Är det humana eller hutlösa priser att uppgradera med poäng på Emirates? Star Alliance upgrades är ju fruktansvärt dålig affär då de i flesta fall måste bokas i Y elle B, samt att poängen som krävs är för höga imho.
Emirates har två olika poängsatser för uppgraderingar. Vissa biljetter är flex och andra mindre flex, dom första med mycket flex kostar 25500 poång att uppgradera economy -> business -> first. Dom mindre flexbiljetterna kostar 32500 poäng, båda dessa exemplen är Stockholm - Dubai one way. För att förtydliga detta ytterligare när jag pratar om flex och mindre flex är de alltså revenue (cashbetalda biljetter) som kostar olika mängder poäng att uppgradera.
Sen har dom också olika regler när de gäller uppgraderingen av vissa biljetter. Vissa bokningsklasser i Economy, alla lowflex går inte att uppgradera förens vid check in. Alla businessbiljetterna går att uppgradera redan efter bokningstillfället om platser finns tillgänliga.
Det vanliga tillgängliga platserna på Stockholm - Dubai (award och uppgradering) brukar vara 7 platser i business och 1 plats till first, detta förutsätter att det finns minst 20 platser lediga i business kabinen eller 4 platser i first lediga.
Tar man det vidare finns en spärr i systemet som släpps precis 5 dygn innan avgångstid om det finns fler än 6 platser lediga i first class öppnas totalt 3 award/uppgraderingsplatser för bokning. Dessa exempel är också tagna enbart på Stockholm - Dubai sträckan men fungerar nog snarlikt på samtliga sträckor Emirates flyger.