Senaste nytt

Val av bonusprogram

hej! Vet inte vart jag ska lägga den här tråden men det blev här. Den får flyttas om det behövs.

Så till saken. "Vi" (familjen) behöver hjälp med val av bonusprogram.
Vi kommer att resa mycket (enligt oss... Ca 2-4 ggr per år, 4 pers) till USA närmaste 4 åren då en ska på collage dit. Atlanta flyger vi då till. Sen kommer vi även flyga lite hit o dit runt Medelhavet som vanligt.

Vi vill då samla allt inom ett program (tex sky team, star alliance).

Han som går på collage kommer nog åka mest men vi kommer även hälsa på.

Så vi vill gärna höra vad ni tycker, vad som är mest lönt o så. Det här med att koppla bank kort o så får gärna tas upp. Vi har då mastercard platinum.

Jag uppskattar om ni kan hjälpa oss!
Mvh/ Fam sandgren
 

agehall

Medlem
hej! Vet inte vart jag ska lägga den här tråden men det blev här. Den får flyttas om det behövs.

Välkommen till businessclass!

Så till saken. "Vi" (familjen) behöver hjälp med val av bonusprogram.
Vi kommer att resa mycket (enligt oss... Ca 2-4 ggr per år, 4 pers) till USA närmaste 4 åren då en ska på collage dit. Atlanta flyger vi då till. Sen kommer vi även flyga lite hit o dit runt Medelhavet som vanligt.

Hur kommer ni att resa? Ekonomi eller business?

Vi vill då samla allt inom ett program (tex sky team, star alliance).

De du nämner är allianser - inte program. Det bästa är att skaffa ett bonusprogram inom varje allians.

Så vi vill gärna höra vad ni tycker, vad som är mest lönt o så. Det här med att koppla bank kort o så får gärna tas upp. Vi har då mastercard platinum.

Ska man ha kreditkort kopplade till sitt intjänande så är det ganska enkelt i Sverige - i praktiken så har du EuroBonus och British Airways Executive Club. Vad som är bäst avgörs lite beroende på frågan ovan...
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet!

Om ni vill koppla bankkort så har ni väl egentligen 2 val i Sverige som känns vettiga.
Antingen SAS Eurobonus eller Brittish Airways Executive Club.

SAS flyger inte till Atlanta så det får bli med någon partner inom star alliance, det är dock risk för rätt låg intjäning i economy på vissa bolag, i business är det väl allt från 100-200% som gäller.

Jag skulle dock börja att titta på vilka flygbolag som har bäst priser och välja bolag före ni väljer vilket bonusprogram ni ska satsa på. Om ni flyger SAS över Atlanten och vidare inrikes med United så är det nog Eurbonus som är bäst för er.

Kommer ni flyga economy eller business?
Vad är viktigast för er med bonusprogrammet? Tillgång till lounge, fasttrack, bra erbjudanden på bonusresor, annat?
 

matte_ante

Medlem
Eurobonus har möjligheten att samla alla poäng på ett konto. Lättare för er att nå fram till awardresor.
 
Tack för svaren!
Ska se om får med alla svar på era frågor nu.

Vi kommer mest flyga ekonomi. Vid bra erbjudanden är även plus och business ett val. Därför är ett bolag med bra erbjudanden bra.
Sen så skulle fast track vara väldigt skönt.
Lounger har vi redan med priority pass. Så det är inte så viktigt men ändå ett plus.

Att alla 4 poäng ska kunna hamna på ett konto är viktigt. Så att man kan samla ihop till resor snabbare.

Niklas
 

rvarttinen

Medlem
Kan nämna Skyteam och programmet Flying Blue - passar mitt och hustruns resande bra och intjäningen är snabb. Vi har ofta uppgraderat oss mot poäng och fått andra fringisar (t.ex.lounge access, business check-in, prio-köer, etc.). Men, som övriga redan nämnt här: om du, @Niklassandgren, återkommer efter lite funderande så kan vi lättare hjälpa dig att välja och vilken strategi som kan vara lämplig för just dig och din familj. Och, så vill även jag passa på att hälsa dig välkommen ..!..

P.S. Kom precis hem från en resa till New Orleans där vi hade ett byte på just Atlanta (ATL). Fungerade smidigt (Delta -> Air France - samma allians) ...
 

palmen

Moderator
Om det är viktigt att poängen går in på samma konto finns det väl bara två val tror jag Brittish Airways Executive Club eller SAS Eurbonus, framförallt om du ska kombinera med kreditkort (för extra intjäning av poäng). Kanske finns familjekonton inom skyteam också, men detta har jag ingen koll på.

Du kan läsa mer om detta på bolagens sidor
Household Accounts | Executive Club | British Airways
Pool your family’s EuroBonus points - SAS

Finns en rätt lång tråd på forumet också om SAS familjekonto
SAS familjekonto | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Lättast att få guldstatus (motsvarar silver på BA) är troligtvis med SAS. Ni skulle troligtvis tjäna minst omkring 8-9000 baspoäng för varje tur och retur (economy) om man förutsätter att ni åker med SAS över atlanten.
4 sådana resor ger med andra ord troligtvis 30-35000 poäng. Lägg till 3-4 resor per år till medelhavet (SAS PLUS) så bör ni ha fått ihop de 45000 poäng som krävs för Eurobonus Gold.
Om ni skulle åka med Lufthansa eller något annat bolag över Atlanten (inom star alliance) är risken att ni bara får 25% intjäning av flugna miles, då ser genast kalkylen betydligt sämre ut.
 

agehall

Medlem
FlyingBlue är jättedåligt om man bara reser i ekonomi och har dessutom ingen möjlighet att koppla kreditkort till kontot i Sverige.

För mig framstår det som att det enda vettiga alternativet är SAS Eurobonus.
 
Toppen