Senaste nytt

Är det en skröna att amerikanska bolag är dåliga?

Bryant

Medlem
Efter att ha hört och läst allt dåligt om nordamerikanska bolag så var jag otroligt spänd inför mina första flygningar med United i "first" mellan Chicago-Houston och i business mellan Houston-Aruba.

Incheckningen var katastrof. Vår flight gick 05:15 och vi var på plats 03:20. Incheckningen var inte öppnad än vilket innebar att vi kom stod som nr 3 i incheckningskön.

När det var vår tur drog incheckningstanten med orden "det kommer strax någon annan". Någon annan kom aldrig så jag ledsnade och började med att checka in i automat. När hela proceduren var klar fick jag ett felmeddelande.

Just då var den enda agenten ledig så jag gick dit med vårt bagage. Det tog säkert 25 minuter innan vi var klara... Eftersom fasttrack inte öppnat hänvisades vi till den långa kön för samtliga pax. Jag hann bli lite nervös men vår gate låg precis bakom security.

Boardingen hade börjat (startade 0440) när vi kom till gaten och tack vare att vi var i grupp 1 så var det bara att kliva ombord. Tänk så smidigt allt blir när det funkar med prioboarding och separata köer!

Ombord tog pursern upp beställningar på fördrink. Det blev apelsinjuice för oss.

ImageUploadedByTapatalk1435837132.690297.jpg


Sen kom frågan om vi önskade frukost och där fanns det två alternativ. Båda valde quesadilla.

ImageUploadedByTapatalk1435837184.426195.jpg


Dottern sov hela resan vilket gav oss en möjlighet att få sova ikapp. Servicen var fläckfri och stolarna skönare än i stort sätt alla europeiska bolags. Wifi kostade 4$ i timmen och funkade riktigt bra.

Loungen i Houston var trevlig. Det serverades frukost mots den i SAS lounger minus pålägg. Vi hängde i familjerummet så dottern kunde springa fritt, leka med leksaker och se på tv.

Flighten till Aruba flögs med en gammal (1999) boeing 737-800.

ImageUploadedByTapatalk1435837538.108826.jpg


Kärran vi flög med från Chicago var en boeing 737-900 som levererades 2014. Så det var rätt stor skillnad invändigt.
ImageUploadedByTapatalk1435837643.330056.jpg


Fördrink serverades och när vi kommit upp i luften serverades en lunch.
Här har ni båda alternativen
ImageUploadedByTapatalk1435837715.252730.jpg


Allt hamnade på min bricka eftersom dottern har långa fingrar.

ImageUploadedByTapatalk1435837766.774830.jpg

ImageUploadedByTapatalk1435837784.508181.jpg


Min slutsats efter 2 flighter i first och business är att: Nej, nordamerikanska bolag är inte sämre än europeiska (inom Europa). Markservicen lämnar en del att önska men boarding fungerade bra. Likaså var det trevlig och proffsigt bemötande i luften.

Vi fick dock inga leksaker till dottern och på IAH-AUA fungerade inte min stol. Gick inte att låsa i uppfällt läge vilket var lite irriterande.

Hemresan sker med AA så vi får se om det håller i sig.
 

Bryant

Medlem
@Christian R , här är vad som väntar på Houston-Grand Cayman och Nassau-Houston. Maten ser smarrig ut va?

Frun beställde lobster mac'n cheese. Varken hon eller dottern tyckte det var speciellt gott.

Jag beställde paneer cheese with peas and rice. Faktiskt helt ok. Dottern åt osten men rätten var lite för stark för henne. Flygvärdinnan hade ingen aning om vad det var annat att det var nytt och indiskt :).
 
Last edited:

mha321

Medlem
Min slutsats efter 2 flighter i first och business är att: Nej, nordamerikanska bolag är inte sämre än europeiska (inom Europa). Markservicen lämnar en del att önska men boarding fungerade bra. Likaså var det trevlig och proffsigt bemötande i luften.
Jag skulle snarare säga att de ofta är bättre. Framförallt tycker jag ofta deras dedicerade first-stolar är betydligt bättre än en vanlig A320/737-stol med blockerat mittsäte. Så länge man slipper små regional jets...
 

agehall

Medlem
Amerikanska bolag är faktiskt inte alls så dåliga ombord numera. Det är två saker som gör detta; de har blivit bättre och europeiska bolag har blivit sämre.

Det som oftast gnälls på, är väl deras "first" som ganska ofta är långt ifrån det vi tänker på när vi tänker på first-kabiner. Men tittar man på deras transcontinental-first, så är den numera rätt OK även med internationella mått mätt. Jag skulle säga att detta handlar mest om expectation management - vad ska vi egentligen förvänta oss på en 2h flight? Om man tänker efter lite så inser man nog snabbt att det är rätt orealistiskt att förvänta sig "riktig" F-service där. Så om man istället jämför det med en 2h flight i business i Europa, så framstår amerikanska bolag helt plötsligt som rätt bra imho.
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på vad, vilken linje man jämför med.

Jag som har aldrig flugit USA inrikes och har flugit med United och Northwest Airlines (dagens Delta) inom Asien antal gånger, säger att United är inte i samma liga som andra asiatiska flygbolag, både i Business class och i First class.
Jag jämför liknande rutter, flyglängd inom Asien (Jag har flugtit med United, Tokyo-Bangkok, Beijing, Taipei) med andra asiatiska flygbolag.
 

agehall

Medlem
Näe, 5th-freedom-rutter är ju som upplagda för besvikelser, framförallt i asien där nivån fortfarande är riktigt hög.
 

KeXx

Medlem
Jag har flugit en del inrikes i USA och mellan USA - Kanada med AA, samt deras American Eagle, och jag har inget att klaga på. Planen har varit av varierande kvalitet, en gammal MD83 (hur kan man ens få för sig att klaga på en MD??), en sprillans ny A319-100, B738 och lite mindre CR7or men all service både ombord och på marken har varit kanon.

Inte ens när det strulat så har det varit några konstigheter och i det stora hela är jag väldigt nöjd med mina upplevelser av amerikanska bolag!
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Amerikanska bolag är faktiskt inte alls så dåliga ombord numera. Det är två saker som gör detta; de har blivit bättre och europeiska bolag har blivit sämre.

Det som oftast gnälls på, är väl deras "first" som ganska ofta är långt ifrån det vi tänker på när vi tänker på first-kabiner. Men tittar man på deras transcontinental-first, så är den numera rätt OK även med internationella mått mätt. Jag skulle säga att detta handlar mest om expectation management - vad ska vi egentligen förvänta oss på en 2h flight? Om man tänker efter lite så inser man nog snabbt att det är rätt orealistiskt att förvänta sig "riktig" F-service där. Så om man istället jämför det med en 2h flight i business i Europa, så framstår amerikanska bolag helt plötsligt som rätt bra imho.

Undrar om det är någon här på BC.se som jämför domestic first med FIRST? Då blir man besviken med råge. Det ska jämföras med en bc-produkt.
 

agehall

Medlem
Det är nog inte helt ovanligt skulle jag säga.. Att det sedan inte är helt rätt att jämföra så är en annan femma.
 
Toppen