Senaste nytt

Guida mig i uppgraderings-djungeln

RobHK

Medlem
Är inte så bevandrad i att flyga SAS long-haul och har tidigare heller aldrig uppgraderat några flygningar via Eurobonus. Jag finnar SAS system lite jobbigt, då jag är van vid Finnair, där man kan boka en Economy biljett och direkt efter använda poäng för att reservera en stol i Business med hjälp av poäng.

Uppgraderingarna gäller två resor bokade i Economy (Sas Go via VIP rean) till Hongkong, en resa i November och en i Januari. Jag har i dagsläget 55 000 Eurobonus poäng och bör innan mina rese-datum ha över 60 000 poäng. Jag vill använda så mycket poäng som möjligt för att uppgradera till i första hand business i andra hand Sas Plus:

1. När det är 30 dagar kvar och jag kan ansöka om uppgradering med poäng, kan jag ansöka om uppgradering åt båda hållen trots att mina poäng inte räcker till det?
2. Kan jag ansöka om Business upgrade och om jag inte får det, istället välja Sas Plus uppgrade? Eller riskerar jag att missa Sas Plus upgrade om jag försöker på Business?
3. Vad har ni för erfarenhet runt hit-ratio på att bli uppgraderad med poäng till Business/Plus (jag är medveten om att HKG är en ny linje)
 

agehall

Medlem
1) Nja, om det finns plats och uppgraderingen går igenom dras poängen direkt. Om det inte finns plats händer ingenting och du har kvar dina poäng.
2) Kan man ens begära uppgradering till SAS Plus i förväg? (Förutom via OptionTown då...)
3) Som du själv säger - ARN-HKG är en ny linje och det är omöjligt att sia om hur enkelt det kommer att vara att få till uppgraderingar. Personligen tror jag det kommer att vara svårt för jag tror de kommer att sälja större delen av platserna i premiumkabinerna.
 

RobHK

Medlem
1) Nja, om det finns plats och uppgraderingen går igenom dras poängen direkt. Om det inte finns plats händer ingenting och du har kvar dina poäng.
2) Kan man ens begära uppgradering till SAS Plus i förväg? (Förutom via OptionTown då...)
3) Som du själv säger - ARN-HKG är en ny linje och det är omöjligt att sia om hur enkelt det kommer att vara att få till uppgraderingar. Personligen tror jag det kommer att vara svårt för jag tror de kommer att sälja större delen av platserna i premiumkabinerna.

På 1) Jag förstod det som att man får veta någon dag innan om uppgraderingen gick igenom eller inte? Men poängen dras alltså direkt ändå?
På 2) Jag vill minnas att jag sett en tabell över kostnad att uppgradera till Plus (25 000?) och 40 000 till Business.
På 3) Därav frågorna kring åtminstone möjligheten att flyga Plus
 

palmen

Moderator
På 2) Jag vill minnas att jag sett en tabell över kostnad att uppgradera till Plus (25 000?) och 40 000 till Business.
Uppgradering till Go->Plus kostar 15k poäng och Plus->Business 25.000 poäng
Det jag tror agehall syftar på är att man i förväg inte kan uppgradera till plus med poäng, men på flygplatsen går det bra. Om det stämmer att det är så låter jag vara osagt. Aldrig testat att uppgradera annat än på flygplatsen.

EDIT: Får nog rätta agehall lite, verkar som att man får veta om sin begärda uppgradering går igenom senast 24h innan flighten och det är möjligt att uppgradera till PLUS också.
Upgrade - SAS
 

RobHK

Medlem
Tack palmen, så mina frågor känner jag är fortfarande delvis obesvarade, främst fråga 2.
 

agehall

Medlem
Ah, SAS har alltså lyckats fixa specialhantering av Plus-kabinen på uppgraderingssidan. Det var ju inte dåligt. Jag har själv bara kört StarAlliance upgrades och då är det bara business som gäller.
 

palmen

Moderator
På fråga två utan att veta gissar jag på att det fungerar som med optiontown. Dvs du kan anmäla både plus och business samtidigt. Om business går igneom så makuleras då uppgraderingen till plus. Oavsett så borde du inte behöva använda mer än 40k poäng.
Någon som har testat detta får gärna bekräfta hur det fungerar.
 
Jag har använt diverse olika metoder att uppgradera på SAS

1. Poängen dras inte förrän man blivit uppgraderad. Vid uppgradering i gate skriver de ibland upp på en lapp och brukar det ta ett par dagar extra. Vid uppgradering i förväg så dras de direkt när uppgradering tilldelas. Till USA är det 15K för Go -> Plus, 40K för Go -> Business. Till Asien brukade det vara 10K/30K, men det var längesen jag åkte österut med SAS.
2. Man kan ange förstahandsval och andrahandsval vid poänguppgradering.
3. Min erfarenhet av förhandsuppgradering är att det är osäkert. Framgång verkar främst bero på bokningsklass (i mitt fall har jag bara lyckats från bokningsklass Q). I de flesta fall jag blivit nekad förhandsuppgradering så har det gått bra att uppgradera i gaten / check-in / servicedesken (beroende på vilken flygplats man åker från). Om flighten är full och de behöver göra op-ups skadar nog inte heller.

Angående vad som händer när: se timeline på min nästa resa som är imorgon (på en helt full flight):
T-27 dagar: Bokar resa med SK945/SK904. Ansöker om poänguppgradering Go -> Plus på utvägen, OT Go -> Plus / Business på hemvägen.
T- 42 timmar: Mail från SAS (ATOCPH) om att poänguppgradering har gått igenom. Bokning visar fortfarande Go. Poängen dras från kontot.
T-24 timmar: Checkar in och väljer plats i Plus.
T-23 timmar: Får mail från SAS som frågar om jag inte vill uppgradera till Plus mot betalning (1599 SEK).

Nu återstår det att se om det kommer något EBD Courtesy upgrade mail eller blir någon checkin/gate op-up ytterligare ett steg.
 
Toppen