Senaste nytt

Solar2 har nu landat på Hawaii

Alf

Medlem
Det diskuterades att lägga upp en tråd för dessa olika ämnen som ändå handlar om flyg men jag vet inte vad det blev av det hela. Jag tycker dock att detta har ett visst allmänintresse jämfört med mycket annat som diskuteras här.
 
Det diskuterades att lägga upp en tråd för dessa olika ämnen som ändå handlar om flyg men jag vet inte vad det blev av det hela. Jag tycker dock att detta har ett visst allmänintresse jämfört med mycket annat som diskuteras här.
Jo jag tycker självklart att de skall diskuteras här. Menar det pratas ändå om allt ifrån champagner/restauranger och medlemskap i sturebadet.
 

Tockstew

Medlem
Det som är särskilt intressant med denna flygning är att den visar vilken kraft som krävs för att ställa om från fossilbränsle till el...... Det är långt kvar. Därför viktigt att någon börjar!!
 

Alf

Medlem
Det som är särskilt intressant med denna flygning är att den visar vilken kraft som krävs för att ställa om från fossilbränsle till el...... Det är långt kvar. Därför viktigt att någon börjar!!

Ja det är nog inget för det kommersiella flyget. Jag såg på FR24 att oftast låg dom på en hastighet på drygt 50 km/ tim. Det blir många GT på sträckan i så fall.
 
Det är högst relevant att här diskutera affärsresandets miljöpåverkan och hur olika innovationer i framtiden kan göra resandet, och flyget, mer klimatneutralt :)
 

fly4fun

Medlem
Ja det är nog inget för det kommersiella flyget. Jag såg på FR24 att oftast låg dom på en hastighet på drygt 50 km/ tim. Det blir många GT på sträckan i så fall.

Bröderna Wrights första flight 1903 gick inte heller i överljudshastighet. Solar Impulse bevisar bara att det går flyga på el/solljus. Nu får marknaden utveckla produkten.

Vem vet, första produkten om 5 år kanske blir nån hybridlösning med ett propellerplan i kompositmaterial som kan flyga 2-3 timmar på batteri och flygbränsle.
 

Alf

Medlem
Nu har Solar Impulse 2 lämnat Hawaii och landade tidigt på tisdagsmorgonen (26 juli-16) i Abu Dhabi där man startade i mars 2015. Därmed avslutades den sista etappen från Kairo till Abu Dhabi på resan runt jorden. Solar Impulse är det första solcellsdrivna plan som har klarat en jorden runt-resa utan en droppe bensin.

Man kan ju inte påstå att det gått särskilt snabbt men det beror till stor del på att man blev stående på Hawaii över ett halvår för att reparera och byta solceller mm. Det är definitivt en bedrift trots alla motgångar.

Det är nog inget kommersiellt transportsätt som vår generation kommer att resa på.
 
Toppen