Tjaeng
Medlem
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS 2011 AR SVENSK.pdf
Med åtta timmars försening dök den upp tillsammans med ett pressmeddelande som fick aktien att skjuta i höjden. Några intressanta punkter:
* Om Spanair och likviditeten är löst och avklarat är företaget as is, rätt bra positionerat för att antingen börja leverera vinster första gången på länge, alternativt faktiskt framstå som en vettig kandidat för uppköp.
* CoreSAS är officiellt avslutat och resultatet över förväntningarna. SAS tycks ha styrt upp företaget rätt bra, och skulle nog redan varit lönsamt om det inte vore för force majeure (askmoln, jordbävning), tidigare misstag (Spanair) o.dyl.
* Det konstateras att ensidigt fokus på affärsresenärer inte kommer att funka då tillväxten framöver till 80% kommer att drivas av privatresande. Därav vissa skiften i strategin vad gäller ruttplanering och annat.
* De har på något vis lyckats öka antalet säteskilometrar och passagerarkilometrar rätt markant trots att flottan reducerats med ca 25 flygplan under de senaste två åren.
* Det talas om paid lounge access och antalet EBG har ökat från 60 till 66 tusen senaste året. Något för FF-elitisterna att dryfta om?
* För mig låter det helt barockt att 7% av all schemalagd arbetstid bland personal blir sjukfrånvaro, men det kanske inte är något utöver det vanliga.
Med åtta timmars försening dök den upp tillsammans med ett pressmeddelande som fick aktien att skjuta i höjden. Några intressanta punkter:
* Om Spanair och likviditeten är löst och avklarat är företaget as is, rätt bra positionerat för att antingen börja leverera vinster första gången på länge, alternativt faktiskt framstå som en vettig kandidat för uppköp.
* CoreSAS är officiellt avslutat och resultatet över förväntningarna. SAS tycks ha styrt upp företaget rätt bra, och skulle nog redan varit lönsamt om det inte vore för force majeure (askmoln, jordbävning), tidigare misstag (Spanair) o.dyl.
* Det konstateras att ensidigt fokus på affärsresenärer inte kommer att funka då tillväxten framöver till 80% kommer att drivas av privatresande. Därav vissa skiften i strategin vad gäller ruttplanering och annat.
* De har på något vis lyckats öka antalet säteskilometrar och passagerarkilometrar rätt markant trots att flottan reducerats med ca 25 flygplan under de senaste två åren.
* Det talas om paid lounge access och antalet EBG har ökat från 60 till 66 tusen senaste året. Något för FF-elitisterna att dryfta om?
* För mig låter det helt barockt att 7% av all schemalagd arbetstid bland personal blir sjukfrånvaro, men det kanske inte är något utöver det vanliga.
Last edited: