Senaste nytt

Det blir svårare att ta ut kontant på bankomater i Grekland

Dr. Miles

Expert
Det lär att bli svårare att ta ut kontanter på bankomat i Grekland.
Eftersom många ställe inte tar emot kreditkort, kan man hamna i knepig situation om man inte tar med sig tillräckligt mycket kontanter dit.

The Wall Street Journal skrev:
Tourists Are Left in Lurch by Greek Crisis
By Costas Paris
Updated June 28, 2015 7:30 p.m. ET

Foreign visitors to Greece might find themselves unable to pay for services or meals as ATMs are running out of cash
.
.
Automated-teller machines are running dry and many businesses are no longer accepting credit cards. The government said it would close its banks on Monday for six days to prevent the banking system from collapsing.

Tourists Are Left in Lurch by Greek Crisis - WSJ
 

jth

Medlem
Jag ska till Grekland i Juli så jag följer utvecklingen noggrant...

Det är sant att många mindre ställen inte tar kreditkort, och det mesta är väl just nu ovisst huruvida kreditkortstransaktioner kommer fungera framöver.
Läget just nu är att många bankomater, särskilt utanför Aten, är tomma. Regeringen har ju dock försäkrat att utländska kort inte ska omfattas av restriktionerna (i nuläget uttag på 60€ per dag) och att bankomaterna ska hållas fyllda.
Man får helt enkelt uppdatera sig dag för dag, jag kommer nog iallafall att ta med mig mer kontanter än vad jag annars hade gjort.

Man ska inte heller förglömma att alla "krigsreportrar" finns i Aten och livet ute på öarna, dit de flesta turister åker INTE är likadant. Alla greker vet att turismen är deras livlina i princip och det ska mycket till innan man börjar störa den verksamheten kraftigt (jag menar att saker som strejker och våldsamma demonstrationer kommer att vara ganska osannolika).
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det är sant att många mindre ställen inte tar kreditkort, och det mesta är väl just nu ovisst huruvida kreditkortstransaktioner kommer fungera framöver.
Enligt en japansk nyhetsartikel, vill många restauranger/butiker som tidigare tagit emot kreditkort inte vill ha betalning med kreditkort.
Anledning är för att restaurang-/butikägarna är rädda för att det kan ta tid innan kreditkortsbolaget överför pengarna till deras konto OCH det kan bli svårt att ta ut pengarna från banken.
 

nota bene

Medlem
Jag sitter just nu på bussen till flygplatsen efter några dagar på Sifnos. Ska skriva lite mer när jag är i loungen, men det är naturligtvis bra att ta med kontanter för hela vistelsen. En vän som driver restaurang här sade att det tills vidare är omöjligt för honom att få ut pengar (mer än de 60 eur), men att lönebetalningar etc.fungerar. Dock frågetecken med hur utlandsbetalningar hanteras, när bankerna öppnar igen.
 

thsred

Medlem
Enligt en japansk nyhetsartikel, vill många restauranger/butiker som tidigare tagit emot kreditkort inte vill ha betalning med kreditkort.
Anledning är för att restaurang-/butikägarna är rädda för att det kan ta tid innan kreditkortsbolaget överför pengarna till deras konto OCH det kan bli svårt att ta ut pengarna från banken.

Tydligen så har det gått ut att detta är olagligt. Om företag som tidigare tar kort vägrar ta kort så kan man anmäla dem. Och de kan inte säga upp kortterminalerna då bankerna är stängda.
 
A

Aurora

Guest
I Norge tar de helt av med dette.... Sjekk vg.no, nrk.no etc.... Det ble fritt for euro på flyplassen i Stavanger i dag, men det har visstnok blitt fylt på.

19267937995_70e933b5b2_o.png
 

GOTATH

Medlem
På den ö som jag brukar åka till tar typ ingen kort så kontanter har alltid gällt för mig så oroar mig inte särskilt för detta :) Att öns enda bankomat får slut på pengar händer titt som tätt, kris eller ej!
 
  • Gilla
Reactions: jth

thsred

Medlem
I Norge tar de helt av med dette.... Sjekk vg.no, nrk.no etc.... Det ble fritt for euro på flyplassen i Stavanger i dag, men det har visstnok blitt fylt på.

19267937995_70e933b5b2_o.png
Kanske norrmän äntligen får uppleva hur det är för svenskar att resa till Norge. Försök att betala med svenskt VISA-kort på COOP i Narvik:
-Nej ni kan inte betala med ert kort.
-Men ni tar ju VISA?
-Jo, men inte svenskt VISA.
 
Toppen