Senaste nytt

Test av olika brusreducerande hörlurar

Direktorn

Medlem
Fiskade upp ett par QC20i på Arlanda. Var kampanj på dessa tydligen i elektronikbutiken i T2. Fungerar bra tycker jag. Största nyttan för egen del kommer inte att bli när jag reser utan när jag vill sova med öppet fönster i stan på sommaren..
 

FF#1

Medlem
Behöver bra lurar, som är små och lättpackade i hopfällt format. Vad ska man titta på då?
Har inte plats med de stora Bose lurarna i dataväskan.
 
Fiskade upp ett par QC20i på Arlanda. Var kampanj på dessa tydligen i elektronikbutiken i T2. Fungerar bra tycker jag. Största nyttan för egen del kommer inte att bli när jag reser utan när jag vill sova med öppet fönster i stan på sommaren..
Bra val. Har både gamla QC15 och QC20i, måste säga att QC20 vinner alla dagar. Delvis för att de är mindre, men framförallt för att de sitter skönare (smakfråga?) utan att på någotsätt kompromissa på brusreduceringen. Det enda "minus" jag kan komma på är att det på längre resor kan bli knepigt när batteriet tar tid och utan brusreducering på flyget är de oanvändbara. Oftast räcker en stund med powerbank alternativt koppla in USB'n till datorn eller iphoneladdaren (om kontakt finns).
 

Jakob K

Medlem
Bose QC15 finns i Shanghai som kopia men med utomordentligt ljud och jag har inte kunnat höra någon skillnad på det par jag har och det jag köpt nu till en kompis (kopian). För 500 kronor har man kopian i sin hand med alla tillbehör. Vill du köpa så åk till "Junk market" på Nanjing West road 580. Dom kommer ge dig ett pris på 1000 RMB först men kommer du ned till 450 så har du det rätta priset för dessa..

Det är säkert samma fabrik som säljer ut de ex som inte klarar utgående QC för att bli accepterade av bose.
 
Finns billigare alternativ, har hört bra saker om Sennheiser PXC450

Jag har haft ett par Sennheiser PXC450 sen 2010 som jag använt på varje flygning sen dess. Gillar dem skarpt även om brusreduceringen inte är lika vass som på frugans Bose QC15. Sennheisern har väldigt bekväma kåpor som stora som dasslock vilket är bra om man som jag är utrustad med ett par rejäla öron.

Förra året så började dock öronkuddarna flagna. Materialet ser ut som läder men är någon form av gummiöverdraget tyg. Med tiden så börjar gummit torka och ramla av i små bitar vilket gör att det ser ut som att man har svart mjäll över hela överkroppen. På senaste resan så fick jag nog - dags att bestämma mellan reparera eller köpa nytt.

Vid kontakt med Sennheiser så visade det sig att kuddarna är utbytbara och går på ca 600. Då jag gillade lurarna så beställde jag nya kuddar, som jag fick igår.

Nu kommer den irriterande delen. När jag plockar fram lurarna så visar det sig att de inte längre går att slå på (och detta innan jag börjat försöka byta kuddarna). Enkel felsökning, nya batterier och rengjorda batterikontakter hjälper inte.

Jag bytte iallafall kuddarna - vilket var mycket lätt - så de ser ut som nya. Man kan använda lurarna även utan elektroniken aktiv, men lite surt att ha brusreducerande lurar som inte brusreducerar.

Får se om jag slår till på ett par Bose på nästa resa istället...
 
Toppen