

  • Endast 15-30 flights per år för att nå Silver alt. guld
  • Enkel transfer Intra-Europa (AMS och CDG). Den enda Star Alliance flygplatsen i Europa värd att nämna för transfer är Munchen.
  • Stabil Prio check-in och boarding
  • Reducerad eller gratis Economy Comfort (beroende på nivå).
  • Hyfsat regelbunden uppgradering till business vid fulla flighter.
En aktuell diskussion om bonusprogram finns på Val av bonusprogram | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Välj det program som passar dina behov bäst. För den typen av intra-EU resor jag gör fungerar KLM bäst. Värt att tänka på är att AF Hop! inte ger segment.
 

Flying P

Medlem
Gör ett försök att undvika en negativ spinn på konversationen ser jag följande fördelar med KLM/AF:

  • Endast 15-30 flights per år för att nå Silver alt. guld
  • Enkel transfer Intra-Europa (AMS och CDG). Den enda Star Alliance flygplatsen i Europa värd att nämna för transfer är Munchen.
  • Stabil Prio check-in och boarding
  • Reducerad eller gratis Economy Comfort (beroende på nivå).
  • Hyfsat regelbunden uppgradering till business vid fulla flighter.
En aktuell diskussion om bonusprogram finns på Val av bonusprogram | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Välj det program som passar dina behov bäst. För den typen av intra-EU resor jag gör fungerar KLM bäst. Värt att tänka på är att AF Hop! inte ger segment.
Om du vill undvika negativ spinn så bör du endast fokusera på fördelarna med sky team, inte skriva om dina negativa åsikter om annan allians.
 

olo

Medlem
Det här är en diskussion jag helst tar över en öl någonstans och inte online - det kommer bara att bli missförstånd och pajkastning.
Fair enough, och jag inte inget emot en öl...

Det är en del i det hela, men det finns ganska många subjektiva delar i det också.
Det är jag medveten om, och min avsikt är inte att diskutera all mjuka värden och subjektiva delar. Utan om det finns mer vedertagna baksidor, eller uppsidor för den delen är jag intresserad av dessa.

Värt att tänka på är att AF Hop! inte ger segment.
Det här var riktigt värdefull info. Det var mer än jag visste. Det innebär att vägarna ut från GOT blir betydligt färre vid jakt på segment.
 
Toppen