Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Blev 9 maj precis 2 timmar sen från Köpenhamn till Stockholm med min flight och skrev ett mail sedan och krävde ersättning enligt EC261/04, fick detta svar från SAS.

Hej Simon,

Tack för ditt mejl om din resa 09 maj med SK 1424. Vi beklagar att den inte gick som planerat.

Jag har nu tittat på våra uppgifter och för att kompensation ska kunna beviljas behöver förseningen vara minst 3 timmar.

I ditt fall berättigas du inte till den men kan erbjuda dig en goodwill på 2.500EB poäng.



I sas egna dokument om EC 261/04 har dom skrivit följande:

E. Compensation in case of cancellations and delays of 3 hours or more:

a) EUR 250 for all flights of 1,500 kilometres or less.
b) EUR 400 for all intra-EU flights of more than 1,500 kilometres .
c) EUR 400 for all other flights between 1,500 and 3,500 kilometres.
d) EUR 600 for all flights not falling under a), b) and c).

http://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf

Egen tolkning av lagen SAS? Så här står de nämligen enligt artikel 6 och 7 i EC 261/04:

Article 6
1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less;
(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b), passengers shall be offered by the operating air carrier


Article 7
1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).


Först höll jag på att gå på det hela och svarade att jag inte är nöjd med enbart 2500 EB poäng som dom erbjudit, nu svarar jag med ytterligare ett mail.

Hej,

Vill rätta till mitt förra mail gällande det här ärendet jag svarade på tidigare idag. I ert dokument på hemsidan står det att flygningar upp till 1500km i distans måste vara 3 timmar försenad för att få ersättning. Detta är helt fel enligt EC261/2004, se nedan utklippt från lagen artikel 6 och 7:

Article 6: Delay

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b), passengers shall be offered by the operating air carrier: (i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2); and (ii) when the reasonably expected time of departure is at least the day after the time of departure previously announced, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and (iii) when the delay is at least five hours, the assistance specified in Article 8(1)(a). 2. In any event, the assistance shall be offered within the time limits set out above with respect to each distance bracket.


Article 7: Right to compensation

1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:

(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;

(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;

(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b)



Alltså kräver jag 250 Euro i ersättning för den försening som inträffade 9 maj ombord SK1424 och inga Eurobonuspoäng.


Mvh

Simon
 
Reagerade också på detta när jag ansökte om min ersättning. Uppdatera gärna med SAS svar på detta. Kan bli användbart för mig ifall de krånglar när jag tillslut får svar :)
Lovar att uppdatera dig, lär nog inte ta lång tid innan SAS ger upp. Dom brukar inte hålla ut länge om man jämför andra bolag (Emirates:rolleyes:)
 
  • Gilla
Reactions: fcx

bnr

Medlem
@simon_says91

Se nedan sammanställning.
Min tolkning är att SAS ej skriver något galet och att du ej har rätt till €€€-kompensation.

Artikel 6 refererar aldrig till Artikel 7.

Artikel 6 som reglerar vad som händer vid en försening säger följande i ditt fall (bold och underline)
1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or
(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights
between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b), passengers shall be offered by the operating air carrier:
(i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2); and

(ii) when the reasonably expected time of departure is at least the day after the time of departure previously announced, the
assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and
(iii) when the delay is at least five hours, the assistance specified in Article 8(1)(a).
2. In any event, the assistance shall be offered within the time limits set out above with respect to each distance bracket.

Artikel 6 refererar dock till Artikel 9 som säger följande i ditt fall (bold och underline)
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered free of charge:
(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;
(b) hotel accommodation in cases - where a stay of one or more nights becomes necessary, or - where a stay additional to that intended by the passenger becomes necessary;
(c) transport between the airport and place of accommodation (hotel or other).
2. In addition, passengers shall be offered free of charge two telephone calls, telex or fax messages, or e-mails.
3. In applying this Article, the operating air carrier shall pay particular attention to the needs of persons with reduced mobility and any persons accompanying them, as well as to the needs of unaccompanied children.

SAS dokument säger
1. In the event of a delay, we provide the following assistance:
You are offered assistance free of charge in the following circumstances:
a) If the flight is delayed for two hours or more in the case or flights of 1,500 kilometres or less.
b) If the flight is delayed for three hours or more in the case of intra-EU flights of more than 1,500 kilometres.
c) If the flight is delayed for three hours or more in the case of other flights between 1,500 and 3,500 kilometres.
d) If the flight is delayed for four hours or more in the case of all flights not falling under a), b) and c).

Assistance consists of:
A. Meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time
B. Two telephone calls or e-mails

C. Hotel accommodation and transport between the airport and place of accommodation These are offered if you must wait at least one night after the scheduled time of departure and are subject to local availability.
D. Reimbursement of tickets If the delay is at least five hours and you decide not to travel, we offer you reimbursement within seven days of the cost of your ticket for the part or parts of the journey not made. We also reimburse you for the part or parts of your journey already made that no longer serve any purpose in relation to your original travel plan. When relevant, we can also provide reimbursement for a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity.
E. Compensation in case of delays of 3 hours or more If your flight is delayed upon arrival for 3 hours or more the rules described in section 2E decide if you are entitled to compensation or not.
 

agehall

Medlem
SAS svar är helt korrekt. EU261/2004 är lätt att misstolka - egentligen får man ingen ersättning alls för försenade flyg! Det som fastställts via domstolar, är att om man blir mer än 3h försenad, så är det att likställa med att flyget är inställt och det får man kompensation för.

Det som EU261/2004 egentligen ger ersättning för är besväret att bli omroutad och om flighter blir inställda. Förseningar ger bara rätt till duty of care.
 

lowflyer

Medlem
Det är fortfarande vädret som ställt till det. Att man inte får skylla på en tidigare försening vet jag inte om man kan hänvisa till när det är vädret som varit orsaken. Hade det varit ett tekniskt fel som orsakade på en tidigare flight hade det varit glasklart. att du haft rätt till ersättning.
Ska bli spännande att se utfallet som sagt.
Hej!
Jag hade en resa i början av april som blev tre timmar försenad från Arlanda. Detta ledde till att jag missade dagens sista anslutning och blev totalt 17 timmar försenad. Resa med Lufthansa inom EU inom distansen för 400 €.

Efter att skickat in reklamation svarade Lufthansa: "Please allow us to to explain that the reason why your flight was delayed last 1 April 2015 is due to the delay of a previous flight caused by bad weather condition in Munich. … Since the cancellation of the flight was clearly outside our sphere of influence and we can't influence acts of Force Majeure, we appreciate your understanding that we are unfortunately unable to adhere with your request for compensation." Det var stora störningar i München dagen innan, men vid tidpunkten för mitt flyg så landade och avgick alla flyg både på Arlanda och München i tid. Dessutom säger ju 261/2004 extraordinary circumstances’ may relate only to ‘a particular aircraft on a particular day’, så hela deras förklaring borde ju dessutom falla på det ("due to the delay of a previous flight").

Svarade Lufthansa sakligt och påpekade ovan nämda plus lite mer. En månad senare inget svar. Skriver på deras facebooksida och frågar vad som händer och får svaret: "Vi ser ärendet som nerlagt och kommer inte svara". Tycker det är fruktansvärt dåligt att över huvud taget inte svara, men sidospår …

Skickade in hela ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden tillsammans med sammanställning över avgångar från Stockholm Arlanda (mitt flyg det enda försenade av 8 inom 15 minuterperiod) och ankomster på München (likadant här, mitt flyg 3 timmar försenat, ett en halvtimme och alla andra i tid). Bifogade dessutom väderrapporter för både Arlanda och München, toppen på Arlanda, i München 10 m/s vind, byar upp till 17 m/s. Kommenterade dessa att eftersom alla andra flyg kunde landa, ser jag ingen anledning att mitt flyg inte skulle kunna göra det på grund av vädret.

Jag fick i dagarna svar från Allmänna Reklamationsnämnden att Lufthansa lämnat in bevisning; nämligen exakt samma väderrapport som den jag redan skickat in. Nu ger de mig möjligheten att kommentera Lufthansas bevisning. Tycker ni det är något jag glömt eller har jag missuppfattas mitt fall fel? Är vindar på 10 m/s vind med byar upp till 17 m/s något som ska kunna spela roll för ett stort passagerarflygplan?
Hittade precis denna: Familjen Plogell fick rtt mot flygbolagsjtten Lufthansa | GT
I korta drag verkar dom vunnit caset eftersom dom påvisat att andra flyg kunde landa i perioden.
 

palmen

Moderator
Hittade precis denna: Familjen Plogell fick rtt mot flygbolagsjtten Lufthansa | GT
I korta drag verkar dom vunnit caset eftersom dom påvisat att andra flyg kunde landa i perioden.
Tror inte det hjälper i detta fall. Artikeln har med en flight att göra som fick landa på en annan flygplats pga vädret. I Felixs fall kunde säkert plan starta och landa men de brukar dra ner krafitgt på trafiken när det är oväder som gör att många flighter blir kvar på marken betydligt längre än om det varit bra väder. Som exempel fick vi sitta 3h på Arlanda i väntan på att få starta för att vår slott med SAS-planet gick till andra plan som redan var i luften och behövde landa på Heathrow. Vi var klara med boarding och dörr stängd till planet på utsatt avgångstid men fick aldrig "landningstillståndet" i London pga vädret där och prioritering av andra plan. Efter 3h fick vi komma iväg i alla fall.
 

lowflyer

Medlem
Nu har jag väntat i exakt en månad på svar ang mitt EG 261/2004-case skickat till SAS.
Det är ju svårt att påminna om detta eftersom man fyller i ett ganska fyrkantigt webbformulär och se får ett autoreply från noreply@flysas.net.
Vad tror expertisen? Bara avvakta?
 
Toppen