Senaste nytt

Anledningarna att vi kan hitta deals som gemene man har svårt att hitta?

staff

Medlem
Lite konstig titel, men bear with me.

Genom åren har jag personligen blivit bättre på att hitta "bra" flygbiljetter, bl.a. genom att lära mig hur man använder ITA Matrix och ExpertFlyer samt att jag följer ett antal forum där deals läggs upp (inte minst @Dr. Miles fantastiska deals-forum).

Men vad är egentligen de underliggande faktorerna som gör att mer "medvetna" resenärer har tillgång till biljetter och deals som gemene man inte kan hitta genom en normal sökning på Momondo eller Skyscanner? Håller på att försöka klura ut anledningarna till att det generellt finns "bättre" priser än vad de normala sökmotorerna kan hitta.

En anledning kan ju vara POS, dvs att en biljett som säljs i ett land är billigare än samma biljett i ett annat land trots samma avreseort och destination. Vad finns det mer för anledningar?

Tacksam för all input!
 

agehall

Medlem
Nu måste man skilja lite på olika saker tycker jag. Den vanlige resenären vill resa A-B på något sätt. Finns det en deal mellan dessa två städer kommer den att dyka upp, i princip oavsett var man söker.

Det vi gör annorlunda, är att när vi ska resa A-B, så kikar vi på massor av alternativ för båda ändpunkterna. Detta gör att chansen att vi kan använda en deal blir större.

Sedan är de flesta inte ens i rätt mindset för att fundera på något annat än economy. De känner inte till att det kan vara billigare att flyga i business än economy och de flesta sökmotorer kommer att slaviskt ge de resultat man ber om, dvs economy.

Att skriva en "smart" algorithm för hur man hittar biljetter är fullt görbart, men tyvärr skulle nog target audience vara rätt liten och därmed finns det ingen ROI för de stora siterna att göra det. Istället får vi göra jobbet manuellt. I ärlighetens namn handlar det mest om att hålla lite koll på omvärlden för att upptäcka när olika bolag har reor mellan vissa ändpunkter. Det är ju publik information...
 

staff

Medlem
Tack för din input, @agehall. Håller med om allt du skriver-- definitivt det sista stycket: det krävs manuellt arbete (och erfarenhet/kunskap) för att kunna utnyttja systemet till sin fördel.

Med det sagt skulle jag ändå vilja hävda att även den "normale" resenären skulle kunna göra besparingar på ekonomibiljetter (även om besparingarna var väldigt små, säg någon hundralapp på en biljett som kostar några tusen) om de hade samma erfarenhet och verktyg som "vi" har, samt orken att använda dem naturligtvis (opportunity cost osv).

Återgår till ursprungsämnet: vilka är "hålen" i systemet (eller "tricken" vi lärt oss, eller bara kunskapen vi tillskansat oss) som vi utnyttjar som den normale resenären inte vet om eller har tillgång till?

T.ex:
  • Kännedom om prisskillnader beroende på POS
  • Positioneringsflyg till avreseort där priset är mycket billigare
  • Senaste info om när flygbolagen har rea/erbjudanden (tack @agehall)
  • Misstag i prissättning hos flygbolagen (fare mistakes, t.ex. någon har glömt en nolla)
  • Misstag i fare rules som möjliggör "omvägar" mellan två närliggande flygplatser
  • Kunskap om rutter - när man har koll på vilka bolag som flyger vilka sträckor kan man hitta på mycket roligare saker än om man bara förlitar sig på automatiska förslag (tack @agehall)
  • Osv
Vill helt enkelt veta på vilka sätt vi utnyttjar våra kunskaper för att hitta "bra" resor (fri definition av "bra").
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag håller inte riktigt med. Visst finns det lite pengar att spara, men om det är ekonomiklassbiljetter, så är det oftast ganska små pengar och besparingen äts snabbt upp av att man behöver positionera sig och/eller bo en natt extra.

En sak till som behöver adderas till din lista är kunskap om rutter - när man har koll på vilka bolag som flyger vilka sträckor kan man hitta på mycket roligare saker än om man bara förlitar sig på automatiska förslag.
 

staff

Medlem
Jag håller inte riktigt med. Visst finns det lite pengar att spara, men om det är ekonomiklassbiljetter, så är det oftast ganska små pengar och besparingen äts snabbt upp av att man behöver positionera sig och/eller bo en natt extra.
När det gäller just ekonomibiljetter så är det helt klart så att besparingarna snabbt kan bli så pass små att det inte är värt mödan som det innebär att leta fram dessa biljetter (eller att åka på positioneringsflighter t.ex.). Sen skulle jag inte bli förvånad om familjen Olsson som normalt åker Norwegian eller TUI skulle åka omvägen via CAI för att spara 100 spänn (inkl positionering) per skalle mellan ARN och NYC. :)

En sak till som behöver adderas till din lista är kunskap om rutter - när man har koll på vilka bolag som flyger vilka sträckor kan man hitta på mycket roligare saker än om man bara förlitar sig på automatiska förslag.
Tack-- lägger till den i listan ovan!
 

DrKlas

Medlem
Jag tror att den viktigaste faktorn är att många här (inklusive jag själv) låter en möjlighet till bra biljetter påverka både resmål och tidpunkt. Istället för att som en "vanlig" resenär först bestämma vart man ska åka och därefter köpa biljetterna dit så tar jag redan på planeringsstadiet hänsyn till flygbiljetterna. Det gör det möjligt att utnyttja betydligt fler erbjudanden.

I fallet då resmål och tidpunkt redan är bestämt tror jag rätt utnyttjande av sökverktyg (ITA Matrix) och allmänna kunskaper om flygbranschen hjälper mycket.
 

johhenrik

Medlem
En mycket viktig punkt är att man ska tycka att det är roligt att leta efter dessa "deals". Har man den läggningen hamnar man antagligen till slut här på BusinessClass.se
Den här stämmer rätt bra på mig. Deals för mig behöver inte alltid betyda bästa pris, utan bolag, intjäning etc är andra faktorer som också spelar in. Allt beror på lite grann. Sen i slutändan är det ju förbaskat mycket trevligt folk här, som man kan nörda ner sig med. :)
 
Toppen