Senaste nytt

[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa

Dr. Miles

Expert
Vi får då och då frågor om hur man räknar skatter & bränsletillägg på en bonusresa. BusinessClass.se har gjort en steg-för-steg guide om hur man räknar skatter & bränsletillägg. I detta exempel räknar vi skatter och bränsletillägg på en bonusresa innehållande: Stockholm-(LH)-München-(LH)-Hong Kong [destination] Hong Kong-(SQ)-Singapore [stopover] Singapore-(SQ)-Bangkok-(TG)-Stockholm Gör så här: Gå till ITA Softwares…
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Tilläggsinfo:

Om du använder bonuspoäng från ett flygbolag som har bas i annat land än i Sverige, måste du skriva flygbolagets hubbstad i "Sales city".

T ex:
Om du använder ANA Mileage Club miles, behöver du skriva Tokyo i "Sales city".
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Bra guide för nybörjare!<br />
<br />
Jag skulle föreslå att du lägger till följande för att göra det ännu enklare, klarare och för att undvika några frågor:<br />
- Förklara vad YQ och YR är (en nybörjare har ingen aningen om vad detta kan vara)<br />
- Räkna ut hur mycket YQ och YR utgör och subtrahera beloppet, så att läsaren ser vilken stor skillnad det blir om ett bonusprogram debiterar bränseltillägg eller inte
 

flierman

Medlem
Sen är det väl en del skatter som inte appliceras på award-biljetter så ibland kan det bli någon skatt mindre än vad systemet visar för en biljett som betalas med pengar.
 

Stefan62

Medlem
Fråga: Är det verkligen inte så att det hos t ex KLM tillkommer ytterligare avgifter vid award-long-haul som inte framgår av ITA...?
 
Jag inbillar mig att jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att man får rabatt på skatterna och avgifterna om man har SAS-metallsegment i sin bonusresa bokad med Eurobonuspoäng. Alltså, anta att man har bokat en Star Alliance award t ex mellan Köpenhamn och New York via Frankfurt och första segmentet är med SAS-metall. Ska man då ändå betala beloppet som anges i ITA Matrix för SAS-segmentet? Man får ju fram olika belopp om man söker på Eurobonushemsidan eller ITA Matrix:

SAS.jpg

ITA.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag inbillar mig att jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att man får rabatt på skatterna och avgifterna om man har SAS-metallsegment i sin bonusresa bokad med Eurobonuspoäng. Alltså, anta att man har bokat en Star Alliance award t ex mellan Köpenhamn och New York via Frankfurt och första segmentet är med SAS-metall. Ska man då ändå betala beloppet som anges i ITA Matrix för SAS-segmentet? Man får ju fram olika belopp om man söker på Eurobonushemsidan eller ITA Matrix:

Visa bifogad bild 38235
Visa bifogad bild 38236
Det är inget konstig i detta fall. Skatter på båda exempel är 218 SEK.
Bränsletillägg skiljer beroende på bonusprogrammet man bokar en bonusresa med. SAS debiterar inte bränsletillägg på SAS, Wideroe, Estonian Airs flygningar vid bokning av en bonusresa.
 

Viking75

Medlem
jag har kört fast!

Jag vill räkna skatter och avgifter på följande rutt tur och retur. Jag vet inte hur jag ska slå in det i IATA Matrix.

(GOT-CPH-LHR-BOG-AUA) SAS till och från London samt Avianca mellan London och Aruba. Ingen stopover

Businessclass

Hur får jag fram resan så jag kan se skatter och avgifter?
 
Toppen