Senaste nytt

Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats eller motsatta

Dr. Miles

Expert
Jag brukar att ta ut kontanter från lokala bankomater i destination med mina ICA Banken Maestro (ja, Maestro) eller Skandiabanken VISA.
Men det finns länder/städer där det är förmånligt att växla kontanter och motsatt.
Jag skriver detta från min egen erfarenhet. Ni kan komplettera gärna info. :)


Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats (= bättre att växla i på plats)

Hong Kong, Bangkok

Hong Kong:

I Hong Kong finns det växelkontor överallt och de har ofta bra kurser för CNY, USD, EUR, GBP, men även SEK är inte så dåligt.
I Mongkok finns (i alla fall fanns) det ett växlingskontor som är inriktat sig till växling av utländska mynt. Där kan man växla mynt med mycket sämre kurser än papperssedlar men det finns möjlighet att växla i alla fall.

Bangkok:

I Bangkok är det inte alltid bra kurs på olika växlingskontor.
Men det finns en kvarter nära Central World/ZEN som har några stora växlingskontor. De flesta heter Super Rich någonting.
De kan växla även udda valutor som Lao Kip (LAK), Cambodian Riel (KHR), inte speciellt bra kurs på udda valutor men annars finns det inte så många ställe som tar emot dessa udda valutor.

Screenshot20150625_02.png


Länder, städer där det inte är förmånligt att växla kontanter på plats (= bättre att växla hemma)

Japan, Tjeckien

Japan:

JPY (japanska yen) är en valuta bör man växla hemma i Sverige, om man inte tänker att använda bankomater i Japan*.
*OBS: Man kan få problem på japanska bankomater om man använder MasterCard som är utfärdat i Sverige.
http://www.businessclass.se/forum/t...mater-i-japan-med-utländskt-mastercard.11891/


Kurser är för kontant mot kontant utan avgift.

Med tanke på TTB/TTS ligger mellan 14,64 - 15,44 SEK per 1 SEK på japanska banker och 14,96 - 15,09 SEK per 1 SEK på Handelsbanken idag, kursen på Forex i Sverige är inte dålig.

På MUFG Bank i Japan:
Kod:
TTB (när du köper JPY) 1 SEK = 14,64 JPY
TTS (när du köper SEK) 1 SEK = 15,44 JPY
外国為替相場一覧表:三菱東京UFJ銀行

På Handelsbanken:
Kod:
TTB (när du köper JPY) 6,6842 SEK = 100 JPY = ca 14,96 JPY per 1 SEK
TTS (när du köper SEK) 6,6242 SEK = 100 JPY = ca 15,09 JPY per 1 SEK
Handelsbanken

Tjeckien:

CZK (tjeckiska krona) är också en valuta bör man växla hemma i Sverige, om man inte tänker att använda bankomater i Tjeckien.
 

nota bene

Medlem
Förmånligt:

Singapore: Det går alltid att få bra växelkurser på större valutor som USD/EUR/GBP mot SGD, men även SEK kan vara helt acceptabel kurs (inte sämre än hemma i alla fall). Växlingskontoren här jobbar med små marginaler, från ca 1% upp till ca 5% på lite mindre valutor. Ett okonventionellt tips är att bra kurser ges på Orchard Towers (kombinerad bar/bordell...).

Litauen: Något gammal erfarenhet från Litas-tiden - men på flygplatsen gick det att växla bort mina överblivna Litas till USD på mid-market (!). Helt oslagbart jämfört med vad man kan vänta sig någon annan stans. Att köpa Litas med USD eller EUR var en spread på 2-3% över mid-market då, så också klart billigare än i Sverige, men bankomatuttag var fortfarande billigare. Jag kollade aldrig kurserna på SEK, men det var högre även om alla kurser verkade vara i rimlig storleksordning.


Ej förmånligt
Storbritannien: Över 10% each way är standard - på större belopp från stora valutor (USD/EUR) kan du möjligen komma ned emot 5% åt vardera håll på vissa kontor, men det är alltid klart sämre än hemma - speciellt om du ska växla SEK.
 

Dr. Miles

Expert
Kina då? Ska dit i sommar. Ta ut YEN på Forex innan/ta med Euro och växla på plats eller ta ut ur ATM på plats?
Yen? Yen är för Japanska Yen (JPY). Kinesiska valuta är Renminbi (RMB) och internationella valutakod för Renminbi är CNY.
Menar du att du vill växla först till Japanska yen (JPY) och sedan till CNY?

Kinesiska pengar kallas som sagt Renminbi (folkets pengar) och det står Yuan på sedlarna. Men i folkmun används det Kuai.

Enklaste sättet är att ta med ditt bankort som fungerar utomlands och ta ut kontant på bankomater i Kina.
Ha ett par hundra USD i sedlar som backup ifall bankomaterna inte fungerar. De flesta västerländska hotell kan växla USD vid reception/kassan.

På de fyra stora kinesiska bankers bankomater fungerar utländska bankkort med Visa/MasterCard garanterat (så länge bankomaten inte är trasig eller slut på kontanter) och någon av dem finns även i relativt små byar.
  • Bank of China 中国银行
  • Agricultural Bank of China 中国农业银行
  • China Construction Bank 中国建设银行
  • Industrial and Commercial Bank of China 中国工商银行
 

Homer

Medlem
Ej förmånligt
Storbritannien: Över 10% each way är standard - på större belopp från stora valutor (USD/EUR) kan du möjligen komma ned emot 5% åt vardera håll på vissa kontor, men det är alltid klart sämre än hemma - speciellt om du ska växla SEK.

Det stämmer ju absolut inte, om man nu inte envisas med att växla på flygplatser eller Oxford street förståss.
Det handlar snarare omkring 2% mot interbankurs för små belopp, eller runt 1% om man beställer i förväg.
 
Last edited:

mtlmr

Medlem
Hur får man förmånligt ut USD utanför USA/länder med USD som officiell valuta?

Jag tänker framförallt i mitt eget fall på Indonesien/Kenya/Tanzania då de finns på resehorisonten för mig.
 

Dr. Miles

Expert
Hur får man förmånligt ut USD utanför USA/länder med USD som officiell valuta?

Jag tänker framförallt i mitt eget fall på Indonesien/Kenya/Tanzania då de finns på resehorisonten för mig.
Jag kommer inte ihåg om jag kunde ta ut USD på bankomater i Kenya och Tanzania. Jag använde bankomater och betalade i lokal valuta då.

Indonesien har jag inte erfarenhet så vet jag inte. Men beroende på transit point på väg till Indonesien, kan du växla till USD t ex i Bangkok, Singapore som nämndes tidigare i tråden.


T ex
Super Rich i Bangkok har väldigt bra kurs på USD.
Köpkurs och säljkurs skiljer endast 0,03 THD per 1 USD, vilket är ca 0,73 öre per 1 USD.
Super Rich Thailand -- Exchange Rate

vid växling av USD/THB i 100 USD sedel:
Kod:
BUYING RATE 33.70 (när du köper THB med USD)
SELLING RATE 33.73 (när du köper USD med THB)

vid växling av SEK/THB
Kod:
BUYING RATE 4.05 (när du köper THB med SEK)
SELLING RATE 4.09 (när du köper SEK med THB)

100 USD = 3373 THB
3373 THB / 4,05 = ca 832,84 SEK idag även om du växlar SEK -> THB -> USD på Super Rich i Bangkok.

Det kostar ca 878,18 SEK på Forex i Sverige när du köper 100 USD idag.
Lån, valuta och valutaomräknare | FOREX Bank
 

Homer

Medlem
Zimbabwe är ju ett specialfall, men Barclays mfl. hade uttagsautomater för US$ i Victoria Falls, problemet
var att man bara fick $20 och det var ingen som kunde växla till mindre valörer.
 
Yen? Yen är för Japanska Yen (JPY). Kinesiska valuta är Renminbi (RMB) och internationella valutakod för Renminbi är CNY.
Menar du att du vill växla först till Japanska yen (JPY) och sedan till CNY?

Kinesiska pengar kallas som sagt Renminbi (folkets pengar) och det står Yuan på sedlarna. Men i folkmun används det Kuai.

Enklaste sättet är att ta med ditt bankort som fungerar utomlands och ta ut kontant på bankomater i Kina.
Ha ett par hundra USD i sedlar som backup ifall bankomaterna inte fungerar. De flesta västerländska hotell kan växla USD vid reception/kassan.

På de fyra stora kinesiska bankers bankomater fungerar utländska bankkort med Visa/MasterCard garanterat (så länge bankomaten inte är trasig eller slut på kontanter) och någon av dem finns även i relativt små byar.
  • Bank of China 中国银行
  • Agricultural Bank of China 中国农业银行
  • China Construction Bank 中国建设银行
  • Industrial and Commercial Bank of China 中国工商银行
Tack för svar. Yen är japan såklart, inte lätt för en ovan asienresenär :) Euro då?
 
Toppen