Senaste nytt

Inställd renovering av SAS Business Class

Ghostman

Ny medlem
Fick idag veta av en i personalen på SAS flyg mellan Stockholm-chicago Sk945 att den planerade uppdateringen av planets businessklass är nedlagt. Så inga flatbeds på ett tag till då hos SAS.

Detta gick ut till personalen idag onsd 14/3.
 

Jonas C

Medlem
Ett tydligt bevis på hur lågt SAS värderar sin long haul verksamhet. Först OptionTown och nu detta! Kanske bättre att bara lägga ner och fokusera på Europa istället :confused:
 

MarcusC

Medlem
Spännande.ja eller kanske tråkigt ska man säga..SK och Air China ;) som sitter med gamla erans business stolar. SAS stolar är ju rätt slitna, och konceptet är som sagt gammal. Kanske dock kan ge billigare priser när de flesta konkurrenter har en bättre hårdvaru produkt!!
 

Matsson

Medlem
Kan vara lämpligt att inte anstränga balansräkningen mer än nödvändigt om nu bolaget inom en framtid kommer att säljas till någon hugad spekulant...........Tyvärr ligger nog SK kostnader inte i hårdvaran utan i rejält högre lönekostnader än de flesta konkurrenter.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Hmmm...vad menar Du med kommentaren kring "OptionTown" - att de är med eller att de inte är med längre???
 

Tjaeng

Medlem
Spännande.ja eller kanske tråkigt ska man säga..SK och Air China ;) som sitter med gamla erans business stolar. SAS stolar är ju rätt slitna, och konceptet är som sagt gammal. Kanske dock kan ge billigare priser när de flesta konkurrenter har en bättre hårdvaru produkt!!

Frågan är väl dock om de största konkurrenterna verkligen har bättre hårdvara. Lufthansa kommer inte att ha ny C i alla sina maskiner förräns om flera år, KLMs C är äldre än SKs, Air France har också angled lite-flat, Air Berlin och Norwegians hybrid-business lär inte kunna jämföras med legacy-C. Av de europeiska bolagen som Skandinaver kan tänkas åka med är det väl egentligen bara Finnair, BA och Swiss som har objektivt sett bättre hårdvara i C. Arabbolagen har jag inte så bra realtidskoll på.

Undrar vad beslutet betyder i praktiken. Satsning på större eco-extra-kabiner? Planerad nybeställning av widebodies? Eller avveckling av longhaultrafiken helt och hållet?
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Hmmm...vad menar Du med kommentaren kring "OptionTown" - att de är med eller att de inte är med längre???

Att de är med där skulle jag gissa på. Air India, Arik, Kingfisher, Malev och Spanair är ju inte direkt lysande sällskap om man ser till vilken finansiell situation nämnda bolag befinner/befann sig i. Lite ont förebådande...
 

Matsson

Medlem
SAS måste bestämma sig för om de skall konkurrera på samma vilkor som övriga bolag. En delvis politiskt styrd verksamhet med starka inslag av fackföreningar från 70-talet klarar knappast att hävda sig på lång sikt. Kanske bäst att riva ner och bygga upp från grunden,utan tung ryggsäck.
 

Senator

Moderator
Senast kostade dessa 500.000kr per stol. Så en enkel kalkyl är:
11 flygplan x 50 stolar x 500.000kr = 275m SEK. Någon som har sätt 275m SEK som ligger runt omkring på SAS? I så fall, ring gärna:

SAS "Lost & Found"
Avd. Finans
ARLANDA FLYGPLATS
190 60 Stockholm-Arlanda

Det kommer även samlas in pengar ombord till detta. Lämna gärna mynt/sedlar i olika valutor.. OBS! Detta gäller enbart för resenärer som åker på billigaste ekonomiklass biljetter. Nu vänder vi på detta; nu skall ni subventionera alla som flyger affärsklass...

MVH,
SAS Procurement
 
Toppen